آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16769

پیشنهاداتی درباره اجرای پروژه‌های اقتصاد آبی

با توجه به چالش‌های محیط زیستی موجود و شدت گرفتن پدیده های گرمایش زمین، تخریب سرزمین (بیابان زایی)، خشکسالی و کمبود منابع آب، مشکلات مرتبط با مدیریت پسماند و پساب و فاضلاب

پیشنهاداتی درباره اجرای پروژه‌های اقتصاد آبی
مزرعه سبز : با توجه به چالش‌های محیط زیستی موجود و شدت گرفتن پدیده های گرمایش زمین، تخریب سرزمین (بیابان زایی)، خشکسالی و کمبود منابع آب، مشکلات مرتبط با مدیریت پسماند و پساب و فاضلاب (مدیریت آبهای نامتعارف) و … پیشنهاد می‌شود که در رابطه با پیاده سازی ایده‌های مرتبط با اقتصاد آبی، طرح ها و پروژه‌هایی در اولویت قرار گیرند که کمتر مورد توجه دولتی ها و یا بخش خصوصی هستند و نسبتا فناوری ساده ای دارند و نیاز به سرمایه گذاری زیادی ندارند.
پروژه هایی که هم به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک می کنند و هم به اشتغالزایی و درآمدزایی برای افراد بومی و محلی. هم صرفه اقتصادی دارند و هم اثرات مثبت فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی.
ضمن تشکر از ایده ها و پیشنهادات ارزشمند جناب آقای مهندس خسرو سلجوقی (کارآفرین اجتماعی) در ادامه چند مورد ذکر می شود تا علاقه مندان آنها را بررسی نموده و در صورت امکان اجرایی نمایند:
1- توسعه کشت ابرکنگر یا کنگر کوهستانی يكي از گياهان مناسب برای مناطق کوهستانی که بدون نیاز به آب، رشد می کند و فقط از رطوبت هوا استفاده می کند و از دانه و ساقه آن علوفه چرب تهیه می شود و برای ممانعت از تخریب کوهستانها مفید است.
کشت کنگر در راستای سیاست پرورش شتر دولت جدید هم هست (احیای پوشش گیاهی مناطق بیابانی که عمدتا مرتع شتر است).
2- توسعه کشت گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی در مناطق بیابانی و تخریب شده نظیر سالیکورنیا (ساليکورنيا گياهي شورزي و آبدار و يکساله است که در باتلاق‌ها و مرداب‌هاي شور و حتي در کناره ساحل دريا به راحتي به زندگي ادامه مي دهد) یا گیاه یاتروپا (یا جاتروفا) يكي از گياهان مناسب برای احیای مناطق بیابانی و تولید سوخت زیستی از دانه و تولید کمپوست از ساقه آن، یا اسفناج وحشی یا خلال دندان طبیعی یا جوجوبا (قابل کشت در مناطق کویری) یا کارلا یا استویا، خارشتر و یا …
3- استفاده از پساب و فاضلاب شهرهای بزرگ و یا مناطق صنعتی جهت کاشت درختان سریع الرشد (کمک به تصفیه آب و تولید چوب صنعتی و حفظ درختان جنگلی باارزش)
4- تولید ورمی کمپوست با استفاده از پسماند تر (حل معضل دفن پسماند تر و پیشگیری از تولید شیرابه و آلوده شدن منابع آب و خاک) و همچنین تولید پروتئین، خوراک دام و آبزیان، مواد آرایشی و بهداشتی و … .
5- توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع و مناطق بیابانی.
6- خشک و نیمه خشک نمودن پسماند تر در منازل (تولید خشکماند یا خشکاله) و جمع آوری آن برای مصرف خوراک دام در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی.
7- تولید علوفه به روش هیدروپونیک و بصورت مکانیزه و صنعتی (طراحی کانتینر خاص پرورش گیاهان علوفه ای).
8- تولید انرژی خورشیدی در مناطق بیابانی و یا بصورت صفحات خورشیدی شناور در مخازن سدها (هم تولید انرژی و هم کاهش تبخیر آب از سطح آزاد مخازن سدها).
9- پیشنهاد جناب آقای دکتر آق در زمینه تولید آرتمیا در آبهای شور.
10- ترکیبی از توسعه گردشگری و صنایع دستی و فرآوری محصولات کشاورزی و دامی و گیاهان دارویی (متناسب با مزیت های نسبی و رقابتی هر منطقه و بصورت یک بسته جامع با رعایت ملاحظات برندسازی، بسته بندی مناسب، بازاریابی، بازاررسانی و تکمیل زنجیره های تامین، ارزش و توزیع).
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای