آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25629

ویلا‌های خوش‌نشینان در شمال میزبان مخرب‌ترین آفت گیاهی

شهرک‌های ساحلی و ویلا‌های خوش نشینان در شمال میزبان مخربترین آفت گیاهی کشور شده اند.

ویلا‌های خوش‌نشینان در شمال میزبان مخرب‌ترین آفت گیاهی
شهرک‌های ساحلی و ویلا‌های خوش نشینان در شمال میزبان مخرب‌ترین آفت گیاهی کشور شده اند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ جعفری معاون توسعه بازرگانی وصنایع تبدیلی جهاد کشاورزی مازندران گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای اگرچه در سال ۸۵ طغیان کرد و با اقدامات مناسب یک سال بعد کنترل شد اما برخی موارد سبب شده است این آفت اکنون از حالت قرنطینه‌ای خارج و به صورت یک آفت عمومی دربیاید.
او افزود: متاسفانه شهرک‌ها و ویلا‌های خوش‌نشینان در شمال اکنون میزبان دائمی این مگس‌ها شده اند.
جعفری ادامه داد: ساکنان این ویلا‌ها و شهرک‌ها برای زیبایی محیط سکونت خود ترجیح می‌دهند نارنج‌ها و مرکبات تا پایان فصل بهار روی درختان بماند که همین موضوع باعث تکثیر و زادآوری مگس مدیترانه‌ای می‌شود.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی مازندران گفت: یکی از راه‌های مقابله با مگس مدیترانه‌ای جمع آوری و دفن میوه‌های آلوده‌ای است که زیر درختان ریخته می‌شود اما در این شهرک ها، این اتفاق نمی‌افتد و نسل این آفت هر سال بیشتر تکثیر می‌شود.
او افزود: با توجه به اینکه آفت مگس مدیترانه‌ای از حالت قرنطینه‌ای خارج و یک آفت عمومی شده است مقابله با آن نیز تنها وظیفه وزارت جهاد کشاورزی نیست و در این مورد شهرداری‌ها برای مقابله با این آفت باید ورود کنند
جعفری ادامه داد: چیدن میوه در فصل مناسب در شهرک‌ها و ویلا‌های خوش نشینان از جمله مواردی است که باید با یک مصوبه، شهرداران را مجبور به نظارت بر آن کرد.
مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از مهم‌ترین آفات درختان میوه در سراسر دنیا است که می‌تواند به ۴۰۰ گونه درختی و گیاهی خسارت بزند.
منشا این حشره آمریکای جنوبی است اما سازگاری اکولوژیکی این آفت سبب شده است تا مگس مدیترانه‌ای اکنون در باغ‌های آفریقا، جنوب اروپا، مناطق شبه قاره هند، غرب استرالیا، آمریکا و غرب آسیا دیده شود.
این مگس با نشستن بر روی میوه‌ها زرد و نارنجی رنگ مانند مرکبات و خرمالو، آن‌ها را سوراخ کرده و در آن تخم ریزی می‌کند به همین دلیل میوه‌های آفت زده که در زیر درخت می‌مانند برای سال بعد هم میزبان لارو‌هایی هستند که تبدیل به یک آفت بزرگ برای انواع محصولات کشاورزی می‌شوند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای