آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16537

ناکامی در تنظیم بازار گوشت قرمز

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از ناکامی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت قرمز خبر داد و این وزارتخانه را در تنظیم بازار این کالای اساسی

ناکامی در تنظیم بازار گوشت قرمز

قانون انتزاع در دست وزارت کشاورزی بازار گوشت در اختیار دلالان

مزرعه سبز : مدیرعامل اتحادیه دام سبک از ناکامی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت قرمز خبر داد و این وزارتخانه را در تنظیم بازار این کالای اساسی به رغم در اختیار داشتن وظایف تنظیم بازار بر اساس قانون انتزاع و قرار داشتن بازار گوشت در اختیار دلالان ناکام خواند.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: چهارشنبه هفته قبل پس از سه ماه مقدار کمی نهاده برای دام روستایی در سامانه بازارگاه بارگذاری شد که به سبب حجم بالای تقاضا سریع تمام شد و در برخی از استان ها نیز به سبب اعمال سلیقه شخصی، نهاده مذکور به دام سنگین اختصاص یافت.

دامدار گرفتار، دلال رها

افشین صدر دادرس در گفت و گو با اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) اظهار داشت: در شرایط خشکسالی قرار داریم و دامداران برای تأمین نهاده به شدت در مضیقه هستند. در حال حاضر قیمت جو در بازار آزاد کیلویی 9هزار، یونجه هفت هزار، تفاله چغندر پنج هزار و کاه شش هزار تومان است و متأسفانه وزارت جهاد انتظار دارد دامداران بازار گوشت را تنظیم کنند، درحالی که با شرایط فعلی قیمت نهاده، مسئولان باید به سراغ دلالان بروند، نه دامداری که گرفتار تأمین نهاده است.
وی افزود: در حال حاضر قیمت دام زنده کیلویی 67 تا 70هزار و قیمت گوشت در بازار کیلویی 170 تا 200هزار تومان است که این افزایش سه برابری قیمت از مبدأ تا مقصد نشانگر نقش دلالان در بازار است و تناسبی با قیمت واقعی تولید ندارد.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار

آشفتگی بازار به نفع وارد کنندگان

دادرس ادامه داد: این در حالی است که روزانه 60 تن گوشت وارداتی در بازار توزیع می‌شود، ولی بازار آشفته است؛ البته واردات گوشت قرمز سود بالایی دارد و آشفتگی این بازار به نفع وارد کنندگان و مافیای واردات تمام می شود.
‌‌مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: اتفاقاتی که در سال 97 افتاد و سبب واردات گوشت در سال 98شد، در حال تکرار است و دوباره شاهدیم که به رغم شعار حمایت از تولید داخل، واردات گوشت در حال انجام است و وزارتخانه هیچ راهکاری برای حمایت از دامداران ندارد.
وی تصریح کرد: در سال 91 که بحث انتقال وظایف بازرگانی به وزارت جهاد بود، تشکل ها از این تصمیم استقبال کردند تا این وزارتخانه بتواند از تولیدکنندگان حمایت کند، اما به سبب ناکامی در این امر، در ادامه این قانون به وزارت صمت برگشت تا این که سال گذشته دوباره برای حمایت از تولید داخل وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد داد شد، اما باز هم شاهد آشفتگی بازار هستیم و مسئولان این وزارتخانه نیز دیگر بهانه ای ندارند.

نجات کشور از وابستگی

دادرس ادامه داد: نابودی تولیدکنندگان تنها وابستگی کامل کشور به گوشت قرمز را در پی دارد و به همین جهت مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا فعالان بخش کشاورزی از دولت دست نکشند.
دیدگاه تان را بنویسید

  • له و لورده پاسخ به نظر

    یکی بود و دیگر هیچ کسی نبود. این توصیف ایران است.

    • مزرعه سبز

      دوست عزیز
      سلام
      بله و متاسفانه اکثر قریب به اتفاق طرح ها چون توست مدیران ناکارآمد ارائه و اجرایی می شود سرنوشتی جز این ندارد.
      با تشکر از فرصتی که برای مطالعه و اظهار نظر اختصاص داده اید
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

چندرسانه‌ای