آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28158

هوای همچنان آلوده کلانشهرها در هفته هوای پاک

چهارمین روز از هفته هوای پاک هم در آلودگی گذشت و دیروز عصر کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد و بر اساس تصمیمات این کمیته طرح زوج و فرد از مقابل منازل

هوای همچنان آلوده کلانشهرها در هفته هوای پاک

تهران قرمز، اصفهان غرق در مه دود

چهارمین روز از هفته هوای پاک هم در آلودگی گذشت و دیروز عصر کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد و بر اساس تصمیمات این کمیته طرح زوج و فرد از مقابل منازل شهروندان اجرا و فروش روزانه مجوز طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران ممنوع اعلام شد. همچنین فعالیت‌های عمرانی شهرداری‌های استان تهران و معادن شن و ماسه ممنوع عنوان شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا تمامی دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ دی‌ماه غیرحضوری شد و تصمیم‌گیری برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان یا تعویق امتحانات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم به عهده روسای دانشگاه‌ها گذاشته شد.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم عصر دیروز کیفیت هوای تهران با میانگین ۱۶۹ را در شرایط ناسالم برای همه عنوان کرد و بر اساس اطلاعات این سامانه ۲۹ ایستگاه در شرایط آلوده قرار گرفتند که ۲۸ ایستگاه در وضعیت قرمز بودند.
بیشتر بخوانید: ایران رتبه ششم آلودگی هوای در غرب آسیا

مشهد وارد چهارمین روز آلوده خود شد

وضعیت در کلانشهرهای دیگر هم بهتر نبود و مشهد وارد چهارمین روز آلوده خود شد و مهدی اله‌پور، مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «کیفیت هوای کلانشهر مشهد با تداوم ماندگاری آلاینده‌ها در روز سه‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه برای چهارمین روز پیاپی در شرایط ناسالم و وضعیت هشدار قرار گرفت.

7 ميليارد دلار خسارت سالانه آلودگي هوا براي ايراني‌ها 7 ميليارد دلار خسارت سالانه آلودگي هوا براي ايراني‌ها

اصفهان وضعیت سختی را در روزهای گذشته تجربه کرده است

اصفهان هم وضعیت سختی را در روزهای گذشته تجربه کرده و پدیده مه دود وضعیت این شهر و شهرستان‌های اطرافش را با مشکل روبه‌رو کرد و سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: عامل اصلی بالا رفتن شاخص‌آلودگی هوای کلانشهر اصفهان طی ساعات اخیر پدیده مه دود است.
به گفته لیلا امینی، هنگامی که پدیده مه اتفاق می‌افتد رطوبت هوا در منطقه به ۱۰۰ درصد می‌رسد و خود قطرات آب ناشی از رطوبت به‌ویژه در مناطقی که آلودگی دارد به آلاینده‌ تبدیل و مه دود می‌شود که غلظت آلاینده‌‌ها بر آن موثر است: «‌از این رو لازم است در شرایطی که حتی رخداد مه غالب می‌شود فعالیت‌های صنعتی را کاهش دهند؛ تعطیلی مدارس راه‌حل آلودگی هوا نیست بلکه صنایع آلاینده باید بر خروجی‌ها فیلتر نصب کنند».
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ضروری برای حفظ سلامتی در شرایط هوای آلوده

هوای تهران در وضعیت قرمز

این وضعیت در اصفهان در حالی رخ داده که به گفته امینی فعالیت سامانه بارشی جنوبی تا صبح چهارشنبه ادامه خواهد داشت: «در ظهر سه‌شنبه در سمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدونشهر، کبوتر آباد، پادنای علیا و چادگان برف می‌بارد. استان اصفهان ابتدای هفته آینده تحت تاثیر یک سامانه سرد (توده هوای سرد) قرار خواهد گرفت که این سامانه بارش ندارد اما دمای هوا کاهش محسوسی خواهد داشت.»

۲۷ شهر ایران نفس نمی‌کشند ۲۷ شهر ایران نفس نمی‌کشند

هوای آلوده‌‌ 3 کلانشهر، کرج، تبریز و اهواز

علاوه بر این سه کلانشهر، کرج، تبریز و اهواز هم هوای آلوده‌‌ای را تجربه کردند و برای گروه‌های مختلف خطرناک اعلام شد. این در حالی است که همواره یکی از منابع انتشار آلایندگی، منابع متحرک عنوان شده‌اند و حالا در جدیدترین اظهارات سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از فرسودگی بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد خبر داده است.
بیشتر بخوانید: راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران

فرسودگی بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد

به گفته داریوش گل‌علیزاده، با توجه به نقش وسایل نقلیه موتوری با سوخت فسیلی و بنزینی در تشدید آلودگی هوا و فرسودگی بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های در حال تردد، توسعه به کارگیری موتورسیکلت‌های برقی به‌ویژه در کلانشهرها می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها شود.
او گفته در قانون هوای پاک شهرداری‌ها و وزارت صمت مکلف شده‌اند نسبت به برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار و پیک موتوری اقدام کنند.
گل‌علیزاده در حالی از تکالیف قانون هوای پاک صحبت کرده که ردیف بودجه مربوط به «قانون هوای پاک» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نصف شده است.
بررسی‌ها از پیوست‌های لایحه بودجه که در گزارشی در روزهای گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که دولتی‌ها توجه کمتری به هوای پاک نشان دادند.

هفته هوای پاک چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

روز گذشته هم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: «با توجه به آلودگی هوایی که گریبان شهرها بخصوص تهران را گرفته هفته هوای پاک چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ چرا‌که ما متاسفانه شاهد تداوم هوای ناپاک و ناسالم هستیم اما با این وجود برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده می شود. برگزاری این چنین اقداماتی با چنین شعاری زمانی می‌تواند سودمند باشد که بتواند در واقعیت تاثیرات فراوانی در میزان کاهش و رفع آلایندگی‌های هوای شهرهای بزرگ کشور که دچار چنین مصیبت و مشکل بزرگ هستند، داشته باشد».

منبع روزنامه پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای