آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26725

واردات، راهکار کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت

سیاست‌های پولی انقباضی در بلندمدت تأثیرگذار است  یک اقتصاددان با بیان اینکه اینکه عملکرد پولی مالی دولت، چندان مناسب نبوده است، گفت: در کوتاه‌مدت دولت برای

واردات، راهکار کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت

سیاست‌های پولی انقباضی در بلندمدت تأثیرگذار است

یک اقتصاددان با بیان اینکه اینکه عملکرد پولی مالی دولت، چندان مناسب نبوده است، گفت: در کوتاه‌مدت دولت برای کنترل قیمت‌ها می‌تواند از واردات بهره ببرد تا سطح قیمت‌ها کنترل شود. سیاست‌های پولی انقباضی نیز در بلندمدت تأثیرگذار خواهد بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا ؛ رحمان سعادت اظهار کرد: بیشتر دولت‌ها به جای آنکه به درمان مسائل اقتصادی بپردازند به دنبال واژه‌سازی هستند. اینکه نقدینگی، خط قرمز مطرح شود و در پی آن گفته می‌شود آهنگ رشد نقدینگی کاهش یافته، دو موضوع متفاوت است. ذکر همین جمله که آهنگ رشد نقدینگی کم است، نشان‌دهنده رشد نقدینگی است.
وی افزود: برای اثبات رشد نقدینگی، همین که در سطح جامعه با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم، کافی است. یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت، افزایش نقدینگی است و آهنگ آن نیز چندان آرام نیست، زیرا قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.
این اقتصاددان با بیان اینکه عملکرد پولی مالی دولت چندان مناسب نبوده است و انتظار می‌رود با موج تورم دیگری نیز رو به رو شویم، گفت: بسیاری از افرادی که روی خط فقر هستند با افزایش مجدد قیمت‌ها فقیر شده و تأمین حداقل معاش نیز برای آنان مشکل می‌شود.
سعادت اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت به جای بازی با واژه‌ها به حقیقت و تئوری‌های اقتصادی بیشتر توجه کند تا بتواند تورم را کنترل کند زیرا اسب سرکش تورم ممکن است آسیب‌های زیادی به سفره مردم زده و معیشت آنان را با مشکل مواجه کند.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود به ویژه در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۲، به صورت شفاف سیاست‌های پولی مالی دولت اعلام شود تا مردم نیز بتوانند با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری اقتصادی کنند و برنامه‌ریزی اقتصادی خود را انجام دهند.
این اقتصاددان گفت: در حوزه اقتصاد بین‌الملل گفته می‌شود که کنترل نقدینگی و تورم، یک راهبرد بلندمدت است اما در کوتاه‌مدت دولت برای کنترل قیمت‌ها می‌تواند از واردات بهره ببرد تا سطح قیمت‌ها کنترل شود. سیاست‌های پولی انقباضی نیز در بلند مدت تأثیرگذار خواهد بود.
سعادت خاطرنشان کرد: درواقع دولت باید سیاست‌های ترجیحی وارداتی و انقباضی پولی را در دستور کار خود قرار دهد تا تورم کنترل شده و مردم بتوانند با اطمینان بیشتری زندگی کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای