آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18736

پرهیز از افتادن در مشکلات پیشین

انتظار از سیدابراهیم رئیسی این است که افرادی را به عنوان متصدی وزارت صنعت و بازرگانی انتخاب و سازکاری برای این جداسازی تمهید کند که مشکلات پیشین رخ ندهد.

پرهیز از افتادن در مشکلات پیشین
اخبار سبز کشاورزی : انتظار از سیدابراهیم رئیسی این است که افرادی را به عنوان متصدی وزارت صنعت و بازرگانی انتخاب و سازکاری برای این جداسازی تمهید کند که مشکلات پیشین رخ ندهد.
همین نمایندگانی که روز گذشته دو ماه به رئیس جمهور فرصت دادند تا برای وزارت صمت، دو وزیر صنعت و بازرگانی معرفی و این وزارتخانه را به دو وزارتخانه مجزا تقسیم کند، در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی تمام قد در مقابل تقسیم این دو وزارتخانه ایستاده بودند و آن را خلاف مصلحت کشور و به زیان ساختار اقتصادی می‌دانستند.
پیش از این مجلس و در مجلس قبلی نیز نمایندگان عمدتاً همسو و با دولت در مقابل تقسیم این وزارتخانه به دو وزارت بازرگانی و صنایع مقاومت می‌کردند و هر چه حسن روحانی و اعضای دولتش دلیل و برهان آوردند که جداسازی این وزارتخانه بزرگ و معظم راهی برای انجام بهتر کارهاست، هیچ کس همراهی نکرد.
جالب است که همین محمدباقر قالیباف که در جلسه دیروز مجلس میان دولت و نمایندگان میانجی‌گری کرد و برای دولت، دو ماه زمان خرید تا در این دو ماه سید ابراهیم رئیسی لایحه تقسیم وزارت صمت را ارائه و برای اداره این دو وزارتخانه دو وزیر به مجلس معرفی کند، در دوره گذشته دولت که حسن روحانی در رأس قوه اجرایی بود، نه فقط چنین همراهی با دولت را مبذول نکرد، بلکه حتی در زمره مخالفین جداسازی وزارت صمت قرار گرفت و به این ترتیب وزارت مذکور سرانجام جدا نشد.
البته جای تشکر دارد که سرانجام نمایندگان و مخصوصاً چهره‌های شاخص مجلس شورای اسلامی قانع شدند که تشکیل دو وزارتخانه به‌جای یک وزارتخانه جامع کارکرد بهتری دارد و باید قبول کرد که یک وزارت بازرگانی با شرح وظایف توسعه تجارت در کشور لازم و ضروری است.
همان موقع و در زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد بارها گفته شد که ادغام این وزارتخانه‌ها و یکجاسازی موضوعات مختلف تولید، معدن و بازرگانی چندان هوشمندانه نیست؛ اما رئیس جمهور وقت بدون توجه به این توصیه‌ها و یک جانبه این توصیه‌ها را نادیده گرفت و این وزارتخانه‌ها را ادغام کرد.
حال این ادغام در سال‌های گذشته باعث شده تا صنعت نادیده انگاشته شده و مورد بی‌مهری قرار گرفت و بازرگانی کشور چه در حوزه داخلی و چه در بازرگانی خارجی جایگاه خود مورد توجه قرار نگیرد.
تمامی کارشناسان و تحلیلگران در این باره توضیح می‌دهند که در تمامی سال‌هایی که وزارت صمت مشغول فعالیت بود، بخش بازرگانی مورد بی‌مهری بیشتری قرار گرفته و به همین نسبت بازرگانی کشور هم تحت‌الشعاع صنعت قرار گرفت.
هر چند که صنعت هم به ظرفیت خود نرسید و در واقع می‌توان تصریح کرد که هم به ظرفیت‌های بخش صنعت و هم بخش بازرگانی بی‌توجهی شده است.
با این همه، هم‌اکنون تلاش‌های عملی برای جداسازی این وزارتخانه انجام گرفته است. این تلاش‌ها در دولت سبب تصویب این لایحه شده است.
در واقع گام نخست این اقدام برداشته شده است. به همین دلیل انتظار آن است که این بار سیدابراهیم رئیسی افرادی را به عنوان متصدی وزارت صنعت و بازرگانی انتخاب کند و سازکاری برای این جداسازی تمهید کند که مشکلات پیشین رخ ندهد.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای