آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17674

نقش تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: ما می‌بینیم گرد و غباری که از سوریه بلند می‌شود و کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در مناطقی است که

نقش تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ، اظهار کرد: ما می‌بینیم گرد و غباری که از سوریه بلند می‌شود و کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در مناطقی است که تروریست‌ها در آنجا حاکم هستند و دائم رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کنند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، وی افزود: از طرفی اجازه داده نشده است که زمین‌های کشاورزی و مراتع، چندین سال رطوبت ببینند و سبزینگی زمین حفظ شود و این امر باعث شده است زمین کاملاً پودر شود و با کمترین وزش باد، حتی با سرعت‌های پایین، ذرات خاک اوج بگیرند و مناطق مختلفی را تحت تأثیر قرار دهند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در عراق و یمن که ایادی بیگانه حضور دارند این ردپا را می‌بینیم، گفت: اینها همه محاسبه شده است و دشمن با استفاده از ظرفیت‌های محیط‌زیستی به جنگ کشورهای منطقه آمده و سعی کرده است با سوءاستفاده از این ابزار، نارضایتی عمومی ایجاد و مردم و کشورها را با مشکل روبه‌رو کند.

خسارت بخش کشاورزی از ریزگردها خسارت بخش کشاورزی از ریزگردها

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم رویکرد همگرایی بین همه کشورها اتفاق بیافتد تا بتوانیم در نشست سفرای کشورهای همسایه در شانزدهم خرداد طرح موضوع و سپس در نشست بیست ویکم تیرماه مصوبات را نهایی کنیم. این نشست‌ها رویکرد مناسبی دارد و امیدواریم یک ابتکار عملی را مبتنی بر نتایجی که از مطالعات گرفته‌ایم تحت عنوان دو برنامه زیر اقدام منطقه‌ای ایجاد کنیم. تهیه یک برنامه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب آسیا و یک برنامه برای کشورهای شمال شرق و شرق کشور در دستور کار است.

دستاورد سفر اخیر خود به عراق و سوریه

سلاجقه درباره دستاورد سفر اخیر خود به عراق و سوریه در خصوص مدیریت پدیده ریزگردها، افزود: با توجه به اینکه کشور ما اخیراً، هم از لحاظ فراوانی و هم شدت، به میزان بیشتری تحت تأثیر ریزگردها قرار گرفته است و تعطیلات متوالی بعضی روزها برای کشور ایجاد خسارت کرده است، رئیس جمهور مأموریتی به وزارت امورخارجه و سازمان حفاظت محیط زیست برای حل معضل ریزگردها با همکاری کشورهای همسایه داد.
وی افزود: با همکاری خوب وزیر امورخارجه کشور و تماس با وزرای امورخارجه کشورهای همسایه، ما به همراه هیئت کارشناسی و فنی راهی عراق و سوریه شدیم. بعد از عربستان سعودی، عراق با چهار کانون بیشترین کانون‌های تولید ریزگرد را دارد و سوریه نیز یک کانون تولید گرد و غبار دارد که کشور ما را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ایستگاه‌های سنجنده ما نشان می‌دهد که اکنون کشور ما تحت تأثیر ریزگردها با دانه‌بندی کمتر از دو و نیم میکرون قرار گرفته است، گفت: این گونه ریزگردها به صورت معلق در جو هستند و هزاران کیلومتر جابجا می‌شوند و منشأ آن کشورهای همسایه است.
سلاجقه افزود: ما برای آنکه بتوانیم رویکرد همگرایی، همسویی و حس مشترک برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم اول وارد کشور عراق شدیم و با وزرای کشور، امورخارجه، منابع آبی، کشاورزی، محیط زیست و نخست وزیر این کشور جلسات بسیار مفصل و کارشناسی برگزار کردیم و تاکید ما این بود که کانونی که از نظر ما اولویت‌دار است با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی دو کشور مدیریت شود.
وی با بیان اینکه اکنون آمار، اطلاعات و نقشه‌های ما بسیار خوب و دقیق است، گفت: بر این اساس مسئولان عراقی بر این نکته تاکید داشتند که هر تصمیمی که شما بگیرید ما به اجرای آن پایبند هستیم و مقرر شد تفاهم‌نامه عملیاتی در نشست بیست‌ ویکم تیرماه در تهران امضا شود و به صورت دوجانبه و هدفمند کار را انجام دهیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای