آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23882

مواضعی نه چندان اطمینان بخش

موضوع واردات خودرو که در ابتدا با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود و سپس تصویب شد، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و هرازگاهی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت

مواضعی نه چندان اطمینان بخش
موضوع واردات خودرو که در ابتدا با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود و سپس تصویب شد، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و هرازگاهی مقام ات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارنظری می‌کنند تا ایرانیان بدانند که مساله واردات خودرو چندان هم به فراموشی سپرده نشده و هنوز در کانون توجه قرار دارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | اما واقعا معلوم نیست واردات خودرو که یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در ثبات بازار خودرو است به چه سرانجامی دچار خواهد شد و چگونه به نتیجه خواهد رسید یا براساس آنچه مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود به نتیجه نخواهد رسید.
برخلاف آنچه ادعا می‌شود، وزارت صمت در دوره صدارت سیدرضا فاطمی امین، مانند دوره‌های گذشته نتوانسته از عهده مهار و راهبری صنعت خودرو برآید و به همین دلیل شواهد نشان می‌دهد که او هم مانند اسلافش دچار سردگمی، انفعال و هراس از خودروسازان شده است.
زمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سلف آن وزارت صنایع با وزارت صنایع سنگین گفته می‌شد که وزارتخانه در واقع وزارت خودروسازی است و این شرکت‌های خودروسازی هستند که به نقش‌آفرینی و تعیین راهبردها و خطوط کار وزارتخانه‌های صنعتی مشغول هستند.
البته در حال حاضر گفته می‌شود که همه مقدمات واردات خودرو نهایی شده و طی روزهای آینده این فرآیند آغاز و واردات کلید خواهد خورد.
سخنگوی وزارت صمت، در روزهای گذشته چندبار در رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری ظاهر شده و درمورد نهایی شدن فرآنید واردات خودرو صحبت کرده است. او به مخاطبان اطمینان می‌دهد که همه اقدامات اولیه و اداری برای این واردات انجام شده و پایان یافته است.
به همین دلیل، گمان می‌رود که باید در روزهای جاری و حداکثر تا پایان این ماه موضوع واردات خودرو عملیاتی گردد. این مساله البته چندان دور از ذهن نیست و اگر رخ بدهد البته نباید چندان تعجب کرد؛ چراکه در حال حاضر وزیر صمت در لبه پرتگاه استیضاح قرار دارد و چندان دور از ذهن نیست که اگر قرار باشد سیدرضا فاطمی امین در جلسه استیضاح حاضر شود و به نمایندگان مجلس پاسخ گوید از وارد شدن خودرو به کشور به‌عنوان یک دستاورد یاد کند و آن را از موفقیت‌های خود بداند.
در واقع، فاطمی امین با اجرایی کردن واردات خودرو به نمایندگان پیام می‌دهد که برای سامان‌دهی بازار خودرو و مهار رفتار خودروسازان قدم‌های اجرایی برداشته است و به آنچه رئیس جمهور دستور داده و تقاضا کرده وفادار بوده است.
این دفاع ممکن است فاطمی امین را از خطر سقوط و اخراج از کابینه برهاند؛ اما مشکل آنجاست که ممکن است فاطمی امین پیش از اجرا شدن استیضاح وزرات صمت را ترک و به معاونت اجرایی ریاست جمهوری عزیمت کند.
در این صورت تا وزیر بعدی در جایگاه وزارت مستقر شود و اداره امور را به دست گیرد، زمان قابل توجهی سپری می‌شود و هیچ بعید نیست که امور دوباره به وضعیت قبل بازگردد.نکته قا
بل توجه در این باره آن است که خودروسازان بزرگ از دخالت سرمایه‌داران برای واردات خودرو به نقش‌آفرینی در بازار خودرو راضی نیستند و در تخقیق آن سنگ‌اندازی می‌کنند خودروسازان بزرگ که نقش تعیین کننده‌ای در این بازار برعهده داشتند و با آزادسازی عرضه خوردر و یا قفل کردن آن، دولت را به انجام رفتار انفعالی واردار می‌ساختند از زیاد شدن دست‌های دارای تاثیر و نقش در بازار، نه فقط استقبال نمی‌کنند که از آن هراسان هستند و می‌خواهند با ابزارهای موجود از ورود این دست‌ها جلوگیری کنند.
به همین دلیل، اگرچه در روزهای اخیر مواضعی درباره پایان روند اداری و اجرایی واردات خودرو بیان و اطمینان داده شده که خودروهای خارجی به‌زودی در بازار ایران مشاهده خواهد شد؛ اما حتی مدیران ارشد هم می‌دانند که به این ابراز کردن اطمینانی نیست و به نتایج آن نمی‌توان چندان امیدوار بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای