آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27754

نبود رتبه‌بندی کارخانه‌ها از معضلات تولیدکنندگان سم و کود

کیفیت نهاده‌های تولیدی داخل کشور نسبت به گذشته ارتقا پیداکرده است و ما شاهد شرایط بهتری در کشور هستیم اما به دلیل عدم نظارت، تفکیک و عدم رتبه‌بندی و دسته‌بندی

نبود رتبه‌بندی کارخانه‌ها از معضلات تولیدکنندگان سم و کود

با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

میثم مقدم‌فرد، مدیرعامل شرکت آرمان سبز

1- کیفیت نهاده‌های تولیدی داخل کشور نسبت به گذشته ارتقا پیداکرده است و شاهد شرایط بهتری در کشور هستیم اما به دلیل عدم نظارت، تفکیک و عدم رتبه‌بندی و دسته‌بندی محصولات خوب از بد که متأسفانه همگی در قالب تولیدات داخلی نام‌گذاری می‌شوند و با توجه به اینکه تولیدات داخلی بی‌کیفیت و فاقد استاندارد نیز فراوان است، در شرایط بسیار بدی قرار داریم.

2- در خصوص تولید سموم بی‌خطر، کم‌خطر و مؤثر نیاز به برخورد منطقی است. در شرایط فعلی اقتصادی خاص کشور فروش محصولات باکیفیت حتی با زیان نیز امکان‌پذیر نیست. محصولات بی‌خطر و کم‌خطر اساساً گران‌تر و از حوزه تأثیرگذاری کمتری در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

3- مهم‌ترین چالشی که در صنعت تولید سموم و کود کشاورزی کشور وجود دارد این است که بخش کشاورزی در فقر و تنگدستی به سر می برد و این بی‌توجهی و تنگنا باعث صدمات جبران‌ناپذیری شده است. در کشورهای پیشرفته صنعتی که ما آن‌ها را به‌عنوان هدف مدنظر قرار می دهیم نیز حمایت و پرداخت یارانه از طرف دولت امری رایج است که متأسفانه این موضوع در ایران کاملاً رخت بر بسته است

4- کشاورزی مشکلات و مصائب بسیاری دارد از جمله؛ عدم بازدهی مناسب، طولانی بودن دوره گردش، فصلی بودن امر مصرف و فروش و شاخص‎های دیگر اقتصادی می‌باشد. دولت یارانه ای نمی دهد و گرفتن ارزش‌افزوده در گمرک در چنین وضعیت اقتصادی مزید بر علت شده است.

5- امر آموزش در کشاورزی از سوی دولت و بر اساس رسالت وزارتخانه به‌عنوان کار ترویجی به معنای مطلق تعطیل است علیرغم اینکه ردیف‌های بودجه متفاوتی برای آن مطرح است.

6- مسئله فناوری در تولید بهینه کشاورزی بسیار مهم است و ما از فنّاوری روز دنیا، بسیار عقب هستیم و در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داریم به دو علت: • عدم‌حمایت و بستر‎سازی ناکافی دولت و • عدم وجود زمین‎ه ای بزرگ و یکدست که باعث کوچک‎تر شدن کشاورزی صنعتی می‌شود.

7- تولید مواد تکنیکال نیز مانند سایر موارد حمایت نمی‌شود. هیچ کارخانه ای در هیچ جای دنیا تمامی مواد تکنیکال خود را تولید نمی کند چون این امری کاملاً اشتباه هست. برای تولید مواد تکنیکال نیاز به بازار جهانی است که اگر چنین بازاری نباشد امکان استفاده از مواد تکنیکال هم وجود ندارد.

8 و 9- مشخص است که ظرفیت تولید سم و کود چندین برابر نیاز کشور است اما موضوعی که مطرح است این است که در کشور چند کارخانه استاندارد داریم؟ و این کارخانه‌ها چه ظرفیتی دارند؟ در حال حاضر به یک کارگاه کوچک بدون امکانات استاندارد و یک کارخانه پیشرفته با تکنولوژی روز دنیا لفظ «کارخانه» اطلاق می‎شود درصورتی‌که امکانات و توانمندی یکسانی ندارند. نبود رتبه‌بندی مناسب برای کارخانه‌ها از معضلات ما است. با فرض نبودرتبه‌بندی مناسب، کشور ظرفیت 100 درصدی دارد ولی اگر به‌صورت استاندارد نگاه کنیم کشور ما ظرفیتی در حد نیاز داخلی دارد و بخش اندکی برای صادرات مطرح است.

10- تقاضای کشور خارجی وجود ندارد چون ما بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را با دنیا نداریم و برقراری این بستر، خارج از توان‌ بخش خصوصی است. در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‎های تولیدکننده حدوداً یک‌چهارم شرکت‌های واردکننده می‌باشند بدان دلیل است که واردات امری بسیار سهل است و احتیاج به سرمایه ‎گذاری ثابت ندارد و فقط نیاز به پول دارد، اما تولید علاوه بر پول به دانش و سرمایه‎گذاری ثابت نیز نیاز دارد.

11- برای استفاده از بازارهای صادراتی نیاز به: 1- ثبات قوانین، 2- بسترهای اقتصادی و ارتباط با دنیا و 3- زیرساخت های سیاسی برای ارتباط و شناسایی مشتریان در دنیا داریم که متأسفانه هیچ‌کدام را نداریم.

12- توان و مزیت رقابتی در سموم تولید داخل شاید در 90 درصد کارخانه‌های ما وجود نداشته باشد چون کیفیتی که تولید می کنیم بهتر از دنیا نیست. مواد تکنیکال را نیز از خارج تهیه می‎کنیم و با چنین شرایطی نمی شود محصول باکیفیت تولید کرد.

13- عمده ‎ترین مشکل برای صادرات مربوط به ساختار می‎ شود. با هزینه مالی 30 درصد، نداشتن ارتباط اقتصادی و سیاسی با دنیا و تغییر قوانین، عملاً نمی‌‎توانیم در صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

بیشتر بخوانیم: حضور کارشناسان شرکت ستیلا در تمام کشور

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای