آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23363

نبود صنایع تبدیلی چالش کشاورزان کرمانی

محصولات کشاورزی کرمان که در صورت فرآوری می توانند نقش پررنگی در اقتصاد استان ایفا کنند در حال حاضر به صورت خام به سایر مناطق صادر می شوند

نبود صنایع تبدیلی چالش کشاورزان کرمانی
محصولات کشاورزی کرمان که در صورت فرآوری می توانند نقش پررنگی در اقتصاد استان ایفا کنند در حال حاضر به صورت خام به سایر مناطق صادر می شوند و ارزش افزوده آنها نصیب دیگران می شود.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، سرزمین چهار فصل کرمان با توجه به آب و هوای متنوع و خاک حاصلخیزی که دارد محصولات کشاورزی متنوعی را در دل خود می پروراند به گونه ای این استان به ویترینی از محصولات کشاورزی تبدیل شده است.
بیش از ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی در این استان حاصل می آید که از آن جمله می توان به پسته، خرما، مرکبات، محصولات جالیزی، گل محمدی و… اشاره کرد. کرمان در تمامی این زمینه ها جایگاه مطلوبی در کشور دارد اما متاسفانه ضعف شدید در زمینه صنایع تبدیلی باعث شده سرمایه های این خاک به صورت خام از استان خارج شود و ارزش افزوده آن نصیب سایر مناطق شود.
محصولات کشاورزی کرمان در استان های دیگر با بسته بندی های شکیل به فروش می رسند یا نشانه گذاری می شوند. در واقع نبود صنایع تبدیلی کشاورزی در کرمان سد راه پیشرفت استان شده است.

ضعف صنایع تبدیلی کشاورزی کرمان

استاندار کرمان در خصوص اهمیت تقویت صنایع تبدیلی کشاورزی در استان کرمان اظهار کرد: در این زمینه باید از ظرفیت دانش بینان ها هم استفاده شود.
محمدمهدی فداکار ظرفیت های فراوان کشاورزی در استان کرمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید فرآوری محصولات کشاورزی در استان انجام شود و ارزش افزوده آن نصیب همین منطقه شود.
وی عنوان کرد: کشاورزی در بسیاری از مناطق این استان به صورت سنتی در حال انجام است که باید اصلاح شود و روش های جدید و به روز دنیا مورد توجه قرار گیرد.
فداکار گفت: رفسنجان قطب تولید پسته به شمار می رود و باید از این ظرفیت برای توسعه هر چه بیشتر استان استفاده کنیم.
وی فرآوری پسته را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بحث فرآوری و بسته بندی پسته و سایر محصولات کشاورزی استان باید مطابق با فناوری‌های روز انجام شود.

حمایت از سرمایه گذاران حوزه صنایع تبدیلی و غذایی

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به فرآوری، عمل آوری، نگهداری محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور گفته می شود.
احد خصالی اقطاعی اظهار کرد: هدف از ایجاد صنایع تبدیلی ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، کاهش ریسک سرمایه گذاری، کاهش واردات، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات و برقراری امنیت غذایی است.
وی با اشاره به حمایت از سرمایه گذاران حوزه صنایع تبدیلی و غذایی گفت: افراد متقاضی می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه کنند در ابتدا با توجه به امکانات موجود در استان کرمان برای آنها یک بیزینس پلن طراحی می شود.
احد خصالی اقطاعی گفت: به طور قطع هر فردی که قصد آغاز فعالیتی را دارد باید به استمرار آن هم فکر کند. نباید به گونه ای باشد که کارخانه ای بدون برنامه ریزی ایجاد شود و در طول زمان با مشکلاتی روبرو شود.
خصالی اقطاعی ادامه داد: از واحدهای ذیربط در خصوص محصولی که قرار است فرآوری شود استعلام گرفته می شود و در صورت وجود منابع مرتبط، کار شروع شده و مجوز صادر می شود.
وی با ابزار تاسف از کاهش سطح زیرکشت حنا در کرمان گفت: استان کرمان در بحث محصولات پسته، خرما، مرکبات، گردو، گل محمدی دارای جایگاه بسیار خوبی است. ما آمادگی حمایت از سرمایه گذاران مرتبط با صنایع تبدیلی در هر زمینه ای را داریم.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده عنوان کرد: جهاد کشاورزی به عنوان بخش حاکمیتی، نیازهای استان به صنایع تبدیلی را مشخص می کند. بر این اساس جدولی تنظیم شده و نیازهای هر شهرستان با توجه به ظرفیت هایش مشخص شده است.
وی ادامه داد: به شهرستان ها زمینه هایی که می توانند کار کنند را اعلام می کنیم و از سرمایه گذاران با توجه به جدول گفته شده استقبال می کنیم.
خصالی اقطاعی تصریح کرد: گاهی برخی درخواست ها به ما ارائه می شود که یا زمینه آن فراهم نیست یا تعداد کارخانه ها و واحدهای مربوطه زیاد است. به عنوان مثال در رابطه با خوراک دام حدود ۱۲ کارخانه داریم و نیاز استان در این زمینه اشباع شده است. در چنین مواردی دیگر سیاست ما توسعه آن بخش نیست چرا که باعث می شود کارخانه ای به تاسیس برسد اما به بهره برداری نرسد.
وی گفت: در بخش حاکمیتی به دنبال این هستیم که نیازهای استان را بررسی و جدول مربوط را تنظیم کنیم و به شهرستان اعلام کنیم؛ طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه های مشخص شده سرمایه گذاران می توانند فعالیت کنند.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اهمیت مارکتینگ اظهار کرد: مارکتینگ یک دانش پیشرفته ای است که باید اعمال شود. اگر محصولی کیفیت عالی داشته باشد اما مارکتینگ ضعیف داشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات سد راه صنایع تبدیلی

خصالی اقطاعی در خصوص چالش های حوزه صنایع تبدیلی گفت: ناکافی بودن مقررات حمایتی برای توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی، عدم انجام مطالعه کافی در زمینه استعدادسنجی صنایع تبدیلی، ناکافی بودن تسهیلات ثابت و در گردش بانکی و عدم تخصیص به موقع، سخت گیری بیش از اندازه سیستم بانکی در ارائه تسهیلات و… از جمله این مشکلات هستند.
وی با اشاره به اینکه عمدتا واحدهای صنایع تبدیلی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند افزود: با وجود تعداد کمی نیرویی که داریم افراد متقاضی را از ابتدا تا پایان کار راهنمایی می کنیم.
خصالی اقطاعی بیان کرد: کمیته رفع موانع تولید هر هفته تشکیل می شود؛ افراد می توانند به سامانه در نظر گرفته شده مراجعه و اطلاعاتشان را ثبت کنند. در مرحله بعد بررسی می شود که مشکل فرد در چه بخشی است و پرونده مربوط به آن در کمیته رفع موانع تولید مورد بررسی قرار می گیرد. سعی می کنیم در این کمیته مشکل را حل شود و آن واحد تولیدی فعالیتش را ادامه دهد.

جهاد کشاورزی متولی صنایع تبدیلی کشاورزی

رئیس صمت شمال استان کرمان اظهار کرد: به استناد قانون تمرکز که در سال ۹۲ مصوب شد صنایع تبدیلی از حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن، تجارت گرفته شد و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.
مهدی حسینی نژاد ادامه داد: برنامه ریزی و صدور مجوزهای مربوط به غلات، برنج، گوشت، مرغ، شیر، آبزیان و… در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. افرادی که قصد فرآوری در این حوزه ها را دارند باید از طریق این وزارتخانه امور را دنبال کنند. حتی مجوز کشتارگاه های دام و طیور هم از همین طریق صادر می شود.
وی گفت: به واسطه ظرفیت های کرمان به ویژه در حوزه کشاورزی، فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در کالاهای اساسی مانند پسته، خرما، زعفران و… می تواند تاثیر زیادی در اقتصاد کلان استان داشته باشد.
حسینی نژاد با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات پسته استان کرمان است، افزود: عموما پسته به صورت خام و فرآوری نشده صادر می شود که فرآوری این محصول می تواند به عنوان یک راهبرد و راهکار اساسی برای توسعه صادرات باشد؛ پی گیری های از سوی جهاد کشاورزی در این خصوص در حال انجام است.
تقویت صنایع تبدیلی در استان کرمان با توجه به ظرفیت های عظیم در حوزه کشاورزی می تواند آینده درخشان برای کرمان رقم زده و مسیر توسعه را هموارتر کند. نیاز است مسئولان در این زمینه همت بیشتری داشته باشند و همچنین بستر مناسب برای حضور سرمایه گذاران در استان را بیش از پیش فراهم کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای