آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29783

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی الزامات خاصی دارد

صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در «سومین کنفرانس اقتصاد آب» با اشاره به این نکته که در بسیاری از موارد آمارها و داده‎های درستی در دست نداریم،

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی الزامات خاصی دارد
صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در «سومین کنفرانس اقتصاد آب» با اشاره به این نکته که در بسیاری از موارد آمارها و داده‎های درستی در دست نداریم، گفت: وقتی که ما عنوان می‌کنیم بخش کشاورزی 82 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند، آیا این موضوع واقعا اتفاق می‌افتد و این آمار درست است؟! لذا به نظر می‌رسد ما ابتدا باید بتوانیم داده‌ها و آمارها را هماهنگ و واقعی کنیم؛ چراکه با تکیه بر داده‌های خطا نمی‌توان تصمیمات درست اتخاد کرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | نیازی افزود: در برنامه هفتم مقرر شده که مصرف آب کشاورزی از 82 میلیارد مترمکعب به 67 میلیارد مترمکعب برسد؛ حال سوال اینکه 82 میلیارد چگونه محاسبه شده و از طرفی آیا امکان کاهش 5 میلیاردی امکان‌پذیر است یا نه و الزامات انجام این کار چیست؟ چراکه طبق برنامه ششم هم باید کاهش مصرف آب صورت می‌گرفت و از جمله الزامات آن ایجاد آبیاری تحت فشار در 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بود.

سرمایه‌گذاری در بهبود آبیاری کشاورزی ناکافی است

نیازی اضافه کرد: ارزش محصولات کشاورزی حدود 1500 همت است (که البته بحث در مورد آن زیاد است) طبق گزارش سازمان برنامه بودجه یک درصد آن در بخش آبیاری سرمایه‌گذاری می‌شود که ناکافی است. در برنامه هفتم مقرر است که سهم آب بخش صنعت 1.5 برابر افزایش پیدا کند و بخش کشاورزی 20 درصد کاهش داشته باشد؛ در صورتی که رشد اقتصادی بخش کشاورزی مناسب بوده است.

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی الزامات خاصی دارد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی الزامات خاصی دارد

ضرورت تولید در نظر گرفته شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به این که برخی اسناد بالادستی مانند «سند تحول دولت مردمی» که به دستگاه‎ها ابلاغ شده، مسائلی مانند امنیت غذایی، پایداری تولید و … را به بخش کشاورزی تکلیف می‌کند و این تکالیف به الزماتی نیاز دارد؛ اگر ما محدودیت‌هایی در منابع داریم اما اسناد بالادستی برخی مسائل را به بخش کشاورزی و وزارتخانه دیکته می‌کند و به محصولاتی نیاز داریم، باید برای تولید آن برنامه داشت.

افزایش قیمت آب و توجیه پذیری تولید

نیازی در ادامه گفت: موضوع دیگری که از آن صبحت می‌شود، واقعی کردن قیمت آب و دریافت هزینه آن از کشاورزان است که اگر قرار است که بخش کشاورزی چنین آب‌بهایی را پرداخت کند، توجیه اقتصادی تولید به‎شدت پایین می‌آید و لازم است که به این نکته هم توجه شود که در آن صورت چگونه باید تولید انجام گیرد؟!
وی اضافه کرد: بحث قیمت گذاری واقعی آب را رد نمی‌کنیم ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که آیا به صِرف واقعی کردن قیمت آب، مصرف آن کاهش می‌یابد یا مسائل دیگری نیز باید مد نظر باشد؟!

تحویل آب به صورت حجمی

نیازی گفت: بخش کشاورزی، بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده آب است و در تمامی برنامه‌ها این مسئله وجود داشته که آب به‌صورت حجمی تحویل بخش کشاورزی شود و این موضوع عملی نشده که ما انتظار داریم وزارت نیرو آب را به‌صورت حجمی در زمان و مکان مناسب به بخش کشاورزی تحویل دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای