آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24071

چرا زاينده رود مسير خشکي را طي کرد؟

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به خشکی زاینده رود گفت: دولت‌ها بارگذاری‌های سنگینی را بر روی رود زاینده داشتند، حتی حقابه‌ای که باید

چرا زاينده رود مسير خشکي را طي کرد؟
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به خشکی زاینده رود گفت: دولت‌ها بارگذاری‌های سنگینی را بر روی رود زاینده داشتند، حتی حقابه‌ای که باید به کشاورزان تعلق می‌گرفت را فروخته‌اند و همه این عوامل منجر شده تا زاینده رود مسیر خشکی کامل را طی کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از آریا، سید ناصر موسوی لارگانی در مورد، آخرین وضعیت زاینده رود و خشکسالی که کل ایران را فراگرفته است؛ گفت: سال 1401 یکی از سال‌هایی است که با کمترین ذخایر آبی مواجه هستیم، اگر وضعیت خشکسالی به همین منوال ادامه داشته باشد، با تنش‌های جدی آب آشامیدنی نیز روبرو خواهیم بود؛ امروز کشاورزان منطقه با مشکلات جدی در حوزه تامین آب مواجه هستند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: اصفهان به بیش از 400 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی نیاز دارد، در حال حاضر حدود یک دهم آب پشت سدها ذخیره شده است که بیشتر آن لجن‌هایی است که در کف سد باقی مانده و قابل استفاده نیستند.

مسئولان تدابیری برای خشکی زاینده رود داشته باشند

وی ضمن اشاره به لزوم تدبیر مسئولان در مورد کم آبی یادآور شد: مسئولان باید هر چه سریعتر تدابیر لازم را در مورد آب در این استان داشته باشند، البته طرح‌ها و برنامه‌هایی برای آینده وجود دارد، قطعا این برنامه‌ها طی 1 الی 2 سال آینده پاسخگو نیستند و مشکل کمبود آب شرب را در شرایط فعلی برطرف نخواهدکرد، جدای از اینکه کشاورزان اصفهان نیز در بحث امرار معاش با معضلات جدی روبرو هستند.

بیش از 70 درصد مردم اصفهان کشاورز هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: درحوزه انتخابیه بنده، بیش از 70 درصد مردم کشاورز هستند و سال گذشته نتوانستند آب لازم و کافی برای کشاورزی داشته باشند همین مسئله منجر شد بخشی از کشت آنان به ثمر نرسد و برداشتی نداشته باشند، کشاورزان سالیان قبل مبالغی را برای حفر تونل اول پرداخت کرده‌اند و همچنین آورده رودخانه طبیعی نیز در طومار شیخ بهایی برای کشاورزان غرب و شرق استان مشخص شد، اما نه تنها تونلی که هزینه آن را پرداخت کردند حقابه‌ای به همراه نداشت و بلکه شاهد ورود حقابه‌ای به زاینده رود نبودیم، لذا مسئولان ذیربط باید برای امرار معاش کشاورزان و همچنین حقابه آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
موسوی لارگانی اظهار داشت: دولت‌ها بارگذاری‌های سنگینی را بر روی رود زاینده داشتند، حتی حقابه‌ای که باید به کشاورزان تعلق می‌گرفت را فروخته‌اند و همه این عوامل منجر شده تا زاینده رود مسیر خشکی کامل را طی کند.

برداشت بی رویه و غیر قانونی بالادست و پایین دستی از زاینده رود بسیار است

نماینده مردم فلاورجان در ادامه افزود:یکی از دلایل کمبود آب برداشت بی رویه و غیر قانونی بالادست و پایین دستی است، زمانیکه آب بر بستر زاینده رود جاری می شود، تنها بخشی از آن به زاینده رود می رسد و مابقی هدر می‌رود.
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: دولت‌ها با برداشت‌های بی‌رویه و بدون مجوز منجر به بحرانی‌تر شدن شرایط بی آبی زاینده رود شده‌اند؛ به گونه‌ای که امروز در کنار مشکلات آبی برای کشاورزان، اصفهان نگران چالش بزرگ بی آبی 5 میلیون نفر از ساکنان خود است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای