آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20729

نقش تکنولوژی و پهپادها در کشاورزی آینده

برآوردهای سازمان FAO نشان می‌دهد که برای تامین غذای جمعیت جهانی تا سال 2050، به افزایش 60 درصدی محصولات غذایی نیاز است

نقش تکنولوژی و پهپادها در کشاورزی آینده
برآوردهای سازمان FAO نشان می‌دهد که برای تامین غذای جمعیت جهانی تا سال 2050، به افزایش 60 درصدی محصولات غذایی نیاز است و نقش بخش کشاورزی از آنچه امروز انجام می‌دهد بسیار بیشتر خواهد شد.
اخبار سبز کشاورزی : در چنین بزنگاه تاریخی، کارشناسان، دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و مسئولان جهانی، به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌ها برای تامین نیازهای غذایی دچار چالش‌هایی خواهند شد.
نیاز به تذکر این مطلب نیست که بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها برای تامین احتیاجات آینده باید دستخوش تحول و توسعه گردد. در رابطه با این مقوله، تکنولوژی‌های آینده‌نگر نظیر هوش مصنوعی(AI)، ماشین‌های یادیگری و آموزش(ML)، تحلیل‌گرهای داده‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین(پهپاد UAV)، مواردی هستند که در افق دیدگاه‌های آینده فضای کشاورزی به چشم می‌خورند.
طی دهه‌های گذشته، کشاورزان به طور پیوسته و مکرر خواستار کمک در برطرف نمودن چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند، بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به دسترسی نداشتن به بذور با کیفیت، توانایی در تهیه انواع کودهای شیمیایی و آلی، فقدان ادوات و ماشین‌های مدرن، در اختیار نداشتن درازمدت اراضی، منابع کافی و پایدار آب و سلطه تجارت محلی و دلالان و واسطه‌ها اشاره کرد.
اما اکنون، با ظهور بازیگرانی در عرصه‌های تکنولوژی کشاورزی(Agritech) که به تدریج زمینه‌های پیشرفت در اکوسیستم کشاورزی سنتی را به وجود آورده‌اند، بسیاری از مشکلات گذشته در حال برطرف شدن هستند.
بیشتر بخوانیم:

پیش‌بینی‌های هواشناسی

شرایط آب و هوایی نامطمئن و غیرقابل اعتماد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشاورزان است. اطلاعات غیرقابل اتکا درباره درجه حرارت، رطوبت خاک و سایر عواملی که به یکباره موجب نابود شدن محصول قبل از برداشت می‌شوند، از آن جمله‌اند، اما با ظهور هوش مصنوعی(AI)، کشاورزان می‌توانند قبل از موعد مقرر، بسیاری از اطلاعات لازم را به دست آورند. پهپادها، ماهواره‌ها و سایر ادوات مدرن، وضعیت آب و هوایی را به طور پیوسته و قاعده‌مند پیگیری کرده و آن‌ها را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

ادوات پیشرفته آبیاری

پهپادهای مدرن قادرند که به طور حداقل، روزانه یک هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر پوشش خود قرار دهند. این وسایل به تکنولوژی‌های هوشمند، دوربین‌های با قدرت تشخیص بالا و حس‌گرهایی که قادرند اطلاعات دقیقی از نیازهای آبی مزارع و چگونگی آبیاری اراضی را ارایه دهند. مجهزند. این امکانات به کشاورزان اجازه می‌دهد که به جای آبیاری تمام مزارع، منحصرا مناطق نیازمند به آب را آبیاری کنند.

سمپاشی ایمن‌تر

همچنین، پهپادها به ادوات سمپاشی مفید و موثر نسبت به وسایل دستی مجهز هستند. علاوه بر آن، براساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، سمپاشی طولانی مدت می‌تواند مشکلات بسیاری برای کاربران به وجود آورد و این در حالی است که سمپاشی توسط پهپادها، شرایط امن و سالم‌تری برای کشاورزان به وجود می‌آورد، ضمن آن که استفاده از پهپادهای سمپاش در طول زمان و هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی ایجاد می‌کند وانرژی کمتری به هدر می‌رود.

تحلیل سلامت محصول

می‌گویند که «یک سیب گندیده، یک سبد سیب را فاسد می‌کند.» مشابه بسیاری از بیماری‌ها، حمله یک آفت می‌تواند یک مزرعه را به طور کامل از بین ببرد. حال توسط آن دسته از پهپادهایی که دارای تکنولوژی‌های جدید و به روز هستند، کشاورزان می‌توانند اطلاعات اساسی در مورد آفات و بیماری‌ها را در مزارع شناسایی کنند. علاوه بر آن، می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی برای افزایش محصول و کاهش خسارات را نیز شناسایی نمایند. چنین پهپادهایی قادرند تصاویر هوایی دقیقی از شرایط مزارع گزارش کرده و مانع از بروز خسارت شوند.

مراقبت موثر از دام‌ها

جدا از موضوعات کشت محصولات، اکثرا کشاورزان به طور هم زمان تعدادی گوسفند و گاو یا گاومیش نیز پرورش می‌دهند که موجب صرف وقت زیادی برای آن‌ها می‌شود و نمی‌توانند دائما مراقب آن‌ها باشند، در غیر این صورت مجبورند تا فرد دیگری را برای این کار استخدام کنند. اما در حال حاضر، پهپادهای مجهز به حسگرهای حرارتی به کشاورزان کمک می‌کنند تا گله‌های گوسفند یا گاو خود را از راه دور تحت نظر داشته باشند.
انسان‌های ساکن بر روی سیاره زمین، باید تهدیدهای رو در روی بخش کشاورزی را جدی بگیرند و از پنجره‌های باز شده توسط تکنولوژی‌های جدید استفاده نمایند. زمان آن رسیده است تا کشاورزان و سایر مسئولان مرتبط با این بخش با ذهنی باز به سوی استفاده از هرگونه تکنولوژی توسعه‌دهنده بخش کشاورزی بروند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای