آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25619

وعده‌های دولت به سویاکاران عملی نشد

سویا از جمله محصولات استراتژیک است که در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه دولت و جهادکشاورزی قرار گرفته و بسته های حمایتی و تشویقی فراوانی را برای کشاورزانی

وعده‌های دولت به سویاکاران عملی نشد

قیمت‌پایین خرید سویا مهم‌ترین دغدغه کشاورزان مازندرانی

سویا از جمله محصولات استراتژیک است که در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه دولت و جهادکشاورزی قرار گرفته و بسته های حمایتی و تشویقی فراوانی را برای کشاورزانی که به تولید این محصول استراتژیک اقدام کنند در نظر گرفته شده است که عملی نشدن وعده دولت در این بخش و قیمت‌پایین سویا کشاورزان را نگران کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، مازندران به عنوان استانی استراتژیک در تولید محصولات کشاورزی است که اکنون با توجه به برداشت سویا از اراضی کشاورزی مازندران، سطح زیر کشت سویا بعنوان محصول استراتژیک در این استان ۴ هزار و ۵۰ هکتار است که ۸۴۰ هکتار سطح زیر کشت سویای قراردادی است و در مجموع پیش بینی برداشت سویا در مازندران ۶ هزار و ۱۰۰ تن است.
در همین راستا قیمت تضمینی دولت برای خرید سویا از کشاورزان ۱۵ هزار و ۳۵۶ تومان عنوان شده است که مرکز خرید دولتی مبادرت به خرید سویا می کنند.
در حالی قیمت سویا توسط دولت ۱۵ هزار و ۳۵۶ تومان اعلام شده است که براساس آنچه کشاورزان اعلام ‌می کنند در زمان دریافت بذر قیمت سویای امسال توسط دولت از کشاورزان بیش از ۲۰هزار تومان عنوان شده بود که‌محقق نشد و بسیار پایین تر از قیمت اعلام شده خریداری می شود.
کشاورزان می گویند: انتظار بود که قیمت سویا به عنوان کشت استراتژیک به نحوی تعیین شود که از کشاورزان حمایت شود که متاسفانه نه تنها حمایت نشد بلکه بسته تشویقی و هدیه به سویا کاران که توسط دولت اعلام شده بود هم‌پرداخت نشد.

قیمت خرید سویا برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست

محمدی یکی از کشاورزان مازندرانی با اعلام اینکه قیمت خرید سویا با توجه به هزینه انجام شده برای محصول، تولید سویا به ضرر ما تمام شده است، گفت: با توجه به تورم موجود و قیمت های بالای کالا، قیمت سویا و محصولات کشاورزی نیز باید شامل نرخ تورم شود و مانند دیگر اقلام، قیمت سویا باید با توجه به تورم اعلام شود.
وی افزود: متاسفانه دولت با این اقدام در حقیقت کشاورزان را در این موقع از سال رها کرده و نه تنها حمایتی نشد، بلکه رها شدیم و با اعلام نرخ ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان برای سویا در زمان برداشت محصول، در حقیقت شرایط مطلوبی را برای دلالان و واسطه‌ها رقم زده است.
رار بود هکتاری سه میلیون جایزه توسط دولت به تولیدکنندگان سویا برای کود و سم پرداخت شود که اجرایی نشد
محمدی با اشاره به هزینه‌های آماده‌سازی شخم، دیسک، سموم، هزینه‌های کارگری، برداشت و دیگر هزینه‌های کشاورزی یادآور شد: ادامه این روند و خرید سویا با این قیمت به صرفه نیست و قطعا از سال آینده در کاشت سویا تجدید نظر خواهیم کرد و این مبلغ به هیچ وجه برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد و کشاورزان از این موضوع ناراضی هستند.

دولت به تعهدات خود عمل نکرد

حسین پور از دیگر کشاورزان مازندرانی با اشاره به قیمت‌پایین خرید سویا توسط مراکز خرید گفت: داشت و برداشت ما با قیمتی که برای فروش توسط دولت اعلام شده‌است، برابری نمی کند و متاسفانه سودی عایدمان نشده است.
وی افزود: در ابتدا مرکز خرید از بسیاری کشاورزان سویا را تحویل نمی‌گرفتند و مجبور شدیم به دلالان با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشیم.
حسن‌پور گفت: در کنار قیمت پایین خرید سویا توسط دولت از کشاورزان، متاسفانه دولت به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل نکرد و هدیه سه میلیون تومانی برای هر هکتار را هم دریافت نکردیم.
وی یادآور شد: قرار بود هکتاری سه میلیون جایزه توسط دولت به تولیدکنندگان سویا برای کود و سم پرداخت شود که اجرایی نشد.
حسین پور براساس آنچه دولت برای بسته حمایتی اعلام کرد مقرر شد تا در سال ۱۴۰۱، بسته حمایتی جذاب و تشویقی 1401در حوزه دانه های روغنی در نظر گرفته شود و پرداخت یارانه کاشت برای سویا شروع شود که مقرر شد به ازای هر هکتار 3 میلیون تومان به کشاورزانی که سویا بکارند پرداخت کنند و همچنین 3 میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره وری در این بخش پرداخت کنند که تاکنون اجرایی نشد.
اصغرپور از دیگر کشاورزان مازندرانی هم با بیان اینکه چندسالی است که سویا و لوبیا روغنی کشت می‌کنیم، گفت: مشکل ما قیمت سویاست که در زمان کاشت سویا،برای قیمت خرید در زمان برداشت قیمتی ارائه دادند که ارزش تولید داشت اما در زمان برداشت به وعده ها عمل نکردند .
وی اظهار کرد: قیمت پیشنهادی دولت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای سویا بود که قیمت فعلی توسط کشت و صنعت شمال حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. و این قیمت اصلا مقرون به صرفه نیست.
قیمت تضمینی دولت ۱۵ هزار و ۳۵۶ تومان است که مرکز خرید دولتی آمادگی خرید دارند
در همین راستا و با توجه به برداشت محصول سویا در مازندران محمود کاظمی نژاد معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران به قیمت خرید تضمینی سویا توسط دولت اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی سویا از کشاورزان، با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲ درصد رطوبت ۱۵۳ هزار و ۵۶۶ ریال خریداری می شود که آغاز خرید از سیلوی شهید میرزاپور نکا آهاز شد و ۸ مرکز قطعی و یک مرکز در صورت نیاز در شهرهای گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، جویبار جهت خرید تضمینی سویا پیش بینی شد که با بسیج تمام امکانات از قبیل نرم افزار و سخت افزار آماده تحویل گرفتن دانه روغنی سویا است.
عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه کشت سویا از کشت های مورد حمایت دولت و استراتژیک است و حمایت لازم و کود انجام‌می شود، می گوید: ۴ هزار و ۵۰ هکتار سطح زیر کشت سویای مازندران بود و ۸۴۰ هکتار سطح زیر کشت قراردادی که بیش از ۶۵ درصد برداشت شده و ۶ هزار و ۱۰۰ تن برداشت عملکرد داشته باشیم.
وی افزود: قیمت تضمینی دولت ۱۵ هزار و ۳۵۶ تومان است که مرکز خرید دولتی آمادگی خرید دارند و این قیمت خرید کف و تضمینی است که مراکز خرید محصول را از کشاورزان تحویل می‌گیرند.
به گفته عباسپور، شرکت های روغن کشی قیمت بالاتری در قبال دریافت سویا پرداخت‌می کنند و تا قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم پرداخت‌می شود و افراد به جای دلالان می توانند سویای تولیدی را به شرکت های روغن کشی بفروشند.
معاون بهبود تولیدات جهادکشاورزی مازندران در مورد یارانه سه میلیون تومان دولت هم‌گفت: مقرر شده بود که یارانه را در مرحله خرید ۱۵ هزار تومانی به کشاورزان پرداخت کنیم که شرکت های روغن‌کشی که با قیمت قرارداد ۱۸ هزار تومانی اقدام به خرید می کنند در واقع یارانه را پرداخت می کنند و در واقع همان تعهد سه میلیونی دولت در این بخش محقق می شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای