آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25579

واقع‌بینی برای پیوستن به FATF

حتی وقتی هنوز دولت ابراهیم رئیسی به میدان نیامده و خبری از پیروزی او نبود باز هم احتمال تصویب FATF از سوی جمهوری اسلامی ایران دور از ذهن به نظر می‌رسید

واقع‌بینی برای پیوستن به FATF
حتی وقتی هنوز دولت ابراهیم رئیسی به میدان نیامده و خبری از پیروزی او نبود باز هم احتمال تصویب FATF از سوی جمهوری اسلامی ایران دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ اما حالا چند سالی است که نام ایران در زمره اعضای لیست سیاه این نهاد بین‌المللی قرار گرفته است و معنای لیست سیاه FATF آن است که سازمان ملل متحد و نهاد مبارزه با پولشویی آن، ریسک پولشویی و رفتار غیرقانونی در ایران را بسیار زیاد می‌داند و همکاری‌های مالی با ایران را به اعضای این نهاد توصیه نمی‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | این نهاد البته تقریبا همه کشورهای جهان را دربرمی‌گیرد و به‌جز چند کشور پرخطر مانند کره‌شمالی، هیچ کشوری در لیست سیاه یا خاکستری این نهاد قرار ندارد.
حتی پاکستان که چند ماه در فهرست لیست خاکستری این نهاد قرار داشت، توانست خود را از این لیست خارح کند و به جرگه کشورهای عادی بازگردد.
واقعاً معلوم نیست که آیا بهانه‌هایی که آورده می‌شود و طی آن این پیمان را اهرمی برای قطع همکاری‌های منطقه‌ای و تحت فشار گذاشتن ایران ارزیابی می‌کنند، درست است با درباره آن بزرگنمایی می‌شود.
برخی مقامات جمهوری اسلامی پا را از آن هم فراتر می‌گذارند و می‌گویند این پیمان در واقع ارتباط ایران با متحدانش در سوریه، لبنان و فلسطین را هدف گرفته و می‌خواهد از اطلاعات این ارتباط و کم و کیف آن با خبر شود. مقامات ایرانی با این دلایل تاکنون از پیوستن به این پیمان و قبول مفاد آن پرهیز کرده و آن را به عقب انداخته‌اند.
مقامات عراقی مناسبات مالی کشورمان را با ایران محدود کرده‌اند و دلیل آن را قرار گرفتن کشورمان در لیست سیاه پیمان FATF دانسته‌اند
در گذشته البته نه فقط رئیس‌جمهور روحانی که وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف هم برای امضای این پیمان و پیوستن ایران به این توافق تلاش‌های زیادی کرد‌ه بودند؛ اما همه این تلاش‌ها ناموفق بود.
جمله محمدجواد ظریف که گفت «تضمین نمی‌کنم که با پیوستن به FATF همه مشکلات مالی در روابط بین‌المللی ایران حل و مرتفع شود، اما اطمینان می‌دهم که در صورت نپیوستن به آن مشکلات مهمی برای ایران پدید آید» جمله ماندگاری است که در موارد متعددی صحت آن مشاهده شد.
از جمله در مواردی تصریح شد که در برخی همکاری‌ها چین نیز از ارتباط مالی با ایران پرهیز کرده و دلیل آن را نپیوستن ایران به این پیمان ذکر کرده است.
جالب است توجه شود که حتی روسیه نیز به این پیمان پیوسته و از مفاد آن پیروی می‌‌کند. با این حال و در ایران همچنان FATF پیمانی استکباری که هدف آن جاسوسی از مناسبات مالی کشورمان است توصیف می‌شود.
در تازه‌ترین رویداد در این باره گفته شده که مقامات عراقی مناسبات مالی کشورمان را با ایران محدود کرده و دلیل آن را قرار گرفتن کشورمان در لیست سیاه پیمان FATF دانسته‌اند.
مقامات اتاق بازرگانی کشورمان این خبر را رسانه‌ای کرده‌اند و می‌گویند قرار داشتن ایران در این لیست سیاه مانعی جدی و تاثیرگذار بر سر راه فعالیت‌های تجاری ایرانیان است.
نکته مهم در این باره آن است که عراق به عنوان حیاط خلوت سیاسی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود و وارد کردن برخی اقلام از ایران برای اعراق بسیار به‌صرفه است؛ اما باز هم موضوع قرار داشتن کشورمان در فهرست سیاه FATF به عنوان یک مانع مهم و سدی محکم به حساب می‌آید.
مقامات جمهور اسلامی ایران می‌توانند همچنان پای بر اعتقادات پیش گفته بفشارند و درباره همه آنچه مقامات بین‌المللی، کارشناسان خبره داخلی و خارجی و ناظران مستقل می‌گویند چشم بر هم بگذارند؛ اما واقعیت آن است که همه کشورهای حتی آنهایی که مقامات تهران آنان را متحدان راهبردی خود می‌دانند منافعی تعریف شده دارند و ساده لوحی است اگر تصور شود متحدان به اصطلاح راهبردی ایران، میان منافع خود و ایران، ایران را انتخاب می‌کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای