آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16576

واکنش نمایندگان به گرانی‌ نان و کالا‌های اساسی

نمایندگان در جلسه علنی امروز نسبت به گرانی‌ نان و کالا‌های اساسی واکنش نشان دادند که در این گزارش نقطه نظرات نمایندگان در این باره را می‌خوانید.

واکنش نمایندگان به گرانی‌ نان و کالا‌های اساسی
نمایندگان در جلسه علنی امروز نسبت به گرانی‌ نان و کالا‌های اساسی واکنش نشان دادند که در این گزارش نقطه نظرات نمایندگان در این باره را می‌خوانید.
به گزارش مزرعه سبز ، جلسه علنی امروز مجلس با حضور وزرای اقتصاد و کشاورزی درباره حذف ارز آرد صنف و صنعت تشکیل شده بود که نمایندگان پس از استماع اظهارات این 2 وزیر ، نقطه نظرات خود را پیرامون گرانی آرد و کالا‌های اساسی مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید:

دولت باید یارانه‌ها را به گونه‌ای ساماندهی کند که قیمت‌ کالاهای اساسی مطابق شهریور سال 1400 ثابت بماند

حجت اله فیروزی نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور پس از استماع صحبت‌‌های وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد درباره ساماندهی یارانه‌ها گفت: یکی از مهمترین اقدامات و مأموریت‌های دولت سیزدهم، هوشمندسازی و ساماندهی یارانه‌ها است که در تاریخ کشور خواهد ماند.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز شاهد افسارگسیختگی در قیمت‌ها هستیم که مردم و مجلس را نگران می‌کند، عنوان کرد: در خصوص ساماندهی یارانه‌ها باید به بحث ماهیتی آن توجه کرد که بر اساس قانون بودجه 1401، دولت باید یارانه‌ها را به گونه‌ای ساماندهی کند که قیمت‌ها مطابق شهریور سال 1400 ثابت بماند.
نماینده فسا در مجلس ادامه داد:همچنین دولت باید تورم را کنترل، نیازهای مردم را تأمین کرده و قیمت‌ ها را ثابت نگه دارد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: باید رفتار مناسب برای اجرای قانون از سوی دولت صورت گیرد و سامانه‌ای برای این موضوع طراحی شود که مایحتاج مردم به درستی به دست آنها برسد و از سوی دیگر دولت باید با مردم صحبت کرده و به آنها اطمینان خاطر بدهد چرا که امروز اقشار کم درآمد، کارمندان، عشایر، دامداران و تولیدکنندگان نگران تهیه کالاهای مورد نیاز خود هستند لذا اجرای قانون نباید به گونه‌ای باشد که کالاهای مورد نظر افراد تأمین نشود.

نماینده بجنورد: چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شده است

محمد وحیدی نماینده بجنورد نیز در این جلسه درباره گرانی نان، گفت: مدیریت بازار باید براساس اطلاعات دقیق و اصولی باشد، اما امروز شاهدیم براساس حدسیات مدیریت صورت می‌گیرد و گزارشات با اطلاعات دقیق همخوانی ندارد.
وی افزود: چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شده که التهاب آفرین و تنش زا است؟ و شرایط به نحوی تغییر کرده که نان آزادپز از 2 هزار تومان به 7 هزار تومان افزایش قیمت داشته و فشار آن به اقشار و مناطق محروم وارد می‌شود.
نماینده بجنورد در مجلس با بیان اینکه نیاز است که رئیس جمهور با مردم به صورت رودررو و شفاف سخن بگوید، گفت: باید رئیس جمهور صحبت دقیق و گزارشات را به مردم ارائه کند و از چندصدایی در بدنه دولت پرهیز شود، آیا وضعیت قیمت خودرو و افزایش دائمی نیز متاثر از بازار اوکراین است؟ آیا وضعیت فعلی مدیریت بازار ناشی از بازارهای بین المللی است؟

طاهری: به هیچ وجه قیمت نان و دارو نباید تغییر کند

در ادامه جلسه امروز مجلس که درباره حذف ارز آرد صنف و صنعت بود، مصطفی طاهری نماینده زنجان گفت: فصل مشترک همه نمایندگان این است که حتما باید روش فعلی اصلاح شود و تخصیص ارز ترجیحی، آسیب های جدی دارد.
وی افزود: رئیس بانک مرکزی در دوره قبل در خوشبینانه ترین حالت گزارش داد این ارز ترجیحی کمتر از 15 هزار تومان به سفره مردم می رسد و بخش زیادی از آن به شکل های مختلف از بین می رود، حال یا باید روش فعلی اصلاح شده و شبکه توزیع یا قاچاق جلوگیری شده و یا راهکار حذف ارز پیش بینی شود، بنابراین شرایط تخصیص ارز به نفع مردم و کشور نبود.
نماینده زنجان در مجلس ادامه داد: نظر اغلب کارشناسان بر این بود که حمایت ها در انتهای زنجیره مصرف باشد، اما حالا من از همکاران تعجب می کنم که دائم می گویند که چرا از نان شروع شده، در حالی که بحث گرانی نان نیست. بارها و بارها همه اعلام کردند که قیمت نان به هیچ وجه تغییر نمی کند، بلکه نحوه تخصیص یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون مجلس این است که شرایط قیمت ها به شکل سال قبل باید حفظ شود دولت هم به دنبال همین موضوع است و به هیچ وجه قیمت نان و دارو نباید تغییر کند و در سایر کالاها نیز حفظ قیمت سال 1400 باید رعایت شود.

دولت توپ را به زمین مجلس نیندازد

همچنین صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس درباره افزایش قیمت نان ، گفت: وزرای جهاد و اقتصاد صرفا در حوزه خود صحبت می‌کنند در حالی که رئیس جمهور باید در این موضوع، قبول مسئولیت می‌کرد.
وی در ادامه با انتقاد از اینکه مسئولان دولتی زمانی که کار را سخت می‌بینند، می‌گویند تکلیف و مصوبه مجلس بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که خود دولت لایحه دو فوریتی را سال گذشته برای حذف ارز ترجیحی یا همان 4200 تومانی به مجلس داد و این موضوع را صراحتاً درخواست کرد لذا باید مسئول نهایی به مجلس می‌آمد.
نماینده اردبیل در مجلس در ادامه با انتقاد از عدم هماهنگی و اعلام نظر واحد درباره ساماندهی هدفمندی‌ها از سوی دولت که خود مشکل بزرگی است، اظهار داشت: متأسفانه هر وزیر و معاون حرف خود را می‌زند و پاسخ و اظهارات آنها با سایر مسئولان دولتی و سخنگوی دولت متفاوت است.
بدری در ادامه با طرح این سوال از رئیس جمهور که چرا از بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان، معیشت و امنیت غذایی مردم رفته‌اید، اظهار کرد:متأسفانه دولت سراغ حوزه‌ای رفته است که چالش آن از همه بیشتر است و قبول مسئولیت هم نمی‌کند و هر جا به مشکل می خورد توپ را به زمین مجلس می‌اندازد.

مجلس صراحتا موضوع یارانه و ارز ترجیحی را مشخص کرده است

در ادامه جلسه امروز ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در مجلس در رابطه با توضیحات گزارش وزرای امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی درباره با گرانی نان و کالاهای اساسی خطاب به رئیس مجلس، گفت: ای کاش تاکید کرده بودید که آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور امروز به مجلس آمده و توضیحات قانع کننده ای را ارائه می کرد چرا که ما به صورت مداوم با وزرای مذکور در ارتباط هستیم.
وی افزود:قانون مجلس صراحتا موضوع یارانه ها و ارز را مشخص کرده است اما آنچه که امروز مشاهده می کنیم اجتهادی است که در رابطه با نص صریح قانون وجود دارد، قانون را با اشتهاد برخی مدیران نمی توانیم اجرا کنیم، چارچوب قانون کاملا مشخص است.
نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه موضوع نان و آرد در قانون بودجه 1401 در اولویت قرار داشته است، اضافه کرد: تعجب می کنم چرا دولت بدون اقناع سازی و هماهنگی قبلی و صحبت با مردم به سراغ موضوعی رفت که برای مردم حساسیت دارد و 25 درصد هزینه خانوار به آرد و متعلقات آن وابسته است.

بر اساس قانون مجلس، باید تمامی قیمت ها به نرخ شهریور 1400 در اختیار مردم قرار می گرفت

همچنین عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر در مجلس در نشست علنی امروز درباره محور جلسه علنی امروز ، بیان کرد: موضوع خشکسالی، جنگ اوکراین، قاچاق کالا و… از مواردی است که باید ما پیش از این برای مدیریت این مسائل برنامه ریزی های لازم را انجام می دادیم تا این مشکلات مزید بر علت در شرایط فعلی اقتصادی نشود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس یازدهم افزود: حال که با اصرار دولت و جلسات متعدد، مجلس به دولت اختیار ساماندهی ارز 4200 تومانی را داد، باید دولت در این خصوص برنامه ریزی دقیقی انجام دهد و این برنامه ریزی براساس مصوبه مجلس باید قیمت کالاهای اساسی را در کشور ثابت نگه داشته و تمامی قیمت ها به نرخ شهریور 1400 در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اما به نظر می رسد آنچه در بیان دولتمردان و وزرای دولت در مصاحبه ها و جلسات مشخص است، این برنامه ها اطمینان بخش نبوده و نیست.

تنظیم بازار با تعامل تولیدکننده و مصرف‌کننده تنظیم بازار با تعامل تولیدکننده و مصرف‌کننده

نماینده اهواز در مجلس:مردمی بودن یعنی بیان مطالب و ارائه راهکارهای خروج مردم از نگرانی‌ها

در ادامه نشست امروز مجلس که درباره گرانی آرد و و کالا‌های اساسی تشکیل شده است، مجتبی یوسفی نماینده اهواز خطاب به دولتمردان، گفت: حرف زدن با مردم در خصوص مشکلات و راه حل ها یکی از جلوه های مردمی بودن است، در بخش هایی که اشتباهی رخ می دهد از مردم عذرخواهی کنید و بگویید این اشتباه بود و عذرخواهی می‌کنیم.
وی افزود: از زمانی که ارز رانتی 4200 تومانی وارد ادبیات اقتصادی دولت شد قرار بود کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ و … گران نشود اما شاهدیم که این گرانی ها اتفاق افتاد و از سوی دیگر 65 میلیارد دلار مبلغی حدود 500 هزار میلیارد تومان منابع کشور به دست مردم نرسید، ما نیز معتقد به اصلاح این موضوع هستیم.
نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: انتظار ما این بود که مردم برای تامین کالاهای اساسی خود در صف ها نایستند و برای تامین این کالاها بمانند که تصمیم دولت آن ها چیست؟ البته از آقای رئیسی تشکر می کنیم و افتخار می کنیم که رئیس جمهوری از جنس مردم و وزرای آن در کنار مردم هستند اما مردمی بودن یعنی بیان مطالب به مردم و ارائه راهکارهایی برای خروج مردم از نگرانی ها، نه آنکه اجازه دهیم دشمن بر بی اطلاعی و خواسته مردم غالب شده و بگویند کارت یارانه نان صادر شده است.

صباغیان: مردم به تأثیر یارانه نقدی اعتماد ندارند

در پایان جلسه علنی امروز نیز محمدرضا صباغیان نماینده بافق درباره حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور، گفت: گرانی‌ها در حال شکستن ستون فقرات مردم است که نیاز به کار بنیادی دارد، این جراحی اقتصادی همان هدفمندی یارانه‌ها نام گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه این جراحی اقتصادی در زمان احمدی‌نژاد انجام شد که قرار بود قیمت آب، برق، نان و انرژی گران شود، عنوان کرد: بر این اساس یارانه 45 هزار تومانی به مردم داده شد که همه جناح‌ها نیز از آن حمایت کردند، لذا باز چه شده که باید این جراحی اقتصادی را مجدد انجام دهیم و هدفمندسازی یارانه‌های دیگری را آغاز کنیم.
نماینده بافق در مجلس با بیان اینکه ما بال گرانی‌ها را باز کردیم و بال یارانه‌ها را نیز دولت بست، اظهار داشت: 45 هزار تومان باقی ماند اما یارانه‌ها پرداخت نشد لذا مردم این تجربه را داشته‌اند، پس چطور اعتماد کنند وقتی دولت می‌خواهد دوباره یارانه بدهد بعد از یک، دو و یا شش ماه مجدد یارانه‌ها به همین میزان باقی مانده و قیمت‌ها پرواز نکند. آیا به این موضوع فکر شده است.
صباغیان در ادامه مشکل اصلی کشور را نبود نظارت و فعالیت مافیا، سلاطین مرغ، شکر، تخم‌مرغ و خوراک دام دانست و افزود: ما نیاز به دستگاه‌های نظارتی قوی داریم و دولت صرفاً اسب لنگی برای جنگ اقتصادی دارد که باید آن را عوض کند. نیروهای دستگاه‌های نظارتی ضعیف هستند و با حقوق کم به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند./ تسنیم
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای