آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16167

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی چای سیاه

رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای گفت با توجه به این افزایش قیمت‌ها، امسال چای سیاه ۵۰ درصد گران می شود.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی چای سیاه

قیمت برگ سبز درجه یک ۳۷ درصد و درجه دو ۴۸ درصد بالا رفت

رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای با اشاره به اینکه باید افزایش قیمت برگ سبز درجه یک بیشتر از برگ سبز درجه دو باشد، گفت: با توجه به این افزایش قیمت‌ها، امسال چای سیاه ۵۰ درصد گران می شود.
مزرعه سبز : رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال در خصوص زمان برداشت چای به خبرنگار بازار گفت: با توجه به سرد بودن هوا امسال برداشت چای با حدود یک هفته تاخیر آغاز می شود و به این ترتیب در شرق گیلان حدود ۵ روز دیگر و حدود یک هفته دیگر در غرب گیلان برداشت چای آغاز می شود.

پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن چای در سال جاری

رحمت سمیعی در خصوص وضعیت باغات چای نیز گفت: امسال خوشبختانه کشاورزان استقبال کردند و باغات را تا حدود قابل توجهی آباد کردند. البته برخی باغات کودپاشی نشده؛ اما در مجموع نسبت به سال گذشته کشاورزان اهتمام کافی برای آباد کردن باغات چای خود داشته‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از میزان برداشت چای چقدر است، گفت: همان طور که می‌دانید تولید چای در ایران از ۱۴ تا ۳۱ هزار تن متغیر است و شرایط موجود نشان می‌دهد که اگر امسال به مرز ۳۰ هزار تن برسیم رقم خوبی خواهد بود.
رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال در خصوص قیمت برگ سبز نیز گفت: امسال قیمت برگ سبز درجه یک ۹هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت برگ سبز درجه ۲ نیز ۷هزار و ۱۰۰ تومان است.
وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر قیمت برگ سبز درجه یک نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است و قیمت برگ سبز درجه دو نیز نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته است.

قیمت برگ سبز درجه یک باید بیش از برگ درجه دو افزایش می یافت

رحمت سمیعی با بیان اینکه با این قیمت گذاری چندان موافق نیستیم، افزود: معتقدیم که بایستی قیمت برگ درجه یک را ۴۸ درصد بالا می‌بردند و برگ درجه ۲ را ۳۷ درصد افزایش قیمت می‌دادند؛ چون در این صورت بود که در راستای کیفی‌سازی، چایکاران تشویق به چیدن برگ درجه یک و خوب می‌شدند. اما الان با این افزایش قیمتی اعلامی کشاورزی بیشتر ترغیب می شود که برگ درجه دو بچیند.
رحمت سمیعی اظهار داشت: از قیمت های اعلام شده ۲۵ درصد سهم دولت است و ۷۵ درصد را نیز ما کارخانجات به چای کاران پرداخت می کنیم.
وی در خصوص نحوه و زمان پرداختی ها نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه چند هزار تن چای از سال گذشته در انبار برخی کارخانجات مانده چندان امیدوار نیستیم که کارخانجات بتوانند به موقع چای های خود را بفروشند و پول کشاورز را به موقع بدهند.
رحمت سمیعی در پایان گفت: با توجه به افزایش قیمت های برگ سبز طبیعتاً قیمت چای خشک نیز امسال ۵۰ درصد بالا می رود./ بازار
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای