آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29222

پرواز رویا و امید در آسمان گیلان

رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان از ورود «رویا»، درنای سیبری ماده به آسمان ایران برای تکثیر گونه این پرنده کمیاب خبر داد.

پرواز رویا و امید در آسمان گیلان
رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان از ورود «رویا»، درنای سیبری ماده به آسمان ایران برای تکثیر گونه این پرنده کمیاب خبر داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عباس عاشوری رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان گفت: با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد بین‌المللی درنا، مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک و کارشناسان داخلی، یک قطعه درنای سیبری ماده که «رویا» نامگذاری شده به ایران وارد شد، از آسمان گیلان عبور کرد و برای تکثیر این گونه کمیاب و در خطر انقراض به «امید» تک درنای سیبری باقیمانده در فریدون کنار در استان مازندران پیوست.
وی با اشاره به شرایط مناسب، آواز‌خوانی و تغذیه این پرندگان کمیاب در کنار یکدیگر، افزود: کارشناسان گیلان امیدوارند این ۲ درنا برای مهاجرت با هدف جوجه آوری، منطقه را به مقصد سیبری ترک کرده و از آسمان گیلان عبور کنند و نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست با پایش طول مسیر مهاجرت در استان، از آن‌ها محافظت کرده و این پرندگان کمیاب پس از تجدید قوا، به سمت روسیه و سیبری ادامه مسیر دهند.
عباس عاشوری افزود: براساس نظر اغلب پرنده شناسان، با توجه به عبور درنای سیبری از آسمان گیلان، این گونه از پرندگان بخشی از تنوع زیستی استان محسوب می‌شود و حفظ این گونه کمیاب برای مردم گیلان اهمیت فراوانی دارد.
وی اضافه کرد: درنای سیبری به طور معمول در نیمه اول اسفند، تالاب بین‌المللی فریدون کنار، ازباران و سرخرود مازندران را پس چند ماه زمستان گذرانی، برای جوجه‌آوری به سمت سیبری ترک می‌کند تا پس از طی مسیر ۵ هزار کیلومتری به مقصد نهایی برسد.
رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان گفت: بنیاد بین المللی درنا و مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک متعهد شده‌اند در سال آینده ۲ فرد دیگر از این درنا‌های نیمه وحشی را با هدف حفظ و احیای جمعیت غربی درنای سیبری به ایران تحویل دهند.
a
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای