آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19298

کارمندانی که خواستار رفتن صاحب خانه هستند

چند‌ روز پیش ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که مضمون «(درزی) خیاط در کوزه افتاد». اعتراض کارکنان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بدون ماسک و عینک دودی

کارمندانی که خواستار رفتن صاحب خانه هستند
اخبار سبز کشاورزی : چند‌ روز پیش ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که مضمون «(درزی) خیاط در کوزه افتاد». اعتراض کارکنان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بدون ماسک و عینک دودی، بدون واهمه از قطع معاش، بیکاری و اخراج‌ در کنار تولیدکنندگان جان بر کف‌ برایم‌ سوالی را ایجاد کرد، اینکه چه شده که این کارکنان در خانه خودشان خواستار رفتن صاحب‌خانه‌ هستند.
از سال‌ها پیش خودکشی تولیدکنندگان را می‌شنیدیم؛ ولی امروز با ابزار اعتراضات‌ صنفی‌ آستانه‌ تحمل ما بالا رفته، ‌احساسی خود ‌را نمی‌کُشیم‌ که این یک گام به پیش است.

ورود ترویج در سیاست تولید تا بازار

‌20سال پیش معاونت ترویج برای تشکیل یک مجمع متشکل از گرایش‌های مختلف تولیدی و خدمات کشاورزی و فارغ‌التحصیلان رشته‌های‌ کشاورزی، ‌کلاس‌ها و نشست‌هایی را در معاونت ترویج شهرستان و کشور برای آموزش، ظرفیت‌سازی و متقاعد کردن تولیدکنندگان در این تشکل ملی تشکیل داد که الگوی آن از کشور فرانسه‌ و سپردن امور سیاست تولید‌ تا بازار خلاصه شده است.

مجمع ملی تشکل‌های بخش کشاورزی

به قول دوستی امور سیاست‌گذاری قبل و پس از تولید را نخست وزارت فخیمه (که هنوز آن خانه بزرگ و شایسته‌ شیشه‌ای را به ثمن بخس نبخشیده بودند، به تعاونی‌ها، انجمن‌ها، سندیکاها و اتحادیه‌ها‌ واگذار کرد که به سیاق قدیمی‌ها انتخاباتی‌ برگزار شد و مجمع ملی تشکل‌های بخش کشاورزی کشور و مجمع ملی خبرگان تشکیل شد و اینجانب به‌عنوان رئیس هیئت مدیره‌ مجمع ملی تشکل‌های بخش کشاورزی کشور انتخاب شدم.

تولید هم سو با دفاع مقدس

وجود تولیدکنندگان جان به در برده از جنگ تحمیلی در آن سال‌ها مزیتی به‌شمار می‌آمد که جهاد در تولید و جان‌فشانی برای تامین خوراک مردم و البته پوشیدن ردای تولید را کم از حضور در جبهه‌های جنگ و دفاع مقدس نمی‌دانستند.
همچنین در آن دوران مسئولان‌، جوانان علاقه‌مند، متخصص و البته بدون پارتی و پول برای راه‌اندازی مزرعه، واحد گلخانه، دامداری و هر گونه فعالیت مرتبط‌با رشته‌شان به این گروه پیوستند و چه جمعی از سه نسل را تشکیل دادند:
-نسل اول تولیدکنندگان سنتی که‌ ذخایر انقلاب هستند، کوچ‌رو، معتمد و رنج کشیده و البته وابسته به زمین و دام و خرده‌مالکی.
-نسل دوم همان بچه‌های انقلاب و جنگ.
-نسل سوم فارغ‌التحصیلان‌.
امیدواران، علاقه مندان و فعالان سه نسل یاد شده، چه روزهایی که با علاقه و تلاش معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی برای تشکیل و حضور افراد علاقه‌مند‌ به این مجمع، در کنار کشاورزان قدیمی و زحمتکش با شور و نشاط حضور داشتند.
برخی نیز مانده از نسل اصلاحات ارضی بودند که به برکت عدم توجه به توزیع زمین و بدون امکانات و آموزش کشاورزی معیشتی را دنبال کردند.

پارلمان بخش کشاورزی

خلاصه با این شرایط مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور با اساسنامه‌ای قوی تشکیل شد (در آن زمان مصطلح شده بود شما پارلمان بخش کشاورزی هستید) که در واقع موجب شد تا تولیدکنندگان در هر سطحی که مشکلاتی از تخصیص بودجه و معرفی به بانک‌ها و حتی‌ حضور‌ در هیئت دولت و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و در میتینگ‌ها با رئیس جمهورهای وقت تا انتخاب نمونه ملی کشوری طرف مشورت ‌کارساز بودیم و جلسات هر ماه با‌ وزیر و معاونین اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی که‌ برگزار می‌شد و چراغ این راه را دکتر عمادی، معاون وقت ترویج، روشن نگاه می‌داشت و مطالبه گری را در محضر ایشان یاد گرفتیم.
البته تلاش معاونت وقت ترویج جناب آقای دکتر جهانسوز که زحمات فراوانی برای برگزاری این جلسات منظم و پیگیری داشت و نقش آموزش، هدایت و تسهیلگری بین کشاورزان و جوامع محلی را مدیریت و حمایت و بودجه ای برای توانمند سازی تشکل ها اختصاص دادند که از همه کارشناسان زحمتکش ذی‌ربط سپاسگزارم، خوشبختانه آنقدر منسجم در همان زمان کوتاه آنچنان سازماندهی و جلب اعتماد مخاطبان را‌ داشتیم که وزیر وقت را که به نمایندگان باج نمی‌داد به نفع جامعه کشاورزان از استیضاح نجات دادیم.
بدین ترتیب که اعضا‌ مجمع ملی ‌و خبرگان کشاورزی با نمایندگان مجلس در شهرستان و استان‌‌ها مراجعه و مصاحبه با روزنامه‌های کثیر انتشار که چند میلیون‌ کشاورز و خانواده هایشان پشت سر وزیر هستند و روز استیضاح حضورمان در مجلس و قبل از شروع جلسه قرار دادن مصاحبه‌های‌ کشاورزان و اعضا مجامع در کازیو نمایندگان وزیر وقت را از تیغ استیضاح ناعادلانه رهانید.
اینک بر کشورم چه رفته که برخی تولیدکنندگان جان به سر آمده در همراهی غیرمنتظره با کارکنان به عرصه آمده اند، مگر آنها دام‌هایشان را به مسلخ می‌برند یا از فرط ناچاری کندوهای عسل را رها کردند و یا بانک ها کارگاه‌هایشان را که به عنوان وثیقه گرو گذاشتند به جای بدهی به حراج گذاشتند اینها که کارکنان و کارشناسان خدوم و بی‌ادعا چون زمین و با مناعت طبع‌ چون هوا آقایان پیاده شویم اگر این ملت هنوز امنیت ش حفظ است در پناه رانت واردات نیست دستان توانای شمایی که با عشق می کارید و با رنج جمع می کنید.

سال به سال دریغ از پارسال

باور کنید قرار نیست هیچ کشور یا فردی ناجی ما باشد، آقای وزیر صادق باشید، بیایید با کارشناسان تان صحبت کنید‌ با تشکل‌ها مشورت کنید، می‌دانم شما هم اگر به اجبار بروید مطمئن نیستم دولت انتخاب شایسته‌‌تری انجام ‌دهد؛ چراکه‌ کاشانی‌ها به مردمداری مشهورند و البته محافظه کاری.
برادر، قطعاً حرف‌های نگفته زیادی دارید چون مرحله قبلی که از مجلس آمدید خوشحال بودیم آن هم کمیسیون تخصصی‌ که بیش از تخصص کشاورزی تعدادی نماینده از جامعه روحانیت معزز که باعث تشویق حضرتعالی به مراوده با اصحاب رسانه های تخصصی و ترویج مدارا با کشاورزان باشد، اما حتی از این ظرفیت خدادادی هم منتفع نشدید. امروز نیز با گرفتن کارت زرد کشاورزی ایران به هشدار دیگری تن آلوده شد.
لطفا مانند یک مدیر متعهد، ملی و با تدبیر با مخاطبین اعم از کارشناسان و کشاورزان سخن بگویید پیش از آنکه دیر شود. ایام سلامتی و خدمتتان مستدام باد.

عفت رییسی سرحدی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای