آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24290

کاهش هزینه‌های درمان با مصرف غذای سالم

دامپزشکان نقشی تاثیرگذار در تامین غذای سالم برای جامعه دارند. اهمیت کار دامپزشکان حداقل از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی از نظر اقتصادی و تولید پایدار غذا

کاهش هزینه‌های درمان با مصرف غذای سالم
دامپزشکان نقشی تاثیرگذار در تامین غذای سالم برای جامعه دارند. اهمیت کار دامپزشکان حداقل از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی از نظر اقتصادی و تولید پایدار غذا که از این نظر دامپزشکان با توجه به نقشی که در کنترل بیماری‌های دام، طیور، شیلات و … دارند، باعث ادامه روند فعالیت این کسب و کارها می‌شوند؛ زیرا بیماری‌هایی وجود دارد که در صورت کنترل نشدن، موجودیت این فعالیت‎ها را دچار مشکل خواهد کرد.
اخبار سبز کشاورزی | از طرف دیگر تاثیر کار دامپزشکان بر تولید غذای سالم و بهداشتی برای جامعه است. طبق برخی منابع حدود 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و این خود یکی از دلایل اهمیت کار دامپزشکان است و دیگر اینکه از جمله وظایف نظارتی دامپزشکی، جلوگیری از عرضه محصولات و فراورده‎های آلوده و غیربهداشتی مرتبط با حوزه فعالیت خود می‌باشد.

گره خوردن امنیت ملی با امنیت غذایی

در این رابطه محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گره خوردن امنیت ملی به امنیت غذایی، گفت: اگر کشوری در زمینه تامین غذا نتواند به ضریب امنیت مناسبی برسد، از نظر امنیت ملی نیز دچار مشکلات جدی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت تامین غذای سالم برای جامعه، عنوان کرد: هر هزینه‌ای که برای تولید غذای سالم در جامعه انجام شود، چندین برابر هزینه‌های بهداشت و درمان را در آن جامعه کاهش می‌دهد و این مسئله از جمله دلایل اهمیت وجود سازمان دامپزشکی و نقش آن در تامین غذای سالم برای کشور است و لازم می‌نماید از زحمات شبانه‌روزی دامپزشکان و فعالان این عرصه قدردانی شود.

آمادگی برای اصلاح قوانین دامپزشکی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین با توجه به درخواستی که از سوی رئیس سازمان دامپزشکی صورت گرفته بود، گفت: آماده‌ایم تا اگر قوانین کهنه و مندرسی وجود دارد آنها را اصلاح و به روز رسانی کنیم. همچنین برای برنامه‌هایی که منجر به تولید بهتر و کارآمدتر شود، مجلس آمادگی کامل جهت همکاری با بخش دولتی دارد.
وی همچنین با اشاره به پیش‌رو بودن برنامه بودجه 1402 و برنامه پنج ساله هفتم توسعه، گفت: از همه فعالان و مدیران می‌خواهیم که برنامه‌ها و نظرات خود را به مجلس و کمیسیون کشاورزی اعلام نمایند که حتما مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

پایین بودن دستمزد در سازمان دامپزشکی

محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار داشت: امنیت بهداشتی غذا در کشور بسیار مهم است و در صورتی که نظارت کافی بر کیفیت بهداشتی محصولات غذایی وجود نداشته باشد، باعث مشکلات سلامتی در جامعه و بی‌اعتمادی به این محصولات خواهد شد. وی با اشاره به اهمیت کار دامپزشکان، گفت: میزان دستمزدهای کارکنان سازمان دامپزشکی پایین است و وضعیت معیشتی آنان باید مورد توجه واقع شود.
آقامیری با بیان اینکه تعداد پرسنل سازمان دامپزشکی کشور با وجود افزایش جمعیت کشور، افزایش نیافته است، افزود: سرعت بازنشستگی به جذب نیرو در این سازمان پیشی گرفته و بسیاری از پست‎های سازمانی خالی مانده است که این مسئله باید مد نظر سیاست‌گذاران قرار گیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در بخش تحقیقات دامپزشکی با کمبودهای جدی روبرو هستیم اظهارداشت: طبق هماهنگی‎های به عمل آمده با سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی، تحقیقات دامپزشکی در این سازمان به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد.
آقامیری تصریح‌کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای سازمان دامپزشکی در دولت سیزدهم انجام شده و نتیجه این بسترسازی‌ها در آینده خودش را نشان خواهد داد.

واگذاری خدمات غیرحاکمیتی به بخش خصوصی

وی گفت: ۹۰ درصد خدمات غیرحاکمیتی حوزه دامپزشکی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشت تاکنون واگذار شده و بقیه آن نیز به‌زودی واگذار خواهد شد. اما در این مورد سهولت خدمات دهی به مردم مورد توجه ما قرار دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تصدی گری‌ها در حوزه دامپزشکی باید به بخش خصوصی واگذار شود و دو قانون مهم «نظام جامع دامپروری» و «افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی» ظرفیت این واگذاری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

جای خالی آموزش و ترویج

آقامیری همچنین با بیان اینکه توسط ترویج و آموزش می‌توانیم از شیوع بسیاری از بیماری‌های دامپزشکی در کشور جلوگیری کنیم، گفت: متاسفانه در این زمینه کم‌کاری‌های جدی اتفاق افتاده و ما برنامه‌هایی برای رفع این مشکل داریم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۷- مهر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای