آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27996

نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد

نهمین نمایشگاه جامع نهاده‌های کشاورزی در روزهای سرد زمستان 1401 (19 تا 22 دی ماه) برگزار شد و با وجود تمامی چالش‌ها، مشکلات و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان

نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد
نهمین نمایشگاه جامع نهاده‌های کشاورزی در روزهای سرد زمستان 1401 (19 تا 22 دی ماه) برگزار شد و با وجود تمامی چالش‌ها، مشکلات و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان این بخش وجود دارد، ولی کماکان این نمایشگاه به خوبی و با صلابت تمام برگزار شد و تولیدکنندگان قدیمی و جدید در این حوزه به نمایش محصولات خود پرداخته و بازدیدکنندگان را دعوت به دیدن محصولات خود می‌کردند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیر هوشنگ سمنانی| بخش سم و کود از دیرباز با مسائل مختلفی همچون واردات بی‌رویه، مشکلات تولید، عدم‌آموزش کشاورزان، عدم حمایت دولتی از تولیدکنندگان داخلی، مشکلات گمرکی و… دست و پنجه نرم می‌کند.
البته نشریه «دام و کشت و صنعت» در گفت‌وگو با تعدادی از واحدهای تولیدی قدیمی در جهت انعکاس این مسائل گام برداشت و با چاپ آن در ویژه‌نامه‌ای به سهم خود این رسالت را انجام داد.
یکی از نکته‌های اساسی در این راستا، واردات بی‌رویه و بعضا بی‌کیفیت تولیدات کود و سم است که با برندهای معتبر خارجی و با تناژ بالا به کشاورزان فروخته می‌شود و از طرفی مصرف‌کنندگان (کشاورزان) هم با اعتماد فقط به آن برند مشخص، مبادرت به خرید آن کرده و در نهایت متضرر شده و محصولی بی‌کیفیت را روانه بازار می‌کنند.

نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد

همچنین بسیاری از تولیدکنندگان به عدم‌آموزش کشاورزان مبنی‌بر استفاده درست و صحیح و به‌جای نهاده‌های کشاورزی اشاره می‌کردند که یکی از وظایف بخش ترویجی وزارت جهاد کشاورزی است؛ اما تاکنون مغفول مانده است.
متاسفانه کشاورزان با استفاده بی‌رویه از سموم مختلف کشاورزی ضررهای بسیار هنگفتی به محیط زیست، زنبورها و دیگر جانداران می‌زنند و با استفاده از کودهای مختلف و بی‌کیفیت و به میزان زیاد به خاک و جانداران مفیدی که در خاک زندگی می‌کنند برای ده‌ها سال ضرر رسانده و حتی در بعضی موارد آن خاک دیگر قابلیت کشاورزی ندارد.
به هر حال، اجرای چنین نمایشگاه‌های محل تبادل اطلاعات، عرضه نمایش آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان و کمک به اقتصاد کشاورزی کشور است و جای تاسف دارد که چرا شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر خارجی در این دست از نمایشگاه‌ها حضور ندارند که البته خود جای بحث مفصلی را می‌طلبد.
ولی اینجاست که دولت و مشخصا وزارت جهاد کشاورزی با سیاست‌های ترغیبی و تعامل با کشورهای صاحب‌نام در بحث کود و سم و بذر می‌بایست سازوکاری را درپی گرفته و با حضور آنان رنگ و بوی بین‌المللی به این نمایشگاه بدهد.

نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد نمایشگاهی گرم در زمستانی سرد

این حضور می‌تواند به سطح علمی نمایشگاه کمک کند و هم باعث ایجاد فضایی رقابتی سالم و کارساز گردد.
همچنین یکی از سیاست‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی، می باید اعزام تولیدکنندگان برتر در این حوزه به کشورهای پیشرفته در زمینه تولید کود و سم و بذر باشد یا مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی که خود می‌تواند قدم بزرگی در به نمایش گذاشتن تولیدات ایرانی در خارج از مرزهای کشور باشد.
البته مناسب است که یکی از انتقادات بسیاری از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه را در اینجا بیان کنیم و آن ساعت برگزاری است که متاسفانه دقیقا در ساعت اداری بود که خیلی‌ها به‌خاطر محدود بودن زمان آن موفق به بازدید از نمایشگاه نشدند.
در پایان امیدواریم که این نمایشگاه که یکی از تخصصی‌ترین نمایشگاه‌های کشور در زمینه نهاده‌‌‌هاست بتواند در سال‌های آتی پرقدرت‌تر و موثرتر برگزار شود و شاهد حمایت و تشویق مسئولین دولتی از آن و به‌خصوص از طیف گسترده تولیدکنندگان باشیم؛ زیراکه بحث نهاده‌های کشاورزی مبحثی مهم و حیاتی در حوزه کشاورزی است.

امیر هوشنگ سمنانی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای