آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21823

دریاچه ارومیه در عطش حقابه

دریاچه ارومیه، پس از مرداب انزلی، یکی از زیباترین زیستگاه های طبیعی جانوران در کشور بود و همین امر سبب شد، تا سازمان جهانی یونسکو آن را به عنوان منطقه تحت

دریاچه ارومیه در عطش حقابه

وضعیت دریاچه ارومیه اورژانسی است

اخبار سبز کشاورزی : دریاچه ارومیه، پس از مرداب انزلی، یکی از زیباترین زیستگاه های طبیعی جانوران در کشور بود و همین امر سبب شد، تا سازمان جهانی یونسکو آن را به عنوان منطقه تحت حفاظت و زیست بوم بین المللی به ثبت برساند، اما تالاب فیروزه ای شمال غرب ایران، تحت تاثیر عوامل متعدد طبیعی و انسانی در دو دهه اخیر روبه خشکی رفته و در حال نابودی است. اکوسیستمی که میلیون‌ها سال در آن جاری و حاکی بوده، اکنون دیگر از تنظیم خارج شده و دریاچه ضجه های آخر را می زند.
در واقع از سال ۱۳۸۰ به بعد بود که به دلیل کم شدن نزولات آسمانی، ورودی آب به این دریاچه کم شد. محقق نشدن کامل حقابه دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر از دلایل اصلی بحران کنونی است احداث سدها و آب بندهای متعدد بر روی رودهایی که این دریاچه را تغذیه می‌کردند، حفر چاه های بی شمار غیر مجاز در حوضه آبریز، احداث باغات گسترده و… به این معضل دامن زدند.
بیشتر بخوانید: دریاچه ارومیه در آستانه خشک شدن کامل

ضرورت اقدام فوری دولت برای نجات دریاچه ارومیه

در این رابطه نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اقدام فوری دولت برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: وضعیت دریاچه تعریفی ندارد و باید اقدام فوری برای نجات آن انجام شود.
روح الله متفکر آزاد در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه اورژانسی بوده و این نگین فیروزه‌ای شمال غرب درحال خشکی کامل است.
وی با تاکید بر اینکه انجام پروژه‌های احیای دریاچه باید فوری انجام شود، گفت: دولت باید با تمام قوا، تلاش‌های خود را برای احیای اورژانسی دریاچه به کار گیرد.

مردم نگران این وضعیت هستند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای رفع موانع قانونی و جذب اعتبارات لازم برای احیا دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم، گفت: متأسفانه حال دریاچه ارومیه این روزها و ماه‌ها خوب نیست و مردم نگران این وضعیت هستند.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه درخصوص فعالیت این هیئت تفحص نیز ابراز داشت: این هیئت درحال بررسی ترک فعل‌های احتمالی در ستاد احیای دریاچه ارومیه را انجام می‌دهد و فرآیندهای انجام شده از گذشته تاکنون درحال بررسی و تحقیق و تفحص است.
متفکر آزاد با اشاره به اینکه از هیچ اجحافی چشم پوشی نمی‌شود، گفت: وضعیت امروز دریاچه حاصل عدم توجه در مدیریت سابق است که در تحقیق و تفحص با ظرافت و دقت بالا بررسی می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای