آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16199

پلنگ کُشی در مازندران

دو روزی از مرگ و تلف شدن پلنگ در شهر قائمشهر می‌گذرد و گمانه زنی‌ها درباره علت ورود پلنگ به حریم شهری همچنان ادامه دارد.

پلنگ کُشی در مازندران

ادامه گمانه زنی‌ها درباره علت ورود پلنگ به حریم شهری

دو روزی از مرگ و تلف شدن پلنگ در شهر قائمشهر مازندران می‌گذرد و گمانه زنی‌ها درباره علت ورود پلنگ به حریم شهری همچنان ادامه دارد.
مزرعه سبز : صبح روز شنبه مشاهده یک قلاده پلنگ سرگردان بالای ساختمان یکی از بانک‌های واقع در خیابان تهران قائمشهر، گمانه زنی‌ها درباره دلیل حضور این گونه نادر و در معرض انقراض را در شهر تقویت کرد.
عده‌ای مراجعه به پایین دست برای یافتن غذا، عده‌ای دیگر تغییرات و تجاوز انسان به زیستگاه‌ها را دلیل ورود پلنگ در محدوده شهری مطرح کرده‌اند و دسته‌ای نیز عنوان می‌کنند این قلاده پلنگ مربوط به یکی از اهالی با نفوذ شهر بوده که در خانه باغش نگهداری می‌شد.
برای بررسی و پیگیری موضوع روانه خیابان تهران قائمشهر حوالی بانکی که این قلاده پلنگ شاهده شده بود، رفتیم، از هر یک از اهالی جویا شدیم گفتند آن موقع صبح خواب بودیم و از ماجرا بی خبر هستیم.
به سراغ نانوای محله هم که رفتیم با بیان اینکه آن موقع صبح که پلنگ در شهر و این محله مشاهده شده بود، نانوایی بسته بود و پاسخ گویی خودداری کرد تا آنکه یکی از اهالی آدرس خانه باغی را می‌دهد که در آن حیوانات وحشی مختلفی نگهداری می‌شود و می‌گوید: احتمال آنکه این حیوان از آنجا خارج شده باشد وجود دارد.
این شهروند با اظهار اینکه این خانه باغ حوالی مدرسه وجود دارد، اظهار داشت: با مشاهده شدن پلنگ در حومه شهر نگرانی والدین و خانواده‌ها بیشتر شده است.
هرچند این اظهارات این شهروند توسط متولیان امر تاکنون تائید نشده است ولی ابهام حضور پلنگ از یک سو و تلف شدن آن از سوی دیگر معمای جولان پلنگ را در شهر پیچیده‌تر کرده است، با این حال تیم حقیقت یاب برای بررسی مرگ و تلف شدن این گونه نادر در استان تشکیل شده است.
پلنگ بالغ ایرانی حوالی ساعت ۵ روز شنبه در خیابان اصلی شهر قائمشهر و بالای ساختمان بانک مشاهده شد و طبق اعلام محیط زیست این مورد ساعت ۶ به آنان اطلاع رسانی شد و چهار ساعت عملیات مهار آن توسط نیروی محیط زیست، آتش نشانی و انتظامی به طول انجامید و در این عملیات دو مأمور ناجا نیز مصدوم شدند.

پلنگ کُشی در قائمشهر پلنگ کُشی در قائمشهر

روایت مأمور مصدوم از رؤیت پلنگ

رضا باقری مصدوم حادثه عملیات مهار پلنگ با بیان اینکه پس از اطلاع رسانی مبنی بر اینکه یک قلاده پلنگ در محدوده شهری مشاهده شد، افزود: در عملیات مهار نیروهایی از محیط زیست و آتش نشانی نیز حضور داشتند و پلنگ با دیدن ازدحام از ساختمان پایین آمد و به سمت باغی فرار کرد.
وی با بیان اینکه مردم با شنیدن خبر حضور پلنگ در خانه‌ها مانده بودند، افزود: با رفتن پلنگ به باغ به داخل باغ رفتم تا مکان اختفای آن را مشخص کنم و متوجه شدم که حیوان در انتهای باغ و در داخل یک مکان مخروبه ای مخفی شده است.
وی با اظهار اینکه پلنگ با دیدن من به سمتم حمله ور شد، از متولیان امر خواست تا پاسخ دهند جای پلنگ وحشی در شهر چیست و اگر یک کودکی با آن مواجه می‌شد، تکلیف چه بود؟
وی با بیان اینکه من فقط برای شناسایی مکان اختفای پلنگ به باغ رفته بودم، اظهار داشت: پلنگ با سرعت بالا به سمتم حمله ور و منجر به مصدومیت من شد.

کمبود نیرو و دارت بیهوشی وحوش در مازندران

از فرضیه حضور پلنگ در شهر که بگذریم، نحوه مهار و عملیات زنده گیری این گونه نادر جای سوال و تأمل دارد، هرچند مسئولان محیط زیست حفظ جان انسانی را بهانه قرار می‌دهند و معتقدند برای جلوگیری از حمله به سمت مردم اقدام به تیراندازی به سمت حیوان شد اما نبود دارت بیهوشی در شهرستان و نیروی آموزش دیده در این بخش جای سوال و شگفتی است.
طبق اظهار نظر متولیان محیط زیست دو قبضه اسلحه بیهوشی وحوش در مازندران و در مرکز استان وجود دارد و این مسئله سبب می‌شود تا در صورت بروز حوادث مشابه، نیرو و دارت از ساری به دیگر مناطق اعزام شود و با توجه به بعد مسافت، تکرار فاجعه و فرجام مرگ پلنگ دور از ذهن نخواهد بود.
اگرچه پلنگ پس از تیراندازی و زخمی شد اما سرانجام با تأخیر توسط محیط بان متخصص با دارت بیهوش و به دام افتاد اما پس از انتقال به پناهگاه سمسکده به دلیل شدت جراحات وارده تلف شد تا حلقه‌های مفقوده پازل این ماجرا را بیشتر کند.
عطاءاله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران حضور و مشاهده پلنگ در حومه شهری را اتفاق نادر بیان کرد و گفت: حضور پلنگ سبب اضطراب و نگرانی مردم و شهروندان شد.
وی با اظهار اینکه پلنگ حوالی ۵ تا ۵ و ۳۰ صبح در شهر مشاهده شده بود، افزود: پس از اطلاع رسانی هماهنگی‌های مربوطه با هلال احمر، نیروی انتظامی و آتش نشانی صورت گرفت و حوالی ساعت ۶ و ۳۰ صبح پلنگ از ساختمان بانک پایین آمد و وارد کوچه و خانه باغ متروکه شد.
کاویان اظهار داشت: به رغم اطلاع رسانی صورت گرفته، متأسفانه شاهد ازدحام جمعیت بودیم که این موضوع استرس حیوان را دامن زد و احتمال خطر را بیشتر کرد و از آن جایی که کار بیهوشی تخصصی است و باید با دارت و دوز مخصوص توسط افراد متخصص صورت گیرد، نیرو به منطقه اعزام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: تا زمانی که نیروی متخصص اعزام شود، پلنگ به دو نفر از نیروهای انتظامی حمله کرد و با توجه به اینکه وظیفه داریم برای حفظ جان انسان‌ها تلاش کنیم و بعد این حادثه یکی از همکاران از فاصله حدود دو متری اقدام به تیراندازی کرد.
وی ادامه داد: پلنگ پس از زخمی شدن دوباره به خانه متروکه فرار کرد و در این مرحله فرایند زنده گیری و شلیک با دارت انجام می‌شود و پلنگ را به مرکز سمسکده منتقل کردیم و با توجه به اینکه این فرایند منجر به شلیک شد پلنگ براثر جراحات وارده تلف شد.
کاویان وجود پلنگ وحشی را در محدوده شهری و جلگه‌ای را اتفاق نادر دانست و گفت: تمام تلاش بر این بود که حیوان را به دامن طبیعت برگردانیم و به دلیل حمله به نیروها و شلیک و جراحات وارده، حیوان تلف شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره دلایل حضور پلنگ در سکونتگاه‌های انسانی گفت: تغییرات و تجاوزهایی که در محیط زیست رخ داد، سبب شد که زنجیره غذایی این حیوانات آسیب ببیند و برای یافتن غذا وارد این سکونتگاه شد.
وی ادامه داد: همچنین احتمال ابتلای به هاری نیز می‌تواند دلیلی برای ورود پلنگ به سکونتگاه‌ها باشد و همچنین این احتمال وجود دارد برخی از افراد با قاچاق، این گونه‌های وحشی را در سکونتگاه‌ها به اسارت نگه دارند و یا اینکه حیوان از آن مکان فرار کرده باشد.
مرگ و تلف شدن پلنگ سبب شد تا استاندار مازندران دستور فوری برای رسیدگی به بروز این حادثه را صادر و معاون خود را مأمور رسیدگی به این مسئله کند تا بررسی کند چرا دستگاه‌های متولی به ویژه محیط زیست با تأخیر چندساعته نسبت به بیهوش کردن پلنگ سرگردان در شهر اقدام کرده‌اند و ضمن برخورد با عوامل خاطی دلیل حضور و ورود پلنگ به شهر علت یابی شود./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای