آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16803

وزارت جهاد کشاورزی درک درستی از امنیت غذایی ندارد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در بدنه وزارت جهاد کشاورزی برخی مسئولان از وزیر تا دیگران درک درستی از تأمین امنیت غذایی کشور ندارند و این در حالی است که باید فرابخشی نگاه کنند

وزارت جهاد  کشاورزی درک درستی از امنیت غذایی ندارد
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در بدنه وزارت جهاد کشاورزی برخی مسئولان از وزیر تا دیگران درک درستی از تأمین امنیت غذایی کشور ندارند و این در حالی است که باید فرابخشی نگاه کنند. در همین راستا به سبب بروز مشکل در واردات برنج به معاون اول رئیس جمهور نامه سرگشاده ای ارسال و اعلام کردیم اکنون مردم در بلاتکلیفی هستند و ما هم برای تأمین برنج گرفتار معادله ای چند مجهولی هستیم.
مسیح کشاورز در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی (ایگنا) اظهار داشت: در سال 1400 بخش خصوصی یک میلیون تن برنج وارد کرد که به علت اعمال محدودیت در واردات، 400هزار تن از برنامه عقب افتادیم. این کمبود واردات در حالی رخ داد که وزارت صمت مجوز واردات را داد، اما وزارت جهاد مانع شد که نتیجه آن کمبود و گرانی برنج خارجی و داخلی در بازار بود.

واردات زیادی نداریم

وی در پاسخ به این که در حال حاضر وضعیت واردات چگونه است، بیان کرد: در حال حاضر واردات زیادی نداریم، چون دولت بودجه 1401 را ابلاغ نکرده تا بر اساس آن واردات داشته باشیم.
کشاورز در مورد پیش بینی خود از قیمت برنج در سال جاری اظهار داشت: مبنای محاسبه تعرفه برخلاف سال 1400 بر اساس نرخ مبادلات بانکی و ای تی اس یعنی 23هزار تومان است و وقتی مبنای چهار هزار و 200تومانی به 24هزار تومان تغییر کند، هزینه واردات بالا می رود. البته دولت در حال تلاش است تا سود بازرگانی را کم کند و حقوق کمرگی را از چهار به یک درصد تقلیل دهد که این امر سبب گران نشدن برنج می شود.

قیمت شکر در بازار 6 نرخی شد قیمت شکر در بازار 6 نرخی شد

افزایش قیمت برنج در حد دو تا سه درصد خواهد بود

وی افزود: اگر در سال جاری دولت تصمیمات خوبی در حوزه عوارض، کمرگ و… بگیرد، افزایش قیمت برنج در حد دو تا سه درصد خواهد بود.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این که جنگ روسیه و اوکراین چه تأثیری بر واردات و تأمین غذا می گذارد، گفت: این جنگ سبب شده کل دنیا تحت تأثیر قرار بگیرد و شاهد افزایش 20 تا 30قیمت برخی محصولات باشیم. در این میان چین شروع به ذخیره سازی غلات کرد و سبب شد بازار جهانی دچار کمبود شود و قیمت برخی محصولات بالا برود؛ البته ما چون تکلیف مشخص نبود، نتوانستیم به صورت جدی وارد حوزه واردات شویم تا بتوانیم نیاز کشور را قبل از دوره ممنوعیت وارد کنیم تا مشکلی برای تأمین امنیت غذایی پیش نیاید.

نبود زیرساخت و عدم آمادگی فکر بازرگانی

وی بیان کرد: سال قبل مشکل جدی ما این بود که قانون انتزاع از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی رفت و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد و این وزارتخانه هم به دلیل نبود زیرساخت و عدم آمادگی فکر بازرگانی نداشت و سبب شد برنج ایرانی چند برابر شد.
کشاورز ادامه داد: وقتی پیشنهاد کردیم دوره ممنوعیت نگذارید، فاصله برنج ایرانی و خارجی اندک بود و مصرف کننده طبق توان اقتصادی برای خرید تصمیم می گرفت، اما متأسفانه تصمیمات غلط سبب شد در سال 1400 واردات کم شود و قیمت برنج بالا برود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای