آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20192

هجوم سرمای بهاره به شکوفه‌های سیب

سیب گلاب از ارقام بومی ایران و اصفهان است و به دلیل طعم و بوی خوبش طرفداران زیادی دارد.

هجوم سرمای بهاره به شکوفه‌های سیب
سیب گلاب از ارقام بومی ایران و اصفهان است و به دلیل طعم و بوی خوبش طرفداران زیادی دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، درختان سیب گلاب، اوایل بهار شکوفه می‌دهند و اواخر همین فصل می‌توان اولین محصولشان را چید. ارقام سیب گلاب استان به ترتیب تاریخ رسیدن شامل گلاب اصفهان، گلاب کهنز و سلطانی است.
بیشترین باغ‌های سیب گلاب استان اصفهان در شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان قرار دارد.
سمیرم از تولیدکنندگان بنام سیب در کشور هم هست و ۱۰ درصد از سیب کشور از باغ‌های این شهرستان سردسیر جنوب استان اصفهان برداشت می‌شود.
برداشت سیب اما امسال در استان اصفهان و شهرستان سمیرم وضع خوبی نداشته و پیش بینی می‌شود محصولی که تا اواخر مرداد برداشتش به پایان می‌رسد، ۴۵ درصد کمتر از پارسال باشد؛ دلیلش هم ادامه خشکسالی است و سرمازدگی بهاره.

هجوم سرمای بهاره به سیب

این روز‌ها به هر باغ سیبی که در استان اصفهان سر بزنید یا برداشت محصول را تمام کرده اند و یا هفته‌های آخر برداشت را سپری می‌کنند.
روز‌هایی که باغداران، یک سال را به امید آمدنش و عایدی خوب از برداشت محصولشان پشت سر گذاشتند و حالا نشد آنچه که باید می‌شد؛ فصل مشترک صحبت‌های بیشتر باغداران این است محصول باغ سیبمان امسال تقریبا نصف شده.
یکی از باغداران می‌گفت: گرمای پیش از نوروز سبب شد درختان زودتر شکوفه بزنند و سرمای نابهنگام فروردین، بیشتر شکوفه‌ها را از بین برد.
به گفته او، در برخی از باغ‌ها حتی تا ۹۰ درصد محصول از بین رفته است.
باغدار دیگری می‌گوید: من ۶۰۰ اصله درخت سیب بهاره دارم که دست کم باید ۷۰۰ تن ثمر می‌داد، اما امسال فقط ۷ تن سیب از این درختان، برداشت کردم که خیلی کم است.
باغدار دیگری به خسارت سرمازدگی سال‌های قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: هر ساله کم و بیش این مشکل را داشته ایم و بیمه هم هزینه هایمان را پرداخت نمی‌کرد، اما امسال، با توجه به افزایش زیان، در حال پیگیری هستیم تا دست کم نیمی از خسارت را به ما پرداخت کنند.

برداشت سیب بهاره تا نیمه تابستان

احمدرضا رئیس‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برداشت سیب گلاب از دو هزار هکتار باغ سیب گلاب بهاره استان، اوایل تیر آغاز شده و تا نیمه مرداد ادامه دارد.
او افزود: وسعت کل باغ‌های سیب گلاب استان حدود سه هزار هکتار است که یک سوم آن باغ‌های سیب گلاب سلطانی است که محصول آن در پاییز برداشت می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، پیش‌بینی کرد: تا نیمه تابستان، بیش از ۸ هزار تن انواع سیب گلاب بهاره برداشت و روانه بازار شود که حدود ۴۵ درصد کمتر از پارسال است.
رئیس زاده از سرمازدگی بهاره و استمرار خشکسالی به عنوان دو عامل مهم کاهش برداشت سیب گلاب در استان اصفهان نام برد.
سمیرم، شهرضا و دهاقان در جنوب استان اصفهان، بیشترین باغ‌های سیب گلاب را دارند.

سرما، دشمن سیب بهاره

مصطفی طایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هوا در اسفند و قبل از رسیدن سال نو، برای کشاورزی خوب بود، اما در نیمه دوم فروردین، کاهش محسوس دما سبب شد، ۵۰ درصد سیب بهاره، از بین برود.
او مهم‌ترین عامل کاهش ۵۰ درصدی برداشت سیب بهاره، را سرمازدگی می‌داند و می‌گوید: البته خشکسالی هم در کاهش محصول بی تاثیر نبوده هرچند امسال به اندازه کافی آب به باغ‌های سیب رسید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم این نکته را هم اضافه می‌کند که درخت سیب بهاره جزو درختانی است که وقتی در سالی پر بار است، ممکن است در سال بعدی کمتر میوه دهد که البته این موضوع سبب این افت چشمگیر برداشت نمی‌شود.
طایی در مورد صادرات سیب بهاره این گونه گفت: سیب بهاره به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، بنابراین در بازار‌های داخلی مانند میادین میوه وتره‌بار اصفهان، قم، یزد، تهران و شیراز عرضه می‌شود، اما به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

بیمه، چترش را بیشتر باز کند

او به موضوع خسارت باغداران سیب می‌پردازد و می‌گوید: پیش از این صندوقی در فرمانداری فعال بود که به کشاورزان و باغداران زیان دیده، تسهیلات بلاعوض یا کم بهره پرداخت می‌کرد، اما با ورود بیمه، این صندوق غیرفعال شد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، بیشتر کشاورزان زیر پوشش بیمه هستند، اما بیمه بسیاری از آن‌ها کامل نیست و آن‌هایی هم که بیمه هستند، خسارتشان کامل پرداخت نمی‌شود.
طایی معتقد است دولت و فرمانداری باید برای حل این مشکل به میدان بیایند و راهکار‌هایی را برای حمایت بیشتر از کشاورزان و باغداران اتخاذ کنند.
او یکی از این راهکار‌ها را در نظر گرفتن فرصت بیشتری برای کشاورزان به منظور بازپرداخت وام هایشان دانست تا بتوانند از این شرایط سخت گذر کنند.
کشاورز و باغدار می‌دانند از باد و باران و سرما و گرما گریزی نیست؛ سالی محصولش را پربار می‌کنند و سالی نتیجه تلاشش را نابود؛ اما آن‌ها چشم به حمایت مسئولانی دارند که متولی کشت و کار هستند و می‌توانند راهکار‌هایی بکار بگیرند که کشاورز و باغدار، متحمل ضرر کمتری شوند و در تنگنای معیشت نمانند.

زهرا روستایی زاده

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای