آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22149

نقش زهکشی در بهبود وضعیت خاک

زهکشی خاک یکی از ابعاد مهم در توجه به رشد گیاهان در باغ‌ها به‌دلیل پایداری و استقرار درازمدت درخت‌ها است

نقش زهکشی در بهبود وضعیت خاک
زهکشی خاک یکی از ابعاد مهم در توجه به رشد گیاهان در باغ‌ها به‌دلیل پایداری و استقرار درازمدت درخت‌ها است. زهکشی ضعیف خاک می‌تواند مشکلات بسیاری ازجمله ناکافی بودن یا فقدان موادغذایی و گسترش بیماری‌های گیاهی را به‌وجود آورد.
اخبار سبز کشاورزی : اما خوشبختانه روش‌های ساده‌ای برای بهبود زهکشی در خاک باغ‌ها وجود دارد که انجام آن‌ها به این امر کمک می‌کند. برای این کار می‌توان از افراد کارشناس و حرفه‌ای کمک گرفت.
مدیریت خاک از آن جهت واجد اهمیت است که می‌تواند به اطمینان از دریافت مواد غذایی کافی توسط گیاه کمک نماید؛ مانند اجتناب یا جلوگیری از فشرده شدن خاک و مشکلات ناشی از آن در رشد درخت‌ها.
بیشتر بخوانید: چرا حفاظت از خاک اهمیت دارد؟
با اتخاذ تدابیر گام به گام در مدیریت موثر خاک، می‌توان محیط مولد بهتری برای درخت‌ها به وجود آورد. خاک را می‌توان با افزودن کمپوست یا نوعی از مالچ پوششی برای جلوگیری از فرسایش اصلاح نمود و در واقع مدیریت مناسب خاک، شاه‌کلید رشد و ارتقاء وضعیت باغ است.
خاک‌های سالم برای رشد و گسترش ریشه‌های درخت موضوعی حیاتی‌اند. ریشه‌ها موجب استحکام و ایستایی گیاه و نیز جذب آب و موادغذایی می‌شوند. همچنین به هوادهی خاک و ممانعت از فرسایش آن کمک می‌کنند.
از سوی دیگر، مدیریت ضعیف خاک موجب رشد ضعیف ریشه‌ها و بروز مشکلاتی در رشد گیاه و میوه‌دهی آن می‌گردد. به‌منظور حفظ سلامت خاک و تقویت رشد ریشه‌ها باید عملیات مدیریت خاک به‌خوبی انجام گیرد که شامل مالچ‌پاشی، شخم‌زدن و اضافه کردن کود به‌منظور تامین عناصر غذایی و حفظ و نگهداری ظرفیت ذخیره آبی آن است.
با اتخاذ تدابیری به‌منظور مراقبت از خاک، می‌توان به درخت‌ها و گیاهان کمک کرد تا در شرایط مناسبی قرار بگیرند؛ چرا که صرف وقت در مواظبت از خاک می‌تواند در پایان کار به یک افزایش ثروت مبدل شود.
ساده‌ترین روش‌ها در بهبود زهکشی خاک، افزودن مواد آلی ارگانیک از قبیل کمپوست یا کودهای حیوانی بر بستر خاک باغ است. این مواد به بهبود ساختار خاک کمک می‌کنند و در هنگام پوسیده شدن، موادغذایی و ترکیبات مفید را که موجب نرم شدن خاک می‌گردند، در آن رها و نفوذ آب به لایه‌های زیرین را آسان‌تر می‌کنند.
همچنین، این موادآلی در هنگام بارندگی‌های شدید از فرسایش خاک جلوگیری می‌نمایند. بنابراین هزینه کردن برای استفاده از مواد آلی به پایداری خاک، سلامت آن و حمایت از ابقای عناصر غذایی، کمک زیادی می‌کند. مالچ‌ها به‌دلیل کمک به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از تبخیر، در زهکشی خاک امری حیاتی هستند، ضمن آن که ریشه‌ها را از اثرات خورشید و باد محافظت می‌کنند. مالچ‌پاشی مانع از رشد علف‌های هرز در سطح باغ می‌شود. افزودن مالچ بر سطح خاک مانع از تجمع و حوضچه‌ای شدن آب در پای درخت‌ها می‌گردد و از این بابت درخت‌ها خوشحال خواهند شد.
زهکشی مناسب، مانع از اشباع خاک با آب می‌شود، چرا که اشباع خاک می‌تواند به آسیب‌زدن و حتی مرگ درخت منتهی گردد. برخی زهکشی‌ها می‌تواند ضمن حفظ رطوبت خاک، مانع از فرسایش یا شستشوی آن توسط آب آبیاری یا باران شود. می‌توان با استفاده از این روش تا سال‌ها سلامت و رشد درخت‌ها را تضمین کرد.

هوادهی خاک

حفظ جریان هوا در خاک گام مهمی در استفاده از زهکشی و سلامت خاک است.
حفظ جریان هوادهی، آب و عناصر غذایی در خاک می‌تواند به کاهش عوارضی، مانند فشردگی و در نتیجه کاهش رشد گیاه منتهی شود. علاوه‌بر آن، چنین خاک‌هایی نسبت به شستشو و فرسایش کمتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و گزینه مناسبی در مدیریت خاک هستند. چنانچه تمایل به پایداری و سلامت و مولد بودن خاک در درازمدت دارید، باید از ابزار تخصصی و تکنیک‌های لازم برای هوادهی خاک استفاده نمایید.
به‌طور خلاصه بکارگیری زهکشی در خاک باغ روش نسبتا ساده‌ای است که می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت خاک داشته باشد و با اتخاذ روش‌های شرح داده شده می‌توان به تداوم جریان آب و مواد و عناصر غذایی مورد نیاز درخت ها کمک کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای