آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34183

واگذاری خرید گندم به تعاون روستایی چه مزایایی دارد؟

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید و ایجاد امنیت غذایی، کشورهای مختلف جهان اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه به روش‌های گوناگون این بخش را حمایت می‌کنند

واگذاری خرید گندم به تعاون روستایی چه مزایایی دارد؟

تعاونی‌های روستایی بهترین مجری برای خرید گندم

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید و ایجاد امنیت غذایی، کشورهای مختلف جهان اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه به روش‌های گوناگون این بخش را حمایت می‌کنند و نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز هر کجا صحبت از امنیت ملی شده در کنار آن از امنیت غذایی یاد شده است و هیچ کشور توسعه یافته‌ای را نمی‌یابید مگر آنکه کشاورزی آن هم توسعه یافته باشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ عابدین حسینی، فعال حوزه تعاونی‌ها | کشورهای توسعه یافته سنگین‌ترین یارانه‌ها را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند و حمایت‌های ویژه‌ای از این بخش انجام می‌شود.

تصویب الزام برای خرید تضمینی محصولات اساسی

در کشور ما هم در این راستا و با توجه به اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری که دستیابی به امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل یک الزام است برای حمایت از بخش کشاورزی از سال ۱۳۶۸ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی مصوب و اجرا شده است.
پس از پیگیری‌های مکرر مدیران عامل و هیات مدیره شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی و مسئولین سازمان مرکزی تعاون روستایی بالاخره در ماه‌های پایانی صدارت وزیر سابق جهاد کشاورزی آقای سیدجواد ساداتی‌نژاد در مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در اسفند ماه ۱۴۰۱ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی نسبت به تعیین مجری و سازوکارهای اجرایی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲ اقدام شد.
بیشتر بخوانید: بازگشت خرید تضمینی گندم به تعاون روستایی
طبق این مصوبه دستگاه‌های مجری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی تعیین شدند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در۶ استان شامل اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، گلستان و همدان با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی ذی‌ربط مجری خرید تضمینی گندم انتخاب شده است و در سایر استان‌ها مجری شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و با استفاده از ظرفیت اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی طی سال‌های گذشته در این استان‌ها بیش از ۵۰ درصد خرید تضمینی توسط تعاون روستایی انجام شده است و این استان‌ها تولیدکننده حدود ۳۰ درصد گندم کشور هستند.

واگذاری امور به مردم و تشکل‌ها و توسعه پایدار در روستاها

این اقدام دولت با توجه به اینکه این سازمان با قدمت نیم قرن مدیریت 8000 تشکل‌ را در اختیار دارد، در جهت واگذاری امور به مردم و تشکل‌ها و توسعه پایدار در روستاها نقش موثری دارد که افزایش تولیدات کشاورزی و توجه به بازار محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
دولت با چنین مقرراتی باید حمایت‌های خود را از تشکل‌های تعاونی بیشتر و به آنها اعتماد کند و وظایفی را که طی سال‌های گذشته از این سازمان گرفته‌اند که اتفاقا عامل ارتباط دوسویه آنها با کشاورزان بود، برگردانده شود.

مزایای واگذاری خرید به سازمان تعاون روستایی

واگذاری صفر تا 100 خرید تضمینی گندم 6 استان به سازمان تعاون روستایی می‌تواند‌ کمک بزرگی به فرایند خرید از کشاورزان باشد.
واگذاری خرید به سازمان تعاون روستایی چه مزایایی دارد؟ چرا باید گندم را شبکه تعاونی ها خریداری کند؟ در اجرای این طرح در ۶ استان یاد شده سازمان مرکزی از ظرفیت مراکز خرید، انبارهای مکانیزه و سیلوهای متعلق به بخش تعاونی تحت پوشش و در صورت ضرورت از بخش خصوصی استفاده خواهد نمود که در نهایت حق الزحمه و سود این مباشرت به جیب مردم عضو تعاونی خواهد رفت.
چطور؟ و چگونه؟ شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی برای ارائه خدمات و رفع نیازهای اعضای خود نیازمند نقدینگی هستند که با اجرای موفق طرح خرید گندم قطعا وضعیت بهتری خواهند داشت؛ چراکه با کارمزد مباشرت می‌توانند سایر محصولات کشاورزی دیگر را به‌صورت توافقی خریداری کنند، مکانیزاسیون خود را ارتقا بدهند، نهاده‌های کشاورزان را تامین کنند، تسهیلات به اعضا بدهند، کشت قراردادی را توسعه بدهند و در واقع بازوی اجرایی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی و دولت هستند.
سازمان مرکزی و شبکه تحت پوشش در چند ماه گذشته ثابت کردند که می‌توانند به شعار ما می‌توانیم جامه عمل بپوشانند از اجرای طرح تنظیم بازار میوه عید نوروز که برخلاف سال‌های گذشته نه تنها به دولت متوجه زیان نشد، بلکه اجرای موفق این طرح سود هم داشته است.
همچنین توزیع خرما در ماه مبارک رمضان و توزیع کالای اساسی ایام نوروز و خریدهای موفق توافقی زعفران، پنبه، زیتون و… سازمان تعاون روستایی به‌عنوان یکی از بازوان پرتوان وزارت جهاد کشاورزی براساس اساسنامه مصوب؛ وظیفه تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی است.
بیشتر بخوانید: تخلفات گسترده‌ تعاون روستایی کار دست وزیر داد
همچنین بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی در واقع متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران سازمان تعاون روستایی است که رسالت اصلی آن، حلقه اتصال و ایجاد تعامل تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با مسئولین دولتی را برعهده دارد که به همین دلایل بهترین متولی و مجری جهت خریدهای تضمینی محصولاتی همچون محصول استراتژیک و راهبردی گندم این شبکه مردمی است.
البته از اوایل دهه ۵۰ تا اواخر دهه ۷۰ مجری‌گری و مسئولیت خرید گندم برعهده سازمان مركزی تعاون روستایی ایران بوده و این شبكه تمام تلاش خود را در شهرها و استان‌های مختلف كشور جهت اجرای ضوابط و شرایط ابلاغی خرید تضمینی گندم با ایجاد مراكز خرید متعدد و گسترده برای كمك به كشاورزان در دور افتاده‌ترین مناطق كشور به كار بسته بود و بعد از آن به عنوان مباشر شرکت غله حضور فعال شبكه تعاونی‌های روستایی در امر خرید گندم داشته است.
این تشکل‌ها و تعاونی‌ها، زنجیره تولید را در اختیار دارند و می‌توانند خریدی مطمئن برای دولت داشته باشند. خرید گندم توسط تعاون روستایی به‌عنوان مجری خرید طی چند روز گذشته در اولین استان یعنی استان گلستان آغاز و به زودی در ۵ استان دیگر نیز خرید شروع خواهد شد.
امیدواریم وزیر باور داشته باشند که شبکه عظیم و گسترده تعاونی‌های روستایی با داشتن امکانات و زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی متعهد و با تجربه از عهده این مهم برخواهند آمد؛ چراکه بیش از ۱۵ سال است که به صورت مباشر توان خود را در خرید این محصول راهبردی اثبات کرده‌اند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای