آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19175

وعده‌های وزیر و لبریز شدن کاسه صبر کشاورزان

کمتر از یک ماه پس از آنکه سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، درباره طرح کشاورزی قراردادی سخن گفت و مجموعه حمایت‌هایی که هم اکنون یا در آینده قرار است

وعده‌های وزیر و لبریز شدن کاسه صبر کشاورزان
کمتر از یک ماه پس از آنکه سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، درباره طرح کشاورزی قراردادی سخن گفت و مجموعه حمایت‌هایی که هم اکنون یا در آینده قرار است از کشاورزان به عمل آید، می‌گذرد و حالا از نقاط مختلف کشور خبر می‌رسد که بخشی از مبلغ خرید تضمینی از گندمکاران هنوز پرداخت نشده و تمام پیگیری‌هایی که برای دریافت این بخش معتنابه از سوی گندمکاران صورت گرفته بی‌نتیجه مانده است.
اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی : پرداخت پول خرید تضمینی به کشاورزان همیشه در ایران چالش برانگیز بوده و نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است.
نتها در برخی سال‌ها که می‌توان آن را استثنا توصیف کرد این پرداخت به‌طور طبیعی صورت گرفته و دوره زمانی پرداخت رضایت کشاورزان را به همراه داشته است.
کشاورزان تقریباً همه هزینه‌های زندگی و تولید محصول را نقد و پیش از دریافت پول محصول می‌پردازند. در مورد محصولات دیگر گاهی پیش از تحویل محصول، دلالان به سراغ کشاورزان و باغداران می‌روند و کل محصول را پیش‌خرید می‌کنند.
در همه این موارد، پول پیش خرید به‌طور نقد از سوی دلالان پرداخت می‌شود و به همین دلیل این معامله برای بسیاری از کشاورزان و باغداران جذاب و راضی کننده است.
بر همین مبنا است که گاهی دامنه خرید از سوی دلالان به محصولات راهبردی مانند گندم و علوفه هم می‌رسد و بخشی از این محصولات از پیش خریداری می‌شود.
اما در مورد معامله با دولت با آنکه به لحاظ منابع مالی و امکان پرداخت دولت بسیار قوی‌تر از دلالان است، معمولا نارضایتی زیادی وجود دارد. این نارضایتی از آنجا پدید می‌آید که دریافت پول از دولت به‌صورت قطره چکانی، نامنظم و طولانی انجام می‌گیرد و کشاورزان تا دریافت همه پولشان باید چندین‌بار با رسانه‌ها تماس بگیرند و اعتراض خود را درباره واریز پول خرید تضمینی از این طریق به گوش مقامات و مسئولان برسانند.
جالب است که رسانه‌ای شدن پیگیری‌های خبرنگاران درباره عدم پرداخت پول خرید تضمینی هم گاهی کارساز نیست و در این باره نه فقط کسی مسئولیت بروز تاخیر در پرداخت را برعهده نمی‌گیرد؛ بلکه حتی در مواردی هیچ یک از مقامات ذی‌ربط یا دست‌اندرکار حاضر به پاسخگویی نیستند و به رسانه‌های و افکار عمومی توضیح نمی‌دهند که تاخیر در پرداخت پول خرید تضمینی به کشاورزان از چه چیزی ناشی شده، چرا رخ داده و در این زمینه چه کسی یا چه نهادی مسئول است؟
در مورد خرید تضمینی گندم امسال هم که هنوز 30 درصد پول خرید پرداخت نشده، همین اتفاق رخ داده است.
گفته می‌شود که سازمان برنامه و بودجه هنوز بودجه لام برای پرداخت به کشاورزان را تامین نکرده و بانک مرکزی هم از واریز پول امتناع می ورزد؛ اما این مشکلات آیا به کشاورزان مربوط است؟
جالب است که درباره این تاخیر نه وزارت جهاد کشاورزی نه سامان تعاون روستایی و نه هیچ کس دیگری در دولت مسئولیت نمی‌پذیرد و پاسخ اعتراض‌ها و پیگیری‌ها خبرنگاران را نمی‌دهد. کشاورزان هم می‌گویند که چندین هفته پس از تحویل محصول و پایان سر رسید وعده دولت برای پرداخت پول، هنوز این پول پرداخت نشده و معلوم نیست چه زمانی پرداخت شود.
این وضعیت البته این ابهام مهم را پیش می‌آورد که آیا در اجرای تغییر الگوی کشت هم همین اتفاق و بی‌نظمی در اجرای وعده‌های آقای وزیر رخ می‌دهد؟ در این صورت چگونه و چقدر می‌توان امید داشت که آنچه آقای وزیر و همکارانش برنامه‌ریزی کرده‌اند به درستی و دقت به اجرا دربیاید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای