آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26614

پیوند ناگسستنی ضیافت شب یلدا با گرانی

امسال هم گرانی و تورم پای ثابت سفره‌های شب یلدای شهروندان همدانی است و شیرینی ضیافت شب یلدا با گرانی پیوند خورده است

پیوند ناگسستنی ضیافت شب یلدا با گرانی
«امسال هم گرانی و تورم پای ثابت سفره‌های شب یلدای شهروندان همدانی است و شیرینی ضیافت شب یلدا با گرانی پیوند خورده است» این جمله بخشی از یادداشت فاطمه بختیاری فعال رسانه ای است که می‌خوانید.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ شب یلدا از آیین‌های سنتی است که از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده هیجان‌انگیز این شب به دلیل دورهمی های خانوادگی و فامیلی است؛ در این شب که درواقع اولین و به‌نوعی بلندترین شب زیبای زمستان است خانواده‌ها سعی می‌کنند باظرافت و ضیافت خاصی آن را سپری کنند.
مهم‌ترین بخش ضیافت شب یلدا به چیدمانی از تنقلات و غذاهای مخصوص و میوه‌های رنگین و خوش آب و رنگ می‌گذرد که هریک از تنقلات و میوه‌ها از زبان قدیم‌ترها معنای بخصوصی دارد و بقول معروف خوردن آن‌ها سردی و زمختی زمستان را به گرمی و لطافت مبدل می‌کند.
اما چه کنیم که در چند سال گذشته، قلم رسانه‌ها باید به بیان‌گرانی‌های سرسام‌آور در این شب زیبا بچرخد چراکه اکثریت مردم ما مخصوصاً در سرزمین سه‌هزارساله مادها درگیر مشکلات گرانی انواع و اقسام میوه‌ها و آجیل و شکلات و شیرینی هستند و طعم شیرین شب یلدا را مانند گذشته نمی‌چشند و شرایط و وضعیت معیشتی آن‌ها اجازه نمی‌دهد میوه‌ها، آجیل‌ها و تنقلات و خشکبار که از قدیم‌الایام پای ثابت سفره‌های شب یلدا بوده را سر سفره‌های خود ببینند.
ثبت تورم نقطه‌ای ۴۸ درصدی در آبان ماه سال جاری خود سقوط سطح تقاضا برای خرید آجیل و خشکبار شب یلدا از قبل را رقم زد به‌طوری‌که مسئولان صنفی هم از قبل کاهش ۳۰ درصدی تقاضا در بازار آجیل و خشکبار را از ابتدای سال جاری پیش‌بینی می‌کردند.
بازار آجیل و خشکبار همدان در آستانه شب یلدا خبر از شدت گرانی‌ها می‌دهد؛ همدانی‌ها دیگر با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان برای هر کیلو آجیل و خشکبار در بازار مواجه نمی‌شوند، رقم‌هایی که لاکچری بودن شب یلدا را به‌صورت پیاپی و دم‌به‌دم گوشزد می‌کند چنان‌که این قیمت‌های بالا حریف قدر پولی و مالی و سرمایه‌ای آن‌چنانی می‌طلبد والا کسانی که در مشاغل کارگری و کارمندی اشتغال دارند یا زنان سرپرست خانواده با حداقل درامد و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی محال است بتوانند سهمی در خرید بازار شب یلدا داشته باشند.
از داستان گرانی آجیل و خشکبار که بگذریم این روزها و بخصوص در شب یلدا فراهم کردن چند پرس غذای نه‌چندان اعیانی برای برخی خانواده‌ها تبدیل به کاری دشوار تبدیل شده است چراکه یک خانواده ۴ الی ۵ نفره اگر بخواهند به خودشان بزنند و دیگر مخارج را در نظر نگیرند برای تهیه یک غذای مناسب شب یلدا، باید هزینه‌ای معادل ۳۸۰ هزار تومان صرف کنند.
مع‌هذا قرار نبود دیگر امسال شب یلدای هیچ ایرانی به تلخی بگذرد و از خرید پای ثابت سفره‌های شب یلدا حتی یک شهروند ایرانی هم ناکام بماند ولی با توجه به جو حاکم بر بازار و قیمت‌هایی که تا شب یلدا به ناکجاآباد می‌رسند تصور نمی‌شود ضیافت و مهمانی شب یلدا برای قریب به‌اتفاق مردم به خوشی و شیرینی رقم بخورد.
خداوند را گواه می‌گیریم که قصد ناامید کردن مردم را نداریم ولی حادثه گرانی واقعی اتفاق می‌افتد و هرلحظه مثل بمب ساعتی، لحظات شیرین زندگی مردم را تحت سیطره ویرانگر خود قرار می‌دهد بنابراین از مسئولان و دست‌اندرکاران انتظار می‌رود بیش از این فکر مردم و جلوگیری از کوچک شدن سفره آن‌ها باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای