آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32370

واردات بدون مطالعه برنج و آسیب برنج‌کاران

زارعان میلی به کشت برنج پرمحصول ندارند ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: واردات برنج بدون توجه به میزان تولید داخل در سال گذشته، اقتصاد کشاورزان را با مشکل

واردات بدون مطالعه برنج و آسیب برنج‌کاران

زارعان میلی به کشت برنج پرمحصول ندارند

ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: واردات برنج بدون توجه به میزان تولید داخل در سال گذشته، اقتصاد کشاورزان را با مشکل مواجه کرده به همین خاطر امسال زارعان میلی به کشت برنچ پرمحصول ندارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ علی قلی ایمانی با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف برنج کشور سه میلیون تن است، دولت می توانست با واردات ۵۰۰ هزار تن برنج، مصرف مورد نیاز کشور را تامین کند درحالیکه دولت در سال گذشته اقدام به واردات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج کرد.
دبیر خانه کشاورز گلستان واردات بیش از نیاز برنج کشور را منجر به آسیب به صنعت کشاورزی داخل دانست و یادآور شد: اگر مسولان مربوطه اطلاع دقیقی از تولیدات برنج در کشور داشتند واردات این محصول را به میزان مورد نیاز انجام می دادند، هم کشاورز متضرر نمی شد و هم اینکه از خروج ارز جلوگیری می شد.
ایمانی ادامه داد: تصمیمات نادرست دولت در سال گذشته باعث شده تا کشاورزان در سال جاری برنج پر محصول کمتری کشت کنند که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید این محصول در کشور خواهد شد.
به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان، رقم های دم سیاه، طارم و غیره حدود چهار تُن شلتوک می دهد اما از رقم های فجر، ندا و شیرودی حدود ۱۴ تُن شلتوک به دست می آید که جزو رقم های پر محصول هستند.
وی با بیان اینکه رقم های طارم، هاشمی و دم سیاه مشتری های خاص خود را دارند، اضافه کرد: از نظر قیمت این ارقام جوابگوی هزینه های کشاورز است اما اگر کشاورز برای تولید برنج پر محصول دارای انگیزه باشد و از فروش محصول خود مطمئن باشد، قیمت مصرف کننده نسبت به سایر رقم ها به مراتب پایین تر خواهد آمد.
به گفته ایمانی، تمام دنیا به این موضوع مطلع اند که تولید در بخش کشاورزی اقتصادی نیست مگر اینکه مورد حمایت دولت باشد.
وی با اشاره به این نکته که هزینه های تولید برنج در داخل کشور در حال افزایش است، یادآورشد: هزینه تولید برنج در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر است موضوعی که باعث شده تا محصول دیگر کشور ها ارزان تر از تولیدات داخل باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای