آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30212

وزیر کشور: سرنخی درباره مسمومیت‌های سریالی نداریم

تاکنون ماده قطعی خاصی عامل مسمومیت‌ها نبوده است سریال مسمومیت‌های دانش‌آموزان قسمت به قسمت هولناک‌تر می‌شود. حالا دانش‌آموزان در قم، بروجرد، تهران، اردبیل و

وزیر کشور: سرنخی درباره مسمومیت‌های سریالی نداریم

تاکنون ماده قطعی خاصی عامل مسمومیت‌ها نبوده است

سریال مسمومیت‌های دانش‌آموزان قسمت به قسمت هولناک‌تر می‌شود. حالا دانش‌آموزان در قم، بروجرد، تهران، اردبیل و کرمانشاه هم درگیر استنشاق گاز از منبعی نامعلوم شده‌اند. فقط دیروز در دو مدرسه سیزده آبان و هاجر در منطقه ۹ محله تهرانسر دانش‌آموزان مسموم شدند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ پس از آن، اخبار غیررسمی از تکرار این حادثه در مدرسه‌ای در نارمک، تهرانپارس و امام حسین به گوش رسید. همچنین به گزارش ایسنا، در اردبیل ۱۰۸ دانش‌آموز از ۸ مدرسه و ۱۵ دانش‌آموز از یک دبستان دخترانه در کرمانشاه دچار مسمومیت شدند. با این روند آمار کل مسمومیت دختران دانش‌آموز در فاصله ۱۰۰ روز به مرز هزار نفر رسیده است.
بیشتر بخوانید: سکوت معنادار هسته قدرت در ماجرای مسمومیت دختران
پیش از این مدرسه پسرانه خیام در بروجرد و در یک مورد نیز شب نهم اسفندماه، تعدادی از دانشجویان دختر خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با علائم مشابه مسمومیت دانش‌آموزان راهی بیمارستان شدند. این وضعیت نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته و همچنان پرسش اصلی این است: چه کسانی و با چه هدفی پشت این مسمومیت های سریالی قرار دارند؟
تکرار مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه و روشن نبودن عاملان و دست‌های پشت پرده این مسمومیت‌ها، فضا را ملتهب کرده است. اطلاع‌رسانی درباره پرونده هم دست‌کم تا دیروز آشفته بود. برای نمونه در شرایطی که دیروز خبرگزاری «فارس» به نقل از منبعی آگاه از دستگیری سه نفر توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود، فرمانده نیروی انتظامی این خبر را تکذیب کرد.
سردار رادان در این‌باره گفت: «تاکنون فردی در ارتباط با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در برخی شهرهای کشور دستگیر نشده است.»
احمد وحیدی، وزیر کشور هم همچون رادان این خبر را تکذیب کرد: «خبرهای مختلفی داده می‌شود که همه کذب است.»
بیشتر بخوانید: علیه حق آموزش دختران
پیرو همین آشفتگی‌ها و دلهره‌ها حالا پای رئیس‌ جمهور به میان آمده است. ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، وزیر کشور را موظف کرد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، درباره پیگیری‌ها به‌طور مستند و مستمر اطلاع‌رسانی کند. مطابق دستور ابراهیم رئیسی از این پس وزیر کشور مسئولیت اطلاع‌رسانی درباره این پرونده را بر عهده دارد.
چنان‌که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم دیروز در حاشیه جلسه هیئت وزیران با امتناع از اظهار نظر صریح، گفت: «این موضوع بین بخشی است و در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل شود و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.»
همچنین او در رابطه با ادعای سیاسی بودن این موضوع، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

اولین اظهار نظر مامور ویژه

هر چند وزیر کشور از سوی رئیس‌جمهوری ماموریت یافته پرونده مسمویت‌ها را پیگیری و درباره آن اطلاع‌رسانی کند اما وحیدی همچون همیشه در نخستین اظهار نظرش کوشید از موضعی محتاطانه گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کند و اعلام خبرهای جدید را به بعد واگذارد: «در پی حوادث اخیر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان عزیز ما که موجب نگرانی مردم شده بود، جلسه کاملی با حضور وزیر آموزش و پرورش، مسئولان وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل، دستگاه‌های امنیتی و برخی استانداران بررسی شد.»
به گفته وحیدی تاکنون بررسی‌ها «عامل خاصی را نشان نمی‌دهد» و «ماده قطعی خاصی عامل آن نبوده است». معنای سخن وزیر کشور این است که او تلویحا اخبر قبلی درباره شناسایی گاز N2 را رد کرده است. روز نهم اسفندماه علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از وجود گاز N2 در سم منتشرشده در مدارس، بر اساس نتیجه آزمایش‌ها خبر داده بود.
همچنین بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز درباره نتایج بررسی‌های خود گفته بود: «سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش‌آموزان شده که البته عوارضی ایجاد نکرده است و جزئیات نوع سم و عوارض احتمالی بعدی آن، در آینده منتشر می‌شود.»
وحیدی درباره عوامل این مسمومیت‌ها هم گفت: «اینکه یک ماجراجویی شخصی بوده و یا عوامل خارج از مدرسه در آن دخیل بودند در دست بررسی دستگاه‌های امنیتی است و عوامل مشخصی شناسایی نشده و کار دستگاه‌های امنیتی ادامه دارد.» او گفت که دراین‌باره «سرنخی نداریم.»

استرس، عامل ادامه‌دار شدن علائم

در حالی که برخی اخبار غیررسمی از بازگشت علائم مسمومیت‌ها و لمسی اندام برای افراد مسموم شده می‌گویند، وزیر کشور در‌این‌باره گفت: «فلج شدن دانش‌آموزان کذب محض است و درصد بالایی از آنچه که تحت عنوان عارضه برای فرزندان مطرح شده بود، بیش از ۹۰ درصد بر اثر عوامل خارجی نبود و بر اثر استرس بوده است. آن دسته هم که سردرد و سرگیجه و حالت تهوع داشتند در ساعات اولیه به بیمارستان منتقل شدند و در حدود ۱۰ نفر را که بیماری زمینه‌ای داشتند نگهداری کردند تا بعد از بررسی کامل، از بیمارستان مرخص شوند.»
همچنین یحیی صالح طبری، رئیس اورژانس تهران از وضعیت جسمی پایدار دانش‌آموزان محله تهرانسر خبر داد. به علاوه پیش از این، وزیر آموزش و پرورش در روز ۲۶ بهمن‌ماه، ماندگاری علائم مسمومیت‌ها و اخبار فلج شدن یا مرگ دانش‌آموزان رد کرده و گفته بود که در این خصوص تلفات جانی نداشتیم و کسی نیز دچار عوارضی چون فلجی نشده و این شایعات تکذیب می‌شود.

چه نهادهایی پیگیر مسمومیت‌ها هستند؟

پس از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدارس تهران شورای تامین استان هم تشکیل جلسه داد. پیش از این دادستان کل کشور و دادستانی بروجرد و قم نیز به این پرونده وارد شده بودند. دو روز پیش نیز فرمانده فراجا به این موضوع واکنش داد و گفت که پلیس به موضوع رسیدگی می‌کند. جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم در روز هشتم اسفندماه از تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب در کمیسیون امور داخلی کشور به منظور پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم و چندین استان دیگر خبر داد.
با این وجود هنوز نه علت مشخص شده و نه نتیجه‌گیری خاصی اعلام شده است. به گزارش ایسنا، محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه هشتم اسفندماه دراین‌باره گفت: «دادستان قم به جد پیگیر است، البته تا این لحظه به نتیجه خاصی نرسیده‌اند.»
همچنین در روز نهم اسفندماه، زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که در جلسه مشترک دو کمیسیون بهداشت و آموزش نیز با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش، نماینده وزارت اطلاعات و… شرکت کرده بود، گفت که علت دقیق این حوادث بر اساس گزارش‌ها مشخص نشده است.
شیخی گفته بود که «گزارش دستگاه‌ها هنوز قانع‌کننده نیست.» گزارش‌های دستگاه‌های مسئول قانع‌کننده نیست و چنان که وزیر کشور گفته سرنخی هم در دست نیست. این سریال هولناک چند فصل دارد؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای