آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18277

وزارت جهاد به جای واردات گوشت از دامداران داخل حمایت کند

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ایران با بیان این‌که وزارت جهاد به جای واردات گوشت از دامداران داخل حمایت کند، گفت: کمبود نهاده‌ها با توجه به خشک‌سالی گسترده در کشور

وزارت جهاد به جای واردات گوشت از دامداران داخل حمایت کند
مدیرعامل اتحادیه دام سبک ایران با بیان این‌که وزارت جهاد به جای واردات گوشت از دامداران داخل حمایت کند، گفت: کمبود نهاده‌ها با توجه به خشکسالی گسترده در کشور و نبود بازار مناسب برای جذب تولیدات داخل از مهم‌ترین مشکلات فعالان صنعت دامپروری است.
افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: با وجود این‌که قیمت نهاده‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده، ولی متأسفانه قیمت دام زنده نزولی و رو به کاهش است و این امر سبب شده به تعداد ورشکستگان این صنعت روز به روز اضافه شود.
صدر دادرس افزود: با توجه به رسیدن فصل گرما، بروز خشکسالی و کاهش بازده مراتع اگر دولت تمهید مناسبی نیندیشد، در چند ماه آینده دام سبک کشور نابود می‌شود و اکنون نیز در مرز فاجعه هستیم. این در حالی است که در دو سال پایان دولت روحانی و اکنون در دولت سیزدهم بارها به مسئولان تذکر دادیم که دام سبک را دریابید، اما مسئولان توجه نکردند و الان باید پاسخگوی مردم باشند و شرعاً، عرفاً و قانوناً هم مسئول هستند.

قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک 140هزار تومان است

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده دام سبک با توجه به گرانی نهاده‌ها هر کیلو 140هزار تومان است، این در حالی است که قیمت کنونی در بازار 70هزار تومان است و دامداران در زیان مطلق به سر می‌برند.
صدر دادرس در پاسخ به این‌که راهکار شما برای خروج دامداران دام سبک از بن‌بست کنونی چیست، گفت: راه نخست خرید تضمینی با توجه به قیمت تمام شده اعلام شده از سوی اتحادیه و راه دوم باز کردن مسیر صادرات است.
وی ادامه داد: متأسفانه شرایط اقتصادی کشور و مشکلات مردم سبب شده دام کشور جذب بازار نشود و از سوی دیگر واردات بی‌رویه توسط مسئولان بدون توجه به شرایط تولید داخل سبب شده شرایط بدتر شود.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک ایران بیان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند تولید دام سبک را صرف‌نظر از تمام شعارها نجات دهند، خرید تضمینی را در دستور کار قرار دهند و با توجه به شرایط بد مراتع، دام‌های حذفی را از مراتع جمع کنند.

مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام تنها به فکر واردات هستند

صدر دادرس ادامه داد: متأسفانه مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام تنها به فکر واردات هستند و شدت علاقه به واردات به حدی است که از پاکستان گوساله وارد می‌کنند، در حالی‌که سال‌ها واردات دام زنده و گوشت از این کشور به ایران ممنوع بود.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک ایران افزود: در حال حاضر قیمت جو حدود 14تا هزار تومان است و ذرت هم در بازار بسیار کمیاب است که سبب می‌شود مشکلات دامداران بیش‌تر شود؛ البته معضل کمبود نهاده‌ها را دولت سیزدهم باید قبل از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها برطرف می‌کرد و الان باید انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام پر از نهاده بود، در حالی که چنین است.
صدر دادرس گفت: با شیوه مدیریت فعلی اوضاع نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه هر روز بدتر می‌شود و باید منتظر روزهای بدتری باشیم.
وی در پاسخ به این‌که نظر شما در مورد قیمت‌گذاری دستوری نهاده‌ها پس از حذف ارز دولتی چیست، اظهار داشت: این امر برخلاف وعده مسئولان و نتیجه آن نابودی بخش دامپروری است.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای