آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27757

نبود قانون ثابت و مدون در صادرات کودهای شیمیایی

محمد عشورین، مدیرعامل شرکت پرهام/به نظر من خوشبختانه شرکت‌های معتبر داخلی محصولاتشان مشابه شرکت‌های خارجی و حتی از لحاظ کیفیت، بهتر هم هستند.

نبود قانون ثابت و مدون در صادرات کودهای شیمیایی
با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

محمد عشورین، مدیرعامل شرکت پرهام

1- به نظر من خوشبختانه شرکت‌های معتبر داخلی محصولاتشان مشابه شرکت‌های خارجی و حتی از لحاظ کیفیت، بهتر هم هستند. متاسفانه به لحاظ تحریم و شرایط ارزی، واردکنندگان مبادرت به واردات از شرکت‌های غیر معتبر کرده‌اند که به وفور در بازار وجود داردو برخی از شرکت‌های زیرزمینی نیز از این برندهای وارداتی سوءاستفاده می‌کنند و یک کدثبتی می‌گیرند و یک محموله هم وارد می‌کنند و با بسته‌بندی و برند داخلی، روانه بازار می‌شود که در این میان کشاورز ضرر می‌کند. و سود کلانی به جیب آنها می‌رود.
3-2- عمده‌ترین مانع و چالش که در زمینه تولید داریم بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه در هر صنعتی است که باعث آزار تولیدکنندگان می‌شود و هیچ برنامه‌ریزی برای فروش یا خرید نمی‌توان انجام داد. حجم نقدینگی نیز هر روز کمتر می‌شود. مورد بعدی وجود یارانه‌هایی است که دولت برای یک سری از کودها به کشاورزان پرداخت می‌کند. و این یارانه وارد بازار کشاورزی نمی‌شود و به خاطر کمبود آب و دیگر مشکلات در بازار آزاد یارانه‌ها فروش می‌رود
4- بسیاری از مواد اولیه که از گمرک می‌آید فعلا ارزش‌افزوده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد مثل هیدراکسید پتاسیم، کربنات پتاسیم و… اگر قراره به کودها ارزش‌افزوده تعلق نگیرد باید تمهیداتی اندیشه شود که به مواد اولیه کودها ارزش‌افزوده تعلق نگیرد. تا شرایط برای تولیدکننده بهتر شود.
5- در بحث آموزش کشاورزان، گزارش‌هایی از سوی دولت مبنی بر آموزش کشاورزان وجود دارد ولی عملا آموزشی از طرف دولت دیده نمی‌شود و به همین دلیل کشاورزان ضررهای زیادی در نقاط مختلف می‌بینند؛ مثلا در یک منطقه‌ای، محصولی کشت می‌شود که آن نباید کاشته شود. شرکت‌های خصوصی هم نمی‌توانند کشاورز را مجاب کنند چه کشتی داشته باشد یا نداشته باشد. بر همین اساس شرکت پرهان سمینارهای مختلفی را در روستاها و شهرهای مختلف برگزار کرده و کارشناسانی را به روستاها و شهرها اعزام نموده است.
10- در مورد ظرفیت تولید کودهای شیمیایی می‌توان گفت در کشور انواع کودهای ریزمغذی و NPK و کودهای آلی-شیمیایی، با ظرفیت بالا وجود دارد. با توجه به شرایط اقتصادی و بی‌آبی، تمام کارخانجات کود بین 40 تا 60 درصد توان خود کار می‌کنند که خیلی از مسائل را تحت الشعاع قرار می‌دهد. امیدواریم که با حمایت دولت به بهبود شرایط تولیدکنندگان کمک شود و ضمن بهتر شدن شرایط اشتغال از لحاظ ارزی هم بهبود حاصل شود.
11- در حوزه‌ صادرات و مشکلات می‌توان گفت ما هیچ قانون ثابت و مدونی برای صادرات محصولات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی نداریم و مرتبا قوانین تغییر می‌کند و متاسفانه شرکتی که با کلی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، بازاریابی و…. برای صادرات تلاش می‌کند در دقیقه آخر، با یک ابلاغیه تمام زحماتش به هدر می‌رود و اغلب تغییرات قانونی نیز، بدون اطلاع‌رسانی است، حتی گاهی تولیدکننده از مشتری خارجی پیش پرداخت هم می‌گیرد، اما می‌گویند صادرات ممنوع است! متاسفانه افرادی که این قوانین را وضع می‌کنند، بدون تخصص و تحقیق میدانی به وضع قانون می‌پردازند.
امیدواریم نمایشگاه پیش‌رو، یک چشم‌اندازی برای مسئولان جهادکشاورزی ایجاد کند و یک جلسه هم‌اندیشی باتولیدکنندگان، صادرکنندگان داشته باشند و ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آنها به یک جمع‌بندی برسند و در آن ثبات داشته باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای