آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21830

سکوت برای دستاوردهای تبلیغاتی

کسانی که این روزها در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق حرکت کرده‌اند، با التماس از سایر ایرانیان می‌خواهند که از آمدن به این کشور در اربعین و زیارت قبور مطهر ائمه اطهار

سکوت برای دستاوردهای تبلیغاتی
کسانی که این روزها در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق حرکت کرده‌اند، با التماس از سایر ایرانیان می‌خواهند که از آمدن به این کشور در اربعین و زیارت قبور مطهر ائمه اطهار(ع) پرهیز و این زیارت را به زمانی دیگر موکول کنند.
اخبار سبز کشاورزی : کلیپ‌هایی که در همین چند روز اخیر در شبکه‌های مجازی قرار گرفته، زائران مستاصل، بی‌پناه، گرسنه و تشنه‌ای را نشان می‌دهد که نه پای رفتن دارند، نه جای ماندن و نه توان برگشتن.
بعد از گذشت نزدیک به سه یا چهار روز که از ورود زائران ایرانی به خاک عراق می‌گذرد، تازه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دریافت که عراق ظرفیت پذیرش این همه زائر، آن هم به‌‌صورت یکجا و در مدت زمان محدود را ندارد و در آن سوی مرزها هم خبری از پذیرایی‌هایی که وعده آن داده شده بود، وجود ندارد.
در همین روزهای اخیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی که بر خود نام رسانه ملی نهاده است، در گزارش‌های متعدد تا توانست از شرایط خوب آن سوی مرز و تدارکی که عراقی‌ها برای پذیرایی زائران ایرانی و حتی زائران غیرایرانی از مرزها ایران فراهم کرده و پیش‌بینی نموده‌اند، گفت.
بسیاری از شهروندان ایرانی، پاکستانی و افغانستانی که علاقه‌مند به شرکت در زیارت اربعین و راهپیمایی آن هستند، براساس گفته‌های صدا و سیما و اظهارات مقامات ستاد اربعین بار سفر بستند و عازم مرزهای غربی ایران شدند؛ در همان حال مقامات جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کردند که فقط از ایران 5 میلیون نفر بتواند در راهپیمایی و مراسم اربعین در شهرهای مختلف زیارتی عراق شرکت کند.
این مقامات ابراز خوش‌بینی می‌کردند که با اضافه شدن شیعیان غیرایرانی از کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و پاکستان شمار شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین از مبدأ ایران حتی از مرز 5 میلیون نفر عبور کند.
در تمامی دورانی که برای تشویق ایرانیان به مشارکت در مراسم اربعین عراق صحبت می‌شد، هیچ کس درباره ناتوانی طرف عراقی برای پذیرش این تعداد زائر صحبت نکرد، در عوض همه چه صدا و سیما و چه دیگران به گونه‌ای صحبت می‌کردند که گویی همه عراق برای پذیرایی از زائران و بالاخص زائران ایرانی بسیج و همه امکانات در این باره مهیا شده است.
این وضعیت، البته اشتیاق ایرانی‌ها برای حضور در این مراسم را افزایش داد و باعث شد تا هجوم به سوی مرزها غربی کشور بیشتر و پرحجم‌تر شود.
ایرانیان به اظهارات مقامات رسمی و رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند، اعتماد کرده بودند و می‌پنداشتند که اگر نصف آنچه صدا و سیما تبلیغ می‌کند درست باشد، نباید در آن سوی مرز وضع نابه‌سامانی وجود داشته باشد؛ اما زائران که در روزهای اخیر از عراق بازگشته یا از درون عراق تصاویر و فیلم ارسال کرده‌اند نشان می‌دهند که در آن سوی مرزها هیچ فرش قرمزی پهن نشده که هیچ، رفتار برخی عراقی‌ها در قبال زائران و بالاخص زائران ایرانی بسیار سودجویانه و منفعت طلبانه است.
البته این موضوع اکنون به گوش مقامات تصمیم‌گیرنده در ستاد ملی اربعین رسیده و آنها نیز فهمیدند که در پشت مرزهای ایران آب، تجهیرات بهداشتی، غذا و وسایل حمل و نقل و امکانات اسکان وجود ندارد و زائران که به آن سوی مرز رفته‌اند با سودجویی عراقی‌ها مواجه شده‌اند؛ چنانکه راننده‌های عراقی برای بردن زائران ایرانی به کربلا تا یک میلیون تومان پول ایرانی مطالبه می‌کنند.
علاوه بر این نه فقط در پشت مرزهای ایران ـ به‌ویژه در مرزهای جنوبی کشورـ که در شهرهایی مانند نجف آب آشامیدنی به حد کافی وجود ندارد و زائرانی که به آن شهرها رسیده‌اند در معرض تشنگی و گرمازدگی ناشی از کم‌آبی قرار گرفته‌اند.
البته هنوز هم مقامات ایرانی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی توضیح نمی‌دهد که در عراق واقعا چه اتفاقی رخ داده یا در حال رخ دادن است.
مقامات ایرانی همه چیز را به گرما و حرارت این روزهای عراق نسبت و توضیح می دهند که برای حفاظت از جان ایرانیان تصمیم گرفته‌اند تا ورود شهروندان ایرانی به کشور عراق چه از مرزهای زمینی و چه از طریق هوایی جلوگیری شود.
در رادیو اربعین که هر ساله به‌ویژه مراسم این روزهای اربعین است، هم گفته می‌شود که امکانات عراق برای پذیرش این تعداد زائر از ایران کافی نبوده و به‌همین دلیل ورود ایرانیان از تمام مرزهای به عراق متوقف شده است.
البته رهبران جمهوری اسلامی ایران همواره علاقه داشته‌اند که این بزرگ‌ترین راهپیمایی مسالمت‌آمیز جهان را از سوی شیعیان برپا می‌شد به‌شکلی پر ابهت برگزار و تعداد بی‌شماری از مسلمانان و بالاخص شیعیان در آن شرکت کنند.
پس از پایان اربعین و اتمام این راهپیمایی هم گروه‌های متفاوت و متعددی که عمدتا به حکومت جمهوری اسلامی در ایران نزدیک هستند آثار و نتیجه آن را بازتاب می‌دهند.
در این موارد رهبران و به‌ویژه مقامات مذهبی در ایران مباهات می‌کنند که در سال‌جاری هم این راهپیمایی با ظرفیت کامل برگزار شده و آثار مثبت آن در جهان منتشر شده است.
در برخی موارد راهپیمایی خوراک چندین ماه را برای رسانه‌های شیعه و مذهبی در ایران و کشورهای همسو با ایران را فراهم می‌سازد؛ البته در برخی کشورهای مسلمان غیرشیعه نیز با کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند برخورد می‌شود.
شاید این بهره‌برداری تبلیغاتی از برگزاری این مراسم و امیدی که به پر ابهت بودن برگزاری آن دوخته شده باعث تخفیف در اطلاع رسانی مشکلات پیش آمده باشد؛ یعنی دست‌اندرکاران درمورد برخی نارسایی‌های موجود و احتمال بروز بحران، اغماض کرده باشند؛ چراکه مقامات ایرانی از هفته‌ها پیش در مذاکره با طرف عراقی برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم تدارک می‌کرده‌اند و به عنوان مثال صدا و سیما جمهوری اسلامی نیز در سه نقطه متفاوت گروه‌های خبری مستقر و اوضاع شهرهای عراق را نزدیک رصد کرده است.
اما با این حال آنچه به مردم و مخاطبان عرضه شد، با آنچه در واقعیت زائران ایرنی مشاهده کرده و بخش‌هایی از آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند، تفاوت زیادی دارد.
اکنون مقامات جمهوری اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید توضیح دهند که آیا مصالح، سلامتی و جان زائران ایرانی را فدای کارکردهای تبلیغی این مردم کرده و درمورد نارسایی‌های مشهور و کمبودهای قابل پیش‌بینی سکوت کرده‌اند؟

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای