آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26889

واردات خودرو یا جریمه مصرف‌کننده

صنایع خودروسازی در ایران دچار بیماری سندروم دان است. این بیماری نیز به علت عدم حمایت منطقی و علمی از این صنعت به وجود آمده است.

واردات خودرو یا جریمه مصرف‌کننده
صنایع خودروسازی در ایران دچار بیماری سندروم دان است. این بیماری نیز به علت عدم حمایت منطقی و علمی از این صنعت به وجود آمده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ از این منظر زمانی که صنعت خودروسازی در انحصار قرار دارد، نباید بیش از این از صنایع خودروسازی در ایران انتظار داشت.
در مقایسه تعداد پرسنل خودروسازی‌ها در ایران با سایر خودروسازی‌ها در جهان به این نتیجه خواهیم رسید که اساسا این بنگاه اقتصادی حیاط خلوت برخی از مسئولان است تا هرکسی برای شغل به آنها مراجعه می‌کند، آنها را به مجموعه‌های خودروسازی معرفی‌کنند.
انحصار در تولید خودرو و حمایت‌های بدون پشتوانه علمی باعث شده است که صنعت خودروسازی ایران درجا بزند و پیربچه باشد
از سوی دیگر مدت‌ها واردات خودرو در ایران ممنوع بوده است و خودروسازان با استفاده از این فضا هر وسیله‌ای را که چهار چرخ زیر آن قراردارد را به عنوان خودرو به مصرف کننده ارائه می‌کنند.
در حال حاضر همین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از بهترین خودروهای روز دنیا استفاده می‌کنند. در حالی که روزگاری آنها در حسرت واردات خودرو از ایران بودند. نه اینکه آنها اکنون توانسته باشند در تولید خودرو حرفی برای زدن داشته باشند که البته تلاش‌هایی در این زمینه دارند اما ایران نه‌تنها نتوانسته بازار صادراتی خود را حفظ کند، هیچ، بلکه اکنون باید به وارد کننده خودرو هم تبدیل شود.
البته اینکه ایران خودرو وارد کند اساسا بد نیست. انحصار در تولید خودرو و حمایت‌های بدون پشتوانه علمی باعث شده است که صنعت خودروسازی ایران درجا بزند و پیربچه باشد.
باید از صنایع داخلی حمایت کرد و نه البته به این شکل که انحصار واردات را هم به این خودروسازان داد. با این سیاست‌ها هم دولت و هم بنگاه‌های انحصاری خودرو‌ساز با واردات به این شکل در حال جریمه کردن مصرف کننده هستند.
کافی است اعلام کننده بدون اینکه ارزی از ایران خارج شود، هر فردی از دانشجو تا کارشناسان و ایرانیان مقیم خارج از کشور اقدام به واردات خودرو به داخل ایران کنند.
اگرخودرو در تیراژ بالا وارد ایران شود و در واردات با خودرو اما و اگر نباشد، قیمت خودرو خواهد شکست. در هر نقطه‌ای از دنیا اقتصاد براساس عرضه و تقاضا عمل می‌کند و زمانی که دولت‌ها در این قاعده با سیاست‌گذاری‌های خود ورود کنند و بازار عرضه و تقاضا را بر هم بزنند، در این صورت همانی می‌شود که در ظرف یکی دو هفته گذشته شده.
یک خودرو در ایران در بازار آزاد چنان با افزایش قیمت روبه‌رو شده است که دیگر کسی فروشنده نیست و همگان خواستار خرید خودرو شده‌اند تا سود بیشتری به دست آورند.
علت نیز کاملا مشخص است زمانی که ساختارهای اقتصادی با چالش مواجه می‌شود که هر فردی در جامعه به این فکر می‌افتد که ارزش اموال خود را حفظ کند و نقدترین مورد برای سرمایه گذاری هم بازار خودروست، دیگر چاره‌ای ندارد جز اینکه برای حفظ قدرت خرید خود، پولش را به این سمت و حتی سایر بازارها حرکت دهد در نتیجه بازار دچار التهاب می‌شود.
در نهایت اینکه به نظر می‌رسد با واردات خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها خصوصا قیمت خودرو نخواهیم بود زیرا در اینجا از واردات به منظور افزایش عرضه استفاده نشده، بلکه همان خودروسازهایی که با مدیریت بازار باعث به وجود آمدن شرایط کنونی شده‌اند که خودرو به صورت روزانه با افزایش قیمت روبه‌روست، همان خودروسازان اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و با قیمت‌هایی که در نهایت این خودروها را به دست مصرف کننده می‌رسانند، شاهد کاهش آنچنانی در قیمت خودرو نخواهیم بود.
از این منظر باید ساختار اقتصادی اصلاح شود نه اینکه با توسل به واردات بخواهیم قیمت خودرو را تعدیل کنیم.

مهدی پازوکی اقتصاددان

منبع آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای