آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17966

پیروی از الگوی هلند، راه نجات کشاورزی ایران

برای نجات ایران از خشکسالی به توقف کشاورزی نیاز نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.

پیروی از الگوی هلند، راه نجات کشاورزی ایران
اخبار سبز کشاورزی : برای نجات ایران از خشکسالی به توقف کشاورزی نیاز نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد .
کشور هلند و مدیریت خیره کننده‌آن را می‌توان از عجایب دنیای مدرن نامید. کشور کوچک هلند 41 هزار کیلومتر مربع که فقط یک چهلم وسعت ایران است با بهره‌گیری از تکنولوژی فوق پیشرفته کشاورزی و صنعتی‌اش دومین صادرکننده مواد غذایی دنیا بعد از آمریکاست.
راندمان تولید محصولات کشاورزی هلند فاصله خیره کننده‌ای با کشورهای پیشرفته حتی آلمان و آمریکا دارد! هلندی‌ها در سال 2000 میلادی با شعار «تولید محصول دو برابر با استفاده از نصف منابع انرژی و آب» جنبشی را آغاز کردند که با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و start-upهای کشاورزی صنایع غذایی پیشرفته خود را بسیار پیشرفته‌تر کردند.

هلند 2 برابر صادرات نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر می کند

هلند سالانه 79 میلیارد دلار-تقریبا 2 برابر صادرات نفتی ایران ـ محصولات غذایی و کشاورزی صادر می کند و علی رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان، فرانسه، چین و ژاپن بسیار جلوتر است.
کافی است راندمان تولید گوجه فرنکی در هلند را با چین مقایسه کنیم. هلند در هر مایل مربع 144 هزار تن گوجه فرنکی تولید می‌کند؛ درحالی که این رقم برای چین 3860 تن در هر مایل مربع است که 38 برابر بیشتر است.

پیروی از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند

دانشگاه WUR هلند که مغز متفکر پشت نوآوری‌های کشاورزی است به ده‌ها کشور مشاوره ویژه ارایه می‌کند که البته کشور ما جزو آنها نیست!
بنابراین برای نجات ایران از خشکسالی حتی نیاز به توقف کشاورزی نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.
ایران امروز که در اختلافات سیاسی و جناحی غرق شده است از خطر واقعی که کیان و هستی‌اش را بیش از هر چالش داخلی و حتی خطر حمله نظامی خارجی بيشتر تهديد مي‌كند، عمیقا غفلت کرده است.
ایران امروز باید شعار "Big drought is coming" یعنی «خشکسالی بزرگ می‌آید» را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آینده‌نگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند که از مرزهایش گذشته است و شهرهایش را یکی پس از دیگری با بی‌رحمی در می‌نوردد.

منبع: اکونومیست فارسی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای