آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22180

واردات بی‌سابقه کالاهای اساسی

بررسی آمارهای پنج ماهه گمرک نشان می‌دهد طی این مدت ۱۴ میلیون و ۶۵ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار وارد کشور شده

واردات بی‌سابقه کالاهای اساسی
بررسی آمارهای پنج ماهه گمرک نشان می‌دهد طی این مدت ۱۴ میلیون و ۶۵ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار وارد کشور شده که از این میزان ۹ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۲۵۹ تن آن به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار به محصولات غذایی و کشاورزی اختصاص دارد.
اخبار سبز کشاورزی : این امر حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم علاوه‌بر ارائه مشوق‌های گوناگون برای حمایت از کشاورزان جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی و غذایی جهت حفظ ذخایر استراتژیک، افزایش موجودی کالاهای اساسی در انبارها، آرامش و ثبات در بازار و مقابله با هرگونه گرانی اقدام به واردات این میزان محصول کشاورزی و مواد غذایی کرده، این در حالی است که در یک سال اخیر قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در جهان با افزایش ۳۰ درصدی روبه‌رو شده است.
همین امر سبب شده که هم اکنون انبارهای مواد غذایی و محصولات کشاورزی کشورمان پر از کالاهای اساسی شود، این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان هم‌اکنون به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، خشکسالی گسترده در جهان و وقوع جنگ اوکراین و روسیه (دو کشور بزرگ در زمینه تولید محصولات کشاورزی و غذایی) با بحران امنیت غذایی روبه‌رو هستند.
به طوری که ایران با تولید سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و رتبه ۳ تا ۱۹ در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
طبق آمارهای فائو (سازمان خواربار جهانی) امنیت غذایی کشورمان بالاتر از ۱۱۹ کشور جهان است، این امر نشان دهنده آن است که دولت سیزدهم با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و مشکلات پولی و بانکی و همچنین وقوع جنگ اوکراین و روسیه بازار محصولات غذایی و کشاورزی را به بهترین نحو ممکن مدیریت می‌کند.
یکی از اصلی‌ترین دلایل رسیدن کشورمان به این موفقیت را تلاش کشورمان برای رسیدن به خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی دانست به طوری که کشورمان در تولید برخی کالاهای اساسی همچون گندم، برنج، پنبه، جو در آستانه خودکفایی قرار دارد. همین امر سبب شده که میزان واردات محصولات کشاورزی و موادغذایی کشورمان نسبت به سال گذشته با کاهش محسوسی روبه‌رو شود، به طوری که در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۹ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۲۵۹ تن محصول کشاورزی و موادغذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته طی این بازه زمانی ۱۰ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۹۵ تن محصول کشاورزی و موادغذایی به ارزش ۵ میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۳۹۷ هزار دلار وارد کشور شده بود. در این گزارش قصد داریم به بررسی آخرین جزئیات واردات برخی از کالاهای اساسی مهم کشاورزی در پنج ماهه نخست سال‌جاری بپردازیم.

واردات ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم

بررسی آمارهای پنج ماهه گمرک در سال‌جاری نشان می‌دهد، طی این مدت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و ۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که این امر از قیمت پایین خرید تضمینی گندم در سال گذشته توسط دولت دوازدهم و فروش تنها ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی گندم توسط کشاورزان به دولت حکایت دارد، با این حال انتظار می‌رود واردات گندم با توجه به تولید ۱۱ میلیون تن گندم و خرید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی دولت سیزدهم و همچنین استقبال کشاورزان از قیمت ۱۳ هزار تومانی خرید گندم در سال زراعی آینده قطع شود.

واردات ۱,۲ میلیارد دلاری برنج

دولت سیزدهم ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول را ملغی اعلام کرد که این امر ناشی از افزایش سرسام‌آور قیمت برنج در بازارهای جهانی بعد از فصل برداشت محصول در بازار داخلی بود تا واردکنندگان بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی با هزینه کمتری برنج را وارد کرده وبرنج با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.
به همین منظور تا مرداد ماه سال‌جاری میزان واردات برنج با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده به طوری که ۹۳۷ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار وارد کشور شده که عمدتاً از سه کشور هند، پاکستان و تایلند بوده است. این در حالی است که آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته نشان می‌دهد در ۱۲ ماه سال گذشته ۸۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده بود.

کاهش محسوس واردات روغن خام

در حال حاضر مصرف بسیاری از کالاهای اساسی همچون شکر و روغن منطقی شده است، به طوری‌که میزان مصرف روغن در کشور قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده اما بعد از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافته و به طور متوسط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن در کشور تولید و توزیع شده است. در سال جاری با حذف ارز ۴۲۰۰، شاهد کاهش واردات روغن به کشور بودیم و میزان مصرف به سمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن حرکت می‌کند.
آمارهای گمرک در پنج ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد ۴۸۴ هزار و ۱۴ تن روغن خام به ارزش ۸۸۷ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۳۵ میلیون دلاری دانه‌های روغن

با توجه به ظرفیت خالی ۵۰ درصدی کارخانجات روغن کشی و جهت افزایش اشتغال در این کارخانه‌ها دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی علاوه‌بر سیاست‌های حمایتی جهت افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی به افزایش واردات این محصولات نسبت به روغن خام روی آورده‌اند.
به همین منظور طی پنج ماه نخست سال‌جاری ۲۰ هزار و ۷۹۰ تن دانه‌های روغنی مختلف به ارزش ۳۵ میلیون و ۸۸۷ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۲۶۸ میلیون دلاری شکر

از طرف دیگر میانگین مصرف شکر سال‌گذشته حدود ۲‌میلیون و ۴۰۰‌ هزار تن بود اما با توجه به اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان، افزایش نرخ شکر و کاهش سرانه مصرف، میزان مصرف شکر در بازار داخلی کاهش شدیدی پیدا کرده است به طوری که کارشناسان و فعالان صنعت قند و شکر معتقدند مصرف سالانه این محصول به ۲ میلیون تن تا ۲‌ میلیون و ۱۰۰‌ هزار تن رسیده که از این میزان یک‌میلیون و ۵۰۰‌ هزار تن آن از محل تولید داخل تأمین و مابقی آن وارد می‌شود.
به همین منظور طی این بازه زمانی برای تأمین و تنظیم بازار کالاهای اساسی ۴۸۷ هزار و ۳۹۰ تن شکر به ارزش ۲۶۸ میلیون و ۴۵۵ هزار دلار به کشورمان وارد شده است.

واردات ۲,۲ میلیارد دلاری نهاده دامی

همچنین بررسی آمارهای پنج‌ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد ۴ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۳۱۴ تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۹۸۹ هزار دلار وارد کشور شده است که از این میزان ۳۷۳ هزار تن مربوط به جو، ۲ میلیون و ۷۴۵ هزار تن مربوط به ذرت دامی یا علوفه‌ای، یک میلیون و ۲۹ هزار تن مربوط به دانه سویا و ۴۰۷ هزار تن نیز مربوط به کنجاله سویا بوده است.

جزئیات واردات حبوبات به کشور

۶۰ درصد حبوبات مورد نیاز کشورمان هر ساله از طریق تولید داخل و ۴۰ درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود از این‌رو طی ۵ ماهه نخست سال‌جاری ۱۱۶ هزار و ۱۲۰ تن انواع حبوبات به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۸۴۶ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۱۶ هزار تنی گوشت قرمز

با توجه به مازاد ۴ میلیون تنی دام در کشورمان میزان واردات گوشت قرمز در کشورمان با کاهش شدیدی روبه‌رو بوده است و دولت طی ۵ ماه سال‌جاری تنها ۱۶ هزار تن گوشت قرمز به ارزش ۷۱ میلیون دلار جهت تنظیم بازار این محصول و مقابله با گرانی گوشت قرمز خصوصاً در خرداد ماه وارد کرده است.

واردات مرغ منجمد

از طرف دیگر برای تنظیم بازار مرغ و مقابله با گرانی این محصول پس از اصلاح ارز ترجیحی دولت اقدام به واردات حدود ۲۹ هزار تن مرغ منجمد به ارزش ۵۱ میلیون و ۷۶۳ هزار دلار کرد تا هیچ گونه مشکلی در بازار این محصول وجود نداشته باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای