آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24413

نفس صید و صیاد به شماره افتاد

حال و روز صیادان از وضعیت کنونی خزر و رودخانه های منتهی به آن بدتر بوده و تورهایشان مثل همیشه خالی از صید است.

نفس صید و صیاد به شماره افتاد

تورهایشان خالی از صید صیادان

حال و روز صیادان از وضعیت کنونی خزر و رودخانه های منتهی به آن بدتر بوده و تورهایشان مثل همیشه خالی از صید است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر؛ تب و تاب رفتن به دریا صیادان را بی قرار کرده بود و با گذشت یک ماه از فصل صید و صیادی تورهایشان پر ماهی نیست و حال و روزشان مانند این روزهای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن خوش نیست.
کاهش صید، لایروبی نشدن رودخانه‌ها، تخریب بستر و زیستگاه‌های آبزیان، آلودگی دریا، صید غیرمجاز تورهای صیادان را خالی از قبل کرده است و رمق آنان را برای ادامه صید و صیادی از بین برده است.
از سوی دیگر افزایش هزینه‌های صیادی، گرانی تور و ادوات، بالا بودن تعرفه بیمه و سخت و زیان آور نشدن شغل صیادی مشکلاتش را دو چندان کرده است و سبب شده تا صید و صیادی نفس‌های آخر را بکشد.
موسوی پیرمردی که سال‌ها در شغل صیادی و ماهیگیری مشغول کار است، کمبود منابع مالی و کاهش صید را از دغدغه‌های صیادان ذکر کرد و گفت: هزینه‌های خرید تور و ادوات صیادی هر سال گران‌تر از قبل می‌شود درحالی که درآمد صیادان روز به روز کمتر می‌شود.

جمعیت آبزیان خزری رو به کاهش است جمعیت آبزیان خزری رو به کاهش است

تعاونی‌های صیادی ورشکسته هستند

وی با بیان اینکه رودخانه گرگانرود، تجن و نکا رودخانه‌های مهم شیلاتی هستند اما ساخت سد لاستیکی در بالادست و نزدیک به دریا ذخایر را از بین برده است، افزود: سال قبل با ۶۲۰ هزار تومان به خانه‌هایمان رفتیم و کاهش منابع مالی سبب شده تا اکثر شرکت‌های تعاونی ورشکسته شود.
این ماهیگیر صید غیرمجاز، تأمین سوخت و بالابودن تعرفه بیمه را از دیگر مشکلات صیادان برشمرد.
۵۴ شرکت تعاونی از رامسر با چهار هزار و ۲۰۰ شرکت در صیادی مشغول فعال هستند و اکثر ماهی‌های صید شده شامل سفید، کفال و کپور بوده و علاوه بر صید ماهی استخوانی ماهی غضروفی نیز برای بازسازی ذخایر صید می‌شود.
مهرداد قلی پور رئیس اتحادیه کیلکا مازندران با بیان اینکه بیش از ۳۳ هزار پرورش دهنده، خوراک آبزیان شامل پودر ماهی را از کیلکا تأمین می‌کنند، ادامه داد: بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کیلکا به مصرف انسانی می‌شود.
وی لایروبی رودخانه‌ها از جمله بابلرود را یک مسئله ملی ذکر کرد و گفت: شهرداری‌ها بودجه لازم را برای لایروبی ندارند و نیازمند آن هستیم که برای بندر و رودخانه بابلسر یک لایروب داشته باشیم.

وضعیت بابلرود بحرانی و نیازمند لایروبی است

قلی پور با عنوان اینکه خرید لایروب به دلیل قیمت بالا از توان شهرداری خارج است، گفت: باید همه سازمان‌ها از جمله بنادر و دریانوردی و غیره بسیج شوند و برای لایروبی رودخانه اقدام کنند.
رئیس اتحادیه کیلکا با بیان اینکه از شرکت‌های صیادی نیز ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای لایروبی جمع آوری کردیم، گفت: با مشارکت شهرداری بابلسر در تلاش هستیم بخشی از لایروبی مسیر رودخانه انجام شود.
وی با اظهار اینکه میلیون‌ها مترمکعب گل و لای در رودخانه بابلرود انباشته شده است، گفت: اگر نسبت به لایروبی اقدام نشود مطمئناً با یک بحران روبرو می‌شویم.
قلی پور از مسئولان استانی و ملی خواست برای لایروبی رودخانه‌ها از جمله بابلرود ورود پیدا کنند، گفت: این رودخانه علاوه بر جاذبه شیلاتی، جاذبه گردشگری نیز خواهد داشت.

توقف سخت و زیان آورشدن شغل صیادی

رئیس اتحادیه کیلکا مازندران با بیان اینکه شغل سخت و زیان آور بودن صیادی از سال ۸۷ مصوب شده است، گفت: این طرح تا سال ۹۲ اجرا می‌شد اما از ۹۲ تاکنون این طرح متوقف مانده است.
قلی پور یادآور شد: متأسفانه صیادان به عنوان لنج باربری معرفی می‌شود در حالی که در مازندران لنج باربری نداریم و براساس این نامه جلوی سخت وزیان آور بودن این شغل گرفته می‌شود.
رئیس اتحادیه کیلکا با بیان اینکه با یک نامه سازمان بازرسی در سال ۹۳ جلوی اجرای قانون گرفته شد، با اشاره به دو بندر صیادی امیرآباد و بابلسر گفت: بیش از ۴۵۰ سهامدار در اتحادیه کیلکا وجود دارد و بیش از هزار فرصت شغلی در اسکله بابلسر ایجاد شده است.
وی بازسازی شناورها را از جمله نیازها ذکر کرد و گفت: محدودیتی برای صید نداریم و اگر شرایط جوی مناسب باشد اقدام خواهیم کرد.

مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر

چشم انتظاری ۲۵ ساله برای تکمیل بندر صیادی

قلی پور وضعیت رودخانه بابلرود را نامناسب بیان کرد و گفت: ۲۵ سال منتظر تکمیل بندر صیادی هستیم تا شناورهای ما وارد دریاچه شوند و با آن پیشرفت فیزیکی اسکله ۹۵ درصد است اما به دلیل طلب پیمانکار هنوز بندر صیادی تکمیل نشده است.
وی لایروبی نشدن را سبب بسته شدن مصب رودخانه بابلرود و تبدیل آن به بحران ذکر کرد.
بیش از ۲۵ روز از شروع فصل صید و صیادی می‌گذرد و صیادان مازندران امسال ۱۸۰ هزار تن ماهی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان صید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۸ درصدی داشته است. قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به دلایل کاهش صید گفت: کاهش ذخایر دریای خزر از جمله دلایل کاهش است زیرا یک دهه وضعیت مطلوبی نداریم و از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی دریا و رودخانه و ورود انواع آلاینده‌ها شرایط زیست محیطی را نگران کننده است.
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه ۹۰ درصد گونه‌های دریای خزر رودکوچ هستند و برای زیست و زادآوری باید به رودخانه‌ها کوچ کنند، خواستار توجه برای بهسازی زیستگاه‌ها شد و گفت: در سال گذشته در هشت رودخانه شیلاتی مستقر شدیم و دو تن استحصال تخم داشتیم و ۶۵ میلیون قطعه ماهی سفید، ۱۲ میلیون قطعه کپور و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی خاویاری تولید و رهاسازی کردیم.
وی تعامل بین دستگاه‌های متولی را برای لایروبی رودخانه لازم دانست و گفت: باید ماهی بتواند برای زادآور به بالادست و رودخانه کوچ کند.
سخت و زیان آورشدن شغل صیادی بیش از ۱۳ سال روی میز دولت‌ها قرار دارد اما همچنان صیادان چشم انتظار تحقق این آرزوی دیرینه هستند، علی باقری مدیرکل تعاون مازندران با بیان اینکه صیادان برای مشمولیت طرح مشاغل سخت و زیان آور باید فرم مخصوص را تکمیل کنند، گفت: در کمیته بررسی و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور این درخواست‌ها بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر فرمی تکمیل و مطرح شود، بر اساس ماهیت کار تأیید می‌شود، گفت: تاکنون صدها مورد داشتیم و باید برای بهره مندی از سخت و زیان آور بودن، صیادان مشمول قانون کار باشند.
باقری گفت: ما تمایل داریم که صیادان از مزیت شغل سخت و زیان آور برخوردار شوند اما تأیید صلاحیت بازنشستگی با تأمین اجتماعی است.
نامناسب بودن وضعیت جوی خزر نیز بر انبوه مشکلات صیادان افزوده است و طی حدود یک ماه گذشته میزان دریاروی صیادان ماهیان استخوانی در مازندران ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه قبل کمتر شده است. این وضعیت درحالی که چهار هزار نفر روزانه چشمشان به دریا است تا از دل امواج خروشان آن روزی حلال کسب کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای