آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33394

نقش بی‌بدیل مطبوعات کشاورزی

امروزه فضای مجازی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و دیگر موارد گسترش روزافزونی پیدا کرده است تا اندازه‌ای که رونق فضای کسب‌وکار و دیگر فعالیت‌های

نقش بی‌بدیل مطبوعات کشاورزی
امروزه فضای مجازی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و دیگر موارد گسترش روزافزونی پیدا کرده است تا اندازه‌ای که رونق فضای کسب‌وکار و دیگر فعالیت‌های اجتماعی بدون آن شاید امکان‌پذیر نباشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ عسگرسمنانی | از طرفی فعالان صنایع مختلف و مدیران استارت‌آپ‌ها و تمام کسانی که دستی بر آتش فعالیت‌های اقتصادی دارند، سعی و همتشان بر آن است که هرچه بیشتر در این فضا دیده شوند تا مخاطب بیشتری را جذب کرده و کالا و خدمات خود را در بهترین شکل عرضه کنند.
اما کشاورزی و جامعه کشاورزی نیز متاثر از پلتفرم‌های گوناگون بوده است و اکثر قریب به اتفاق فعالان این صنعت در این فضا مشغول به ارائه خدمات و فروش محصولات خود هستند.

نشریات تخصصی مأمن و تریبونی برای فعالان کشاورزی

از دیرباز نشریات تخصصی کشاورزی زمانی‌که فقط تلفن وجود داشت و بعدها با ورود موبایل و فقط با ارسال یک پیام کوتاه، همه به تبادل نظر و اطلاعات مشغول بودند و رویکرد بسیاری از متخصصان در بخش کشاورزی به نشریات تخصصی بود و این جایگاه به‌عنوان مأمن و تریبونی برای کشاورزی و حتی بخش دولتی بود.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور ورود سامانه بارشی جدید به کشور

نشریات کشاورزی در جایگاه مهم و کارآمد قرار داشت و بیشتر نویسندگان و اساتید این حوزه مبادرت به ارائه مقالات علمی، تحقیقاتی و کاربردی می‌کردند، اما با گسترش استفاده از فضای مجازی و امکان استفاده آنلاین از دستاوردها و ابدعات و ابتکارات روز دنیا و بهره بردن از آن، کم‌کم نقش نشریات کم‌رنگ شد تا حدی که حتی دانش آموختگان کشاورزی و دیگر افراد تمایلی برای مطالعه و تهیه مجلات نداشتند.

نمی‌توان چاپ کتاب یا روزنامه را متوقف کرد

در بخش تبلیغات و مارکتینگ هم بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها فضای مجازی را انتخاب کرده و آن فضا را برگزیدند؛ ولی سوال این‌جاست که آیا در شرایط فعلی باید نشریات تخصصی را کنار گذاشت و نقش بی‌بدیل آنها را در ترویج، تحقیق و ارائه مقالات کاربردی انکار کرد؛ مثلا می‌توان چاپ کتاب یا روزنامه را متوقف کرد و فقط به دیدن آنها در فضای مجازی روی آورد.
البته در جهان تعدادی از روزنامه‌ها به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند، ولی هیچ‌گاه چاپ کاغذی آنها حتی به صورت محدود متوقف نشده است.
واقعیت آن است که حضور و وجود نشریات تخصصی بازویی کارساز برای بخش دولتی (وزارت جهاد کشاورزی) است و کماکان این نشریات با چاپ مقالات و ارائه راهکارها می‌توانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.
نشریات کشاورزی بدون حمایت بخش دولتی و با دست و پنجه نرم کردن با تورم افسار گسیخته و قیمت بالای خرید کاغذ، هزینه چاپ و دیگر هزینه‌های جانبی همواره سعی کرده‌اند که منعکس‌کننده مشکلات، چالش‌ها و سیاست‌های روز جامعه کشاورزی باشند و دلسوزانه بر راه پر مشقت خود ادامه دهند.
گفتنی است، دولت به‌ویژه وزارت ارشاد باید با حمایت‌های خود از مطبوعات کشاورزی وظیفه و دین خود را نسبت به نشریات کشاورزی ادا کرده و آنها را در کمک به بخش کشاورزی یاری کنند. همچنین انجمن صنفی مطبوعات کشاورزی باید به‌عنوان نهادی مردمی منعکس کننده مشکلات صنفی و معیشتی این بخش از جامعه باشد و بتواند مطالبات صنفی آنها را به گوش مسئولان برساند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای