آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30019

نوآوری در مشاغل بخش کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ – بهمن ۱۴۰۱

نوآوری در مشاغل بخش کشاورزی
تصور این که در زمانی نه چندان دور یک کشاورز تمام عملیات کشاورزی خود را با یک بیل و یک داس و چهار شاخ انجام می‌داد، شاید چندان باورپذیر نباشد، چراکه در مقایسه با وسعت انواع تکنولوژی‌ها، ماشین‌ها، ابزار و فناوری‌و دانش کنونی، می‌توان تصور نمود که چه تعداد مشاغل مختلف و متنوع از درون رشته‌ای به نام کشاورزی نشات گرفته و به ده‌ها زیربخش تقسیم شده‌اند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ تصور این که در زمانی نه چندان دور یک کشاورز تمام عملیات کشاورزی خود را با یک بیل و یک داس و چهار شاخ انجام می‌داد، شاید چندان باورپذیر نباشد، چرا که در مقایسه با وسعت انواع تکنولوژی‌ها، ماشین‌ها، ابزار و فناوری‌و دانش کنونی، می‌توان تصور نمود که چه تعداد مشاغل مختلف و متنوع از درون رشته‌ای به نام کشاورزی نشات گرفته و به ده‌ها زیربخش تقسیم شده‌اند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت از مشاغل کشاورزی را کاهش دهید
امروزه و در اکثر موارد اساسا ضرورت ندارد تا فردی کشاورز زاده یا در یک رشته تحصیلی کشاورزی دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده باشد تا بتواند شغلی در عرصه‌های کشاورزی داشته باشد، چراکه دامنه و وسعت نوآوری‌ها در تمامی عرصه‌ها و ازجمله بخش کشاورزی در حدی است که هر فردی بنا بر استعداد و علاقه خود، می‌تواند کسب و کاری به وجود آورد.

نوآوری در مشاغل بخش کشاورزی نوآوری در مشاغل بخش کشاورزی

مشاغلی که تا زمانی نه چندان دور اساسا وجود خارجی نداشتند، اکنون بخشی از کشاورزی قلمداد می‌شوند. تکنسین‌ها در تمامی زیربخش‌ها همچون زراعت، باغبانی، دامپروری، استفاده از پهپادها در اموری چون کشت بذور، سمپاشی، تشخیص عوارضی چون آفات و علف‌های هرز، که به طور کلی مبتنی بر علوم جدید است به افرادی با دانش و مهارت‌های هوایی و کشاورزی نیاز دارند.
امروزه علوم و فنون جدید نقش مهمی در افزایش بهره‌وری در تمامی امور کشاورزی از قبیل آبیاری، تشخیص آفات و بیماری‌ها داشته و درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان می‌کنند.
در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان کشاورز زاده در سرتاسر کشور، بی‌کار و بدون هر انگیزه برای فعالیت وجود دارند که در صورت اندکی کنجکاوی در امور مرتبط با کشاورزی می‌توانند برای خود شغلی به وجود آورند.
شتاب گرفتن انجام امور در عصر انفجار اطلاعات و وجود اینترنت و دنیای مجازی که سهولت در اجرای بسیاری از کارها را به شدت تسهیل نموده‌اند، می‌تواند زمینه‌ساز مشاغلی چون حسابداری کشاورزی، بازاریابی برای تولیدکنندگانی که خود قادر به انجام آن نیستند و بسیاری از مشاغل کوچک فردی و خانگی باشند.
به دلیل بالا رفتن هزینه‌های ایجاد مشاغل بزرگ، علاقمندان به مشاغل کشاورزی در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند با سرمایه اندک اقداماتی انجام دهند.
مزارع، گلخانه‌ها و دامداری‌های کوچک قادرند مبتنی بر شرایط مالی و امکانات علاقمندان مشاغل باشند که به ویژه در مناطق دور دست و روستایی قابل اجرا هستند.
به‌عنوان مثال تاسیس نهالستان درخت‌های سازگار با شرایط جغرافیایی، می‌تواند ضمن ایجاد جاذبه برای متقاضیان، موجبات کسب درآمد را نیز به وجود آورد.
تولید درخت‌های فانتزی با چند پیوند بر روی یک پایه(مانند انواع مرکبات بر روی یک درخت) می‌تواند مشتریان خاص خود را داشته باشد که البته یافتن چنین افرادی نیازمند استفاده از فضای مجازی و امکانات آن است.
اگر چه در حال حاضر در اکثر مناطق جهان و از جمله ایران روند کشت‌های تک محصولی که موجب از بین رفتن مواد آلی زمین، توسعه رشد علف‌های هرز و افزایش جمعیت آفات گردیده، اما کشت دو محصول به طور همزمان و توام که از زمان‌های بسیار دور مرسوم بوده، می‌تواند به بهبود شرایط خاک و کسب درآمد کشاورزان کمک نماید، چراکه استفاده همزمان از نهاده‌های مهمی چون آب، کود و خاک برای کشت دو محصول بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
در این روش کاشت در صورت آسیب وارد شدن به یکی از محصولات، محصول دوم می‌تواند جبران‌کننده خسارت باشد.
پیشنهاد بعدی استفاده از ظرفیت‌ تولید گیاهان دارویی است که علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اقلیمی و تنوع گونه‌ها، می‌توان در اراضی کوچک، منطبق با شرایط آن‌ها از نظر اقلیمی، تولید و در دنیای مجازی عرضه نمود.
به هر حال، بخش کشاورزی دارای توانایی‌های بالقوه‌ای است که در زمان کنونی با استفاده از دانش و فناوری‌های نو، علاقمندان می‌توانند در این عرصه ورود کنند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ - بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای