آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33222

نان‌های فانتزی چقدر گران شد؟

اگر این روزها برای خرید نان بسته‌بندی و فانتزی به مغازه‌ها مراجعه کنید حتما متوجه افزایش قیمت‌ها می‌شوید؛ افزایشی که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی

نان‌های فانتزی چقدر گران شد؟

جدول قیمت انواع نان در سوپرمارکت‌های تهران

اگر این روزها برای خرید نان بسته‌بندی و فانتزی به مغازه‌ها مراجعه کنید حتما متوجه افزایش قیمت‌ها می‌شوید؛ افزایشی که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی آن را نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد عنوان می‌کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از همشهری آنلاین؛ درحالی که بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی چند روز پیش در صحبت با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که تغییر قیمت نان سنتی در حال بررسی است و تا پایان اردیبهشت‌ماه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود، قیمت نان بسته‌بندی و فانتزی در بازار افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت نان‌های بسته‌بندی و فانتزی

قیمت نان‌های بسته‌بندی و فانتزی بدون تایید و تصویب هیچ خبری، اخیرا با افزایش همراه بوده است. برای مثال، نان روستا برند نان‌آوران با وزن ۲۱۰ گرم از ۹ هزار به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است یا نان تافتون برند سه‌نان با وزن ۴۵۰ گرم از ۱۴ هزار به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
افزایش قیمت در رده نان‌های حجیم نیز اعمال شده است، برای مثال تست مخصوص پرونان ۷۰۰ گرمی برند نان‌آوران از ۳۰ هزار به ۳۵ هزار تومان و تست طلایی ۵۳۰ گرمی برند سه‌نان از ۲۵ هزار به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

علت افزایش قیمت نان‌های صنعتی و فانتزی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) تهران در مورد افزایش قیمت نان‌های فانتزی به همشهری آنلاین گفت: از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ که نان‌های حجیم و صنعتی از چرخه دریافت آرد یارانه‌ای خارج شدند، قیمت‌ آنها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. درواقع، قیمت نان‌های فانتزی به دلیل اینکه قیمت آرد آزاد است، از سوی خود واحدهای صنفی تعیین می‌شود.
محمدجواد کرمی با بیان اینکه تغییر قیمت‌ نان‌های فانتزی طبیعی است، افزود: تولیدکنندگان نان‌های فانتزی و صنعتی با توجه به هزینه‌های تولید می‌توانند قیمت‌ها را تغییر بدهند چون مواد اولیه مصرفی آنها به نرخ آزاد محاسبه می‌شود و هر روز هم شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم. برای مثال، قیمت بهبوددهنده‌ها و شکر افزایش یافته. خمیرمایه هم به قیمت کارخانه پیدا نمی‌شود و از بازار آزاد هر کیسه آن را به قیمت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تهیه می‌کنند. اینها در حالی است که هزینه‌های کارگری و ماشین‌آلات هم بالا رفته است.
کرمی ادامه داد: البته ما برای اینکه قیمت‌ها سر به فلک نکشد نرخ پیشنهادی می‌دهیم و واحدهای صنفی طبق آن و با محاسبه هزینه‌های خود می‌توانند آن را اعلام کنند اما رصد بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی در مورد احتمال افزایش بیشتر قیمت نان‌های صنعتی تحت تاثیر افزایش قیمت گندم هم گفت: در حال حاضر دولت گندم را به قیمت ۱۲ هزار تومان به واحدهای تولید نان‌های صنعتی و حجیم می‌فروشد و اگر قیمت تغییر پیدا کند و هر کیلو گندم به قیمت ۱۶ هزار تومان از کشاورز خریداری شود قیمت آرد هم حداقل ۶ تا ۷ هزار تومان بالا می‌رود که این افزایش قیمت گندم و آرد قطعا در افزایش قیمت‌ نان تاثیر دارد.
کرمی افزایش قیمت گندم را یک معضل برای صنعت آرد و نان کشور دانست و عنوان کرد: تنها راه چاره این است که یکسان‌سازی قیمت گندم برای کلیه مصارف اعمال شود.
اما بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی به تازگی در مورد لزوم افزایش قیمت نان صحبت کرده است. وی در این باره به مهر گفت: با توجه به شرایط موجود و نرخ تورم، تغییر قیمت نان ضروری است تا نانوایان بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند.
گفتنی است تغییر قیمت گندم نیز در حال بررسی است و در صورت موافقت شورای رقابت، احتمال افزایش قیمت هر کیلو گندم به ۱۶ هزار تومان وجود دارد.
البته مسئولان دولتی عنوان کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ آزادسازی نرخ نان‌های سنتی اتفاق نخواهد افتاد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای