آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33033

نصب نخستین درخت مصنوعی کشور در تبریز

نصب نخستین درخت مصنوعی کشور در تبریز/ نخستین درخت مصنوعی با هدف پیشگیری از آلودگی هوا در تبریز نصب شد.

نصب نخستین درخت مصنوعی کشور در تبریز
نخستین درخت مصنوعی با هدف پیشگیری از آلودگی هوا در تبریز نصب شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، درخت مصنوعی (درخت صنعتی) نام دستگاهی است که در جذب آلودگی هوا به اندازه ۷۵۰۰ اصله درخت سوزنی کارکرد دارد و از طرفی می‌تواند سالانه ۶۱ میلیون متر مکعب هوا را تصفیه کند.
نخستین نمونه این درخت که به همت شهرداری تبریز ساخته شده، در سه راه امین (میدان کهن) نصب شد.
با توجه به آلودگی هوای تبریز بخصوص در فصول بارش و مواقع وارونگی هوا، قرار است به تعداد مورد نیاز از این دستگاه تولید شده و در نقاط پر تردد و آلوده از جمله هسته مرکزی شهر و همچنین پالایشگاه و مناطق صنعتی نصب شود.
در این راستا نخستین درخت مصنوعی که ویژگی مبلمان شهری دارد و از ظاهر متناسب بومی و کاربردی دو وجهی برخوردار است، در هسته مرکزی شهر نصب و به بهره برداری رسید.
هزینه ساخت هر درخت مصنوعی بسیار کمتر از تأثیر کارکرد آن در کاهش آلودگی هوا است.

نحوه تهیه و تولید درخت صنعتی

سرپرست معاونت برنامه ریزی شهرداری تبریز در خصوص نحوه تهیه و تولید درخت صنعتی می‌گوید: درخت مصنوعی تصفیه هوا نوعی دستگاه است که به اندازه یک سماور برقی، برق مصرف می‌کند و خوشبختانه مواد اولیه و سوخت شیمیایی آن بسیار ارزان قیمت و به وفور در دسترس است. در واقع همان مواد اولیه ای که در محلول‌های بارش استفاده می‌شود، در این درخت صنعتی به کار گرفته شده و ما متوجه شدیم که این محلول، تقریباً کارکرد همان محلولی را دارد که کشور آمریکا آن را تولید و با هزینه‌ای گزاف به کشورهای دیگر از جمله مکزیک می‌فروشد.
وی گفت: این در حالیست که شهرداری تبریز توانسته با هزینه‌ای بسیار کم و با استفاده از مواد و عناصر بومی، به تولید این مواد شیمیایی دست یافته و با ساخت دستگاهی که همه تجهیزات آن بومی است، در راستای کاهش آلودگی هوا به کار گیرد.
این دستگاه که برای اولین بار در کشور و توسط شهرداری تبریز ساخته شده، قادر است معادل چهار هکتار درخت سوزنی که برابر با ۷۵۰۰ اصله درخت سوزنی است، تصفیه هوا انجام دهد
به گفته تیزپاز، این دستگاه که برای اولین بار در کشور و توسط شهرداری تبریز ساخته شده، قادر است معادل چهار هکتار درخت سوزنی که برابر با ۷۵۰۰ اصله درخت سوزنی است، تصفیه هوا انجام دهد و از طرفی می‌تواند سالانه ۶۱ میلیون متر مکعب هوا را تصفیه کند.
وی اعتقاد دارد که استفاده از این دستگاه می‌تواند تبریز را به نقطه‌ای برساند که آلودگی هوای آن هرگز از حد مجاز فراتر نرود. با اینکه اکنون تنها یک دستگاه درخت مصنوعی در اصفهان وجود دارد، اما کارکرد آن بسیار متفاوت از دستگاه ساخته شده در تبریز دارد و دستگاهی که در یکی از کلانشهرهای کشور نصب شده، سیستم جلبکی دارد و تنها به اندازه دو درخت طبیعی کارکرد دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای