آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17498

وضع عوارض 6هزار تومانی برای صادرات هر کیلو سیب‌زمینی

سخنگوی انجمن سیب‌زمینی با اشاره به وضع عوارض شش‌هزار تومانی برای صادرات هر کیلو سیب‌زمینی گفت: قیمت سیب‌زمینی در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند

وضع عوارض 6هزار تومانی برای صادرات هر کیلو سیب‌زمینی
سخنگوی انجمن سیب‌زمینی با اشاره به وضع عوارض شش‌هزار تومانی برای صادرات هر کیلو سیب‌زمینی گفت: قیمت سیب‌زمینی در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اکنون زمان برداشت این محصول در مناطقی مانند گلستان، طارم زنجان، اصفهان و شمال خوزستان است و سیب‌زمینی عجب‌شیر و بهار همدان هم در تابستان و اوایل تیرماه وارد بازار می‌شود.
سیدرحیم نیازی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: طی چند وقت اخیر افزایش دستمزد کارگر به روزی حداقل 400هزار تومان، افزایش 40درصدی کرایه حمل و نقل، رشد 100 تا 300درصدی سایر نهاده‌‌های تولید مانند اجاره زمین، بذر و… روی قیمت سیب‌زمینی تأثیر گذاشته است.
نیازی با بیان این‌که علی‌رغم افزایش قیمت کود فسفاته و پتاسه این محصولات به آسانی در بازار یافت نمی‌‌شود، گفت: این در حالی است که با افزایش قیمت این محصولات انتظار می‌رفت کشاورزان به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند، ولی شاهدیم که چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با اشاره به این‌که رشد سایر اقلام غذایی روی قیمت این محصول نیز تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: علی‌رغم پیش‌بینی برخی افراد مبنی بر گرانی سیب‌زمینی باید بگویم قیمت را نظام عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و با ورود محصول گرگان و اصفهان و شمال جیرفت قیمت تغییر نخواهد داشت و با قیمت‌های فعلی بازار عرضه خواهد شد.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه جلوی صادرات را می‌گیرد

نیازی افزود: وضع عوارض شش هزار تومانی سبب شده صادرات به صرفه نباشد و ما نیز تأمین نیاز داخل را در اولویت قرار دادیم و با این عوارض هم صادرات کاملاً متوقف خواهد شد.
وی در پاسخ به این‌که مهم‌ترین موانع صادرات سیب‌زمینی در حال حاضر چیست، گفت: هرچند هزینه تولید در کشور ما پایین‌تر است و محصولات و مواد غذایی در کشورهای دیگر قیمت‌‌های بالاتری دارند و ما مزیت صادراتی داریم، اما بخشنامه‌های خلق‌الساعه جلوی صادرات را می‌گیرد و به همین سبب مسئولان باید تمهیدی بیندیشند تا صادرکنندگان بتوانند همیشه فعالیت کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای