آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25098

هوای وخیم پایتخت

فضای تنفسی مردم در خطر است؛ باید برای آن فکری کرد قبل از اینکه بسیاری از افراد دچار بیماری شوند و یا عزیزانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از دست بروند.

هوای وخیم پایتخت

حیات تهران به نفس شهروندانش بند است

فضای تنفسی مردم در خطر است؛ باید برای آن فکری کرد قبل از اینکه بسیاری از افراد دچار بیماری شوند و یا عزیزانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از دست بروند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ب اشگاه خبرنگاران جوا ن؛ تقریبا در تمامی فصول سال اسمش به گوشتان خورده و اصلا هم مختص یک روز یا یک ماه نیست؛ برویم سر اصل مطلب! چه بخواهیم و چه نخواهیم این روز‌ها نفس پایتخت به شماره افتاده و اصلا روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند البته ناگفته نماند که موضوع آلودگی هوا چند دهه است که مطرح شده و کلانشهر‌ها با آن بسیار درگیر هستند همچنین راهکار‌های بسیار زیادی برای مقابله با این معضل مطرح و اجرا شده است؛ اما انگار نه انگار! باز از فردا روز از نو و روزی از نو…!
بیشتر بخوانید: قانون هوای پاک و آسمان نارنجی تهران
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۱۱ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، این در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۲۵ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است و طبق آمار اخیر می‌توان گفت که تهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ از مجموع یک هزار و ۸۲۶ روز، تنها ۳۶ روز هوای پاک را تجربه کرده و در ۵۰۹ روز وضعیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. همچنین ۴۱ روز نیز هوای پایتخت شرایط کاملاً ناسالم را پشت سر گذاشته است.

آلودگی هوا که به یک معضل برای پایتخت نشینان تبدیل شده، مدتهاست که وِردِ زبان مسئولان شده اما تنها هشدارها و پاس کاری هایی داده می شود و اقدامی اساسی تا به امروز برای رفع کامل این قصه پّرماجرا انجام نشده است؛ به طور کلی و ساده می توان گفت که هر ارگانی خودش را کنار می کشد و دیگری را موظف و مسئول در حوزه آلودگی هوا می داند.

سایه آلودگی همچنان روی سر تهران سایه آلودگی همچنان روی سر تهران

برای مثال مهدی چمران رییس شورای شهر تهران چند روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که وزیر کشور چند ماه پیش، تمام دستگاه ها را در جلسه ای گردهم آورد و بررسی شد که این دستگاه‌ها تا چه اندازه وظایف خود را انجام داده اند. بسیاری از دستگاه ها هنوز ماموریت خود را انجام نداده بودند و برخی دیگر نیز اقداماتی را آغاز کرده بودند. در این میان شهرداری نیز در این زمینه پاسخگو بود، اما تمام دستگاه ها باید کنار هم باشند و شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا را باید اصلاح کنیم، گفت: برنامه هایی برای موتورخانه‌ها نیز پیش بینی شده بود که اجرا نشد که اگر اجرا می شد، تاثیر گذار بود. شاید اصلاح هر کدام از منابع پنج درصد تاثیر داشته باشد، اما مجموع این عوامل اثرگذار خواهد بود. لازم است وزیر کشور جلسه ای دیگر ترتیب دهد تا ببینیم کدام دستگاه ها وظایف خود را انجام نداده اند.

رییس شورای شهر تهران یادآور شد: ۲۰ درصد آلودگی مرتبط با موتورسیکلت‌هاست و مشکلات زیادی ایجاد می کند. اگر موتورها برقی شوند، اقدام خوبی خواهد بود، اما قیمت ها افزایش یافته و این مشکلات گریبان گیر ماست.

در این راستا، ۲۴ آبان امسال بود که برخی از اعضای پارلمان شهری پایتخت در صحن علنی نسبت به آلودگی هوا واکنش داشتند و اعتراض‌های خود را سعی کردند با تذکر‌های پیش از دستور به گوش مسئولان برسانند، ناصر امانی عضو شورای شهر تهران بر این باور است که آلودگی هوای کشور ناشی از ترک فعل و قصور مدیران است ومردم هیچ نقشی ندارند اگر امروز موتور سیکلت‌هایی در تهران هستند که ١٢ برابر آلودگی دارند تقصیر مدیران است همچنین بودجه مقابله با آلودگی هوا ٩٠ میلیون تومان در کل کشور بوده است که این جای شرمساری دارد. یکبار با مردم صادقانه برخورد کنیم و بگویيم در گذشته قصور کرده ایم.

در ادامه سیدمحمد آقامیری نایب رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که مقصر اصلی آلودگی هوا وزارت صنعت است. مقصر اصلی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای سلامت مردم اولویت قائل نیست و با تولید خودرو‌های بی کیفیت و موتورسیکلت‌های دوزمانه آلاینده موجب افزایش مرگ و میر مردم در هوای آ لوده می‌شود و هیچ اقدامی برای موتورسیکت‌های برقی و خودرو‌های استاندارد انجام نمی‌دهد.

خودروسازان می‌بایست خودرو‌های فرسوده را از رده خارج کنند در حالی که ۱۰ سال است حتی یک خودروی فرسوده از رده خارج نشده است و حدود ۷ سال است که خودروسازان قرار است خودروی برقی تولید کنند که انجام نمی‌دهند.

جالب است بدانید که همین اسقاط خودروهای فرسوده هم که یکی از راهکارهای مناسب برای رفع آلودکی هواست در تهران به درستی انجام نمی شود، یعنی چی؟ یعنی اینکه بیشتر اسقاط ها به صورت ساختگی است، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد که تحویل گرفتن خودروهای فرسوده از صاحب و اسقاط آن تنها به صورت شکلی انجام می شود یعنی عملا خودرویی اسقاط نمی شود اما گواهی اسقاط صادر می شود.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: در چرخه اسقاط خودروهای فرسوده باید بازنگری شود، زمانی باید به صاحب خودرو فرسوده گواهی اسقاط تحویل داد که حتما اسقاط انجام شده باشد نه اینکه برای صدور گواهی هزینه ای پرداخت شود.
این درحالی است که پلیس راهور هم بارها درباره این موضوع تذکر داده، پیشتر سردار حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فراجا گفته بود که در کشور ۴۷ درصد خودروها معادل ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده هستند که از این میزان ۷ میلیون دستگاه در کلانشهرها در حال ترددند!فلسفه اسقاط این است خودروی فرسوده از سیکل خارج شود و خودروی جدید و استاندارد هم از لحاظ فنی و هم لحاظ آلایندگی وارد شود.
با لایحه جدید دولت و پولی شدن اسقاط باید فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط زیست را خواند و اسقاط را عملا تعطیل شده تصور کرد.
فضای تنفسی مردم در خطر است و شاهد هستیم که در گوشه و کنار پایتخت بسیاری از افراد و نهادها به صورت آشکار و یا یواشکی کارهایی انجام می دهند که در افزایش آلودگی هوا نقش دارند و یا می توانند کار مفید انجام دهند و نمی دهند، معلوم نیست پرونده چنین معضل بزرگی چه زمانی قرار است بسته شود و چه تدابیری برای آن اندیشیده شود اما این موضوع ساده است که نفس مردم ارزشمندترین است و باید برای آن فکری کرد قبل از اینکه بسیاری از افراد دچار بیماری شوند و یا عزیزانی که بیماری های زمینه ای دارند از دست روند.
آقایان مسئول؛ به فکر باشید! این تهران به نفس شهروندانش بند است…!
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای