آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18293

پیش‌بینی کاهش 50درصدی تولید قزل‌آلا در نیمه دوم سال

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با پیش‌بینی کاهش 50درصدی تولید ماهی در ماه‌های آتی به سبب خروج فعالان این صنعت از چرخه تولید، گفت: از وقتی نهاده‌های صنعت

پیش‌بینی کاهش 50درصدی تولید قزل‌آلا در نیمه دوم سال
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با پیش‌بینی کاهش 50درصدی تولید ماهی در ماه‌های آتی به سبب خروج فعالان این صنعت از چرخه تولید، گفت: از وقتی نهاده‌های صنعت مرغداری یارانه گرفت و به‌ویژه پس از سال 1398، پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی دچار خسارت شدند. در این سال اختلاف قیمت تمام شده با قیمت فروش یک‌هزار و 100تومان بود، سال 99 این اختلاف به کیلویی هشت هزار تومان و در سال 1400 به 10هزار تومان رسید، ولی اکنون این اختلاف قیمت به 40هزار تومان رسیده است.
آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تمام شده یک کیلو ماهی 93هزار تومان است، در حالی که ماهی در مزرعه کیلویی 50هزار تومان است و این اختلاف حدود 40هزار تومانی در قیمت تمام شده و فروش بدون حساب سود تسهیلات بانکی و… است.
نبی‌زاده افزود: قیمت خوراک نیز بعد از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی از کیلویی 20هزار به 37هزار تومان رسیده و این افزایش قیمت خوراک سبب افزایش قیمت نهایی شده و امسال هم اولین سالی است که سهم خوراک از قیمت نهایی به 60درصد رسیده، در حالی که این عدد در سالیان گذشته 70درصد بوده است.
وی گفت: افزایش هزینه‌های کارگری، بیمه تأمین اجتماعی، تجهیزات، پمپ و… تا سقف 300درصد سبب شده فعالان این صنعت برای ادامه فعالیت سردرگم شوند و به‌دنبال ریختن بچه ماهی در استخرها نباشند. از سوی دیگر تأمین خوراک و قیمت آن هم به مانعی جدی بر سر راه فعالیت پرورش‌دهندگان تبدیل شده است.

در مهر و آبان تولید به نصف کاهش می‌یابد

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: در مهر و آبان تولید به نصف کاهش می‌یابد. هر سال نیز تا این موقع حدود 10 تا 20 میلیون قطعه بچه‌ماهی در استخرها رها و در سال حدود 120هزار تن ماهی سردآبی تولید می‌شد که امسال این رقم حداقل 50درصد افت می‌کند.
نبی‌زاده با اشاره تأثیر سوء قطع برق بر فعالیت پرورش ماهیان سردآبی گفت: قطعی ناگهانی برق سبب از بین رفتن تمام سرمایه یک پرورش‌دهنده می‌شود؛ به عنوان مثال با قطعی بدون اعلام برق در مزرعه یکی از همکاران، ژنراتور تنها توانست یک ساعت برق مزرعه را تأمین کند و بعد از مدار خارج و این امر سبب شد دو میلیون قطعه بچه‌ماهی او معادل شش میلیارد تومان از بین رود که این خسارت به هیچ وجه قابل جبران نیست و این تولیدکننده باید سال‌ها کار کند تا این خسارت جبران شود.
وی بیان کرد: در شرایط فعلی اثبات این‌امر به مسئولان که در حال ضرر هستیم، سخت است و به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان وزارت جهاد به این امر، تولیدکنندگان از ادامه فعالیت دست می‌کشند و هر کس هم ماهی تولیدکند، با قیمت فعلی، در هر 100تن حدود سه میلیارد تومان ضرر می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: برای رفع این مشکل مسئولان باید از صنعت پرورش ماهیان سردآبی مانند صنعت مرغداری حمایت کنند. اگر نرخ ماهی به قیمت نهایی نزدیک نشود، فعالان این صنعت دست از تولید می‌کشند و مزرعه‌ای که از ماهی خالی شد، سخت به مدار تولید برمی‌گردد.

شیلات کارت، شوخی تلخ مسئولان وزارت جهاد با پرورش‌دهندگان قزل‌آلا

وی بیان این‌که شروع کار پرورش ماهی حداقل به 2/5میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: این در حالی‌است که به ما 200میلیون تومان شیلات کارت داده‌اند که این تسهیلات شوخی تلخ با تولیدکنندگان است.
نبی‌زاده در پاسخ به این‌که پیشنهاد شما به مسئولان برای حل مشکلات این صنعت چیست، گفت: راهکار این است که امسال دولت برای اولین بار ماهی را به‌صورت تضمینی خریداری کند و از آن‌جایی که 95درصد تولید ما در داخل فروخته می‌شود، انتظار داریم مسئولان به این محصول به عنوان کالایی استراتژیک بنگرند و با حذف یارانه‌ها رقمی از درآمد حاصل از این محل را برای خرید این محصول در نظر بگیرند و تا 10هزار تن از این محصول را از تولیدکنندگان بخرند.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در پایان اظهار داشت: امسال آب‌بها بسیار افزایش یافته و در همین راستا از مسئولان می‌خواهیم آب‌بها را ببخشند و برای ترویج مصرف ماهی نیز فرهنگ‌سازی و تبلیغ کنند.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای