آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27202

وعده‌های احیای دریاچه ارومیه به کجا رسید؟

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه شور ایران است که در سالیان اخیر با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند.

وعده‌های احیای دریاچه ارومیه به کجا رسید؟
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه شور ایران است که در سالیان اخیر با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، نگین فیروزه ای ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه شور ایران است که از دهه ۸۰ روند خشکی آن آغاز شده و در سالهای ۹۰ تا ۹۳ به اوج بحران خشکی رسید در سال ۹۴ با افزایش بارندگی ها در حوضه آبریز این دریاچه، روند احیای آن قوت گرفت و امید در دل مردم این منطقه زنده شد.
متاسفانه با کاهش بارندگی ها و قطع حقابه دریاچه از سدهای استان های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان توسط وزارت نیرو کورسوی امید احیای شورترین دریاچه ایران رو به افول رفت.
با شروع به کار دولت سیزدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه که توانسته بود تا حدودی از خشکی کامل این دریاچه جلوگیری کند تعطیل شد و جای خود را به مرکز آینده پژوهی دریاچه داد در این مرکز برنامه های مختلفی برای احیا و تثبیت دریاچه از جمله احداث خط انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه، تکمیل پروژه تونل کانی سیب، تغییر الگو و اصلاح روش کشت محصولات کشاورزی مصوب شد که پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم وعده بهره برداری هیچ‌کدام از طرح ها محقق نشده است.
روند احداث تونل انتقال آب سد کانی سیب از که از سال ۹۰ آغاز شده است قرار بود سال گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد که کارشناسان امر متوجه ترک خوردگی در ۸۰۰ متر این تونل شدند و عملا بهره برداری از این تونل یک سال به تعویق افتاد.

تا پایان سال تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه مورد بهره برداری قرار می گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی از ترمیم ۵۵۰ متر از تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر اد و گفت: این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
یاسر رهبردین با بیان اینکه تونل این خط انتقال حدود ۳۶ کیلومتر طول داشت که به دلیل برخی مشکلات فنی دچار تأخیر شد، افزود: مشکلات این ۸۰۰ متر در سه شیفت کاری در حال رفع شدن است که حدود ۶۰ درصد آن به اتمام رسیده است.
وی افزود: اتمام این طرح هیچ مشکل اعتباری ندارد و تا پایان امسال این طره به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی انتقال آب کشور به بهره برداری خواهد رسید.
رهبردین ادامه داد به بهره برداری از این پروژه در فاز اول ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در فاز دوم یک هزار ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی برخوردار است

معاون اجرایی طرح انتقال آب کانی سیب گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تونل انتقال آب نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
میکائیل بهادری افزود: اعتبارات هزینه شده برای کل طرح انتقال آب از کانی سیب تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و برای اتمام طرح ۱,۶۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.
معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب با اشاره به اینکه پایداری و مقاومت تونل انتقال بی نظیر است، اظهار کرد: ۸۰۰ متر از تونل نیاز به ترمیم داشت که تاکنون ۵۵۰ متر آن ترمیم شده و ۲۵۰ متر باقی مانده که تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
دیدگاه تان را بنویسید

  • برهان پاسخ به نظر

    کلمه وعده مشخص می‌کند که سرانجام کار به کجا خواهد رسید.
    هرگاه برنامه ریزی انجام شد و کارشناس واقعی و مدیر با وجدان، انجام دهنده برنامه بودند؛
    سرانجام کار مشخص خواهد شد.

چندرسانه‌ای