آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20524

کسادی بازار لیموترش

ماجرای کسادی بازار و کاهش تولیدات طی ۱۰ سال گذشته به طور مستمر برای یک یا چند محصول کشاورزی در هرمزگان تکرار می‌شود که این بار نوبت به لیموترشِ رودان رسیده

کسادی بازار لیموترش

متضرر شدن کشاورزان سختکوش هرمزگانی

ماجرای کسادی بازار و کاهش تولیدات طی ۱۰ سال گذشته به طور مستمر برای یک یا چند محصول کشاورزی در هرمزگان تکرار می‌شود که این بار نوبت به لیموترشِ رودان در شرق این استان رسیده است و مردم انتظار دارند دستگاه‌های متولی، به خوبی در این بخش، نقش‌آفرینی کنند.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، ایران سرای طلاهاست و لیموترشِ رودان هرمزگان نیز به عنوان طلای سبز جنوب کشور این روزها با کاهش قیمت یعنی کمتر از ۹ هزار تومان و باقی ماندن محصول روی دست باغداران مواجه شده بود اما سیاست دولت مردمی، جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان سختکوش هرمزگانی است و برهمین اساس سازمان تعاون روستایی با کمک دیگر نهادها برای حمایت از این کشاورزان پای کار آمد.
شایسته است بدانیم که امسال ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار از باغ‌های شهرستان رودان زیرکشت لیموترش رفته که پیش‌بینی شده باتوجه به فصل برداشت آن که از تیرماه تا شهریورماه است، ۱۱۰ هزار تُن محصول برداشت شود.
هم‌اکنون رودان با تولید حدود ۴۶ درصد لیموترش کشور و ۲ درصد تولید جهان، از کیفیت بالای محصول برخوردار بوده و به جایگاه خوبی در صادرات و تأمین نیاز استان و کشور دست یافته است.
«مکزیکن لایم (لیموترش محلی» «لیسبون»، «خارکل» و «پرشین» از رقم‌های لیموترش در رودان است.

متضرر شدن کشاورزان سختکوش هرمزگانی متضرر شدن کشاورزان سختکوش هرمزگانی

ایجاد صنایع تبدیلی و ثبات بازار، کام لیموکاران را شیرین می‌کند

باغداران رودانی معقتدند شهرستان‌شان قطب تولید محصول لیمو در کشور است اما یکی از موانع اصلی پیشرفت کشاورزی و توسعه واقعی آن در استان هرمزگان به‌خصوص این شهرستان، نبود صنایع تبدیلی است و تا زمانی که در کنار محصولی که به دست می‌آوریم، این صنایع راه اندازی نشود، نمی‌توان به اشتغال‌آفرینی حداکثری فکر کرد.
این باغدارانِ لیموترش که دست آورده‌شان هر کیلوگرمی در اوایل برداشت ۱۲۰ تا ۱۱۰ هزار ریال و اکنون به کمتر از ۹۰ هزار ریال به فروش می رسد؛ حمایت نکردن مسوولانِ متولی و نبود ثبات در بازار را دلیل حضور دلالان در این حوزه عنوان کرده و می‌گویند: اگر مسوولان از ما کشاورزان حمایت کنند به طور یقین دست دلالان از جیب کشاورزان قطع و به تبع آن مشکل حمل محصول برداشت شده و فروش منطقی آن در بازار نیز حل می‌شود.

حمایت مجدانه سازمان تعاون روستایی از باغداران رودانی

کاهش قیمت لیموترش در شهرستان رودان و رسانه‌ای شدن آن باعث شد تا در اواخر تیرماه امسال معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور به استان هرمزگان سفر کند تا پس از کاهش شدید قیمت لیموترش شهرستان رودان بتواند در نشستی به بررسی، پیگیری و حمایت از کشاورزان و تأمین اعتبار برای رفع این مشکل بپردازد.
در آن نشست؛ کنترل قیمت، خرید توافقی لیموترش، نحوه حمایت سازمان مرکزی تعاون روستایی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این باره گرفته شد.
محمدعلی نیکبخت در این راستا در گفت و گو، نشستی با کشاورزان شهرستان رودان با اشاره به اینکه تعاون روستایی آمادگی کامل را برای حمایت از کشاورزان این منطقه دارد، اظهار داشت: کشاورزان و باغداران منطقه باید خود برای بهبود وضعیت محصول‌شان با داشتن برنامه کوتاه مدت و بلندمدت وارد میدان شده و مشارکت حداکثری داشته باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با تامین منابع لازم برای تنظیم بازار و قیمت لیموترش و دسترنج کشاورزان منطقه برای خرید لیموترش اقدام خواهد شد اما باید توجه داشت این امر با توجه به شرایط بازار و حضور دلالان، حساسیت‌هایی دارد.
نیکبخت در آن جلسه خاطرنشان کرد: باید یک تشکل ویژه و اختصاصی برای رفع این مشکلِ همیشگیِ کشاورزان در این منطقه تشکیل شود؛ به طوری که از داشت، برداشت و عرضه محصول به بازار هدف را پشتیبانی کند.
وی تاکیدکرد: محصول لیموترش رودان دارای بهترین کیفیت و در سطح کشور زبانزد است که قابلیت بهره برداری مختلف از جمله خشک کردن و انواع فرآوری را دارد و لازم است برنامه جامع برای پشتیبانی تعاون روستایی و عملیاتی شدن حمایت از محصول لیموترش منطقه تدوین شود.
نیکبخت با بیان اینکه در فصل برداشت محصول لیموترش بیش از ۱۲۰ هزار تن محصول برداشت می شود، گفت: این امر ظرفیتی بزرگ محسوب شده و یک منبع مالی مناسب را برای کنار زدن واسطه می طلبد.
رییس سازمان تعاون روستایی کشور همچنین اظهار داشت: بخشی از مشکل خرید محصول، تأمین منابع مالی بوده که با کمک فعالان و باغداران رفع می‌شود اما بخش دیگر مشکل صادرات است که این امر نیز به طور ویژه در نشست با وزیر جهاد کشاورزی مطرح خواهد شد چرا که یکی از راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضل قیمت لیموترش، صادرات آن به کشورهای هدف است.
وی ادامه داد: احداث کارخانه آبلیموگیری چاره دیگر مشکل لیموترش این منطقه است که حمایت لازم را نیز از سرمایه گذاران چنین طرح‌هایی خواهیم داشت.
نیکبخت در همان نشست اواخر تیرماه افزود: باید لیموترش رودان با ایجاد یک تشکل و سهامداری خود باغداران به مانند پسته کرمان در دنیا شناخته شود.

آغاز خرید توافقی ۹۵۰ تن لیموترش توسط تعاون روستایی هرمزگان

تعاون روستایی هرمزگان پس از بازدید باغ‌های لیموترش رودان و چندین نشست با کشاورزان و باغداران خرید توافقی را آغاز کرد که تاکنون حدود ۹۵۰ تُن محصول از باغداران هرمزگانی خریداری کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان اظهار داشت: در حاشیه بازدیدی که روز گذشته از مرکز خرید لیموترش در شهرستان رودان به همراه مدیر دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی و معاون اتحادیه باغداران انجام شد، این محصول در شهرستان رودان و میناب با توجه به کیفیت آن به قیمت ۹۰ هزار ریال از باغداران خریداری می شود.
سیروس اسدپور، با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی این کار را در راستای حمایت از باغداران آغاز کرده است، اظهار داشت: این کار تنها برای حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از کاهش قیمت و سوء‌استفاده دلال ها و واسطه‌ها انجام می‌شود.
وی بیان داشت: همچنین این اقدام تعاون روستایی با هدف ایجاد تعادل و توازن در بازار عرضه لیموترش انجام می‌شود و تا رسیدن بازار به تعادل و توازن قیمت ادامه دارد.
« نکته قابل توجه اینجاست که تعاون روستایی اگر به دنبال ایجاد توازن در بازار لیموترش است، چرا به قیمت تمام شده محصول توجه نمی‌کند؟ یا اینکه چرا همان قیمت ۹ هزار تومانِ دلال‌ها را به عنوان خرید تضمینی اعلام کرده است؟ آیا دلال‌ها در تصمیمات تعاون روستایی نقش دارند! یا خدایی نکرده خود تعاون روستایی شاه‌دلال اصلی است؟ این‌ها سوالاتی است که جهاد کشاورزی باید پس از دو دهه ناکارآمدی، به مردم، کشاورزان و خصوصا رسانه‌ها پاسخی روشن و شفاف ارائه کند»
اما مدیر تعاون روستایی هرمزگان در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: شرکت تعاون روستایی جغین و رودان و تعاونی روستایی هشتبندی و اتحادیه تعاون روستایی رودان با مشارکت اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی استان هرمزگان و اتحادیه مرکزی باغداران همزمان با آغاز برداشت این محصول در منطقه به جهت خدمات رسانی و رفاه اعضا و باغداران اقدام به خرید توافقی لیموترش کرده‌اند و روند خرید تا تمام شدن فصل برداشت و لزوم جذب محصول مازاد بر نیاز درمنطقه ادامه دارد.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان تاکید کرد: زمانی که محصولی برای باغدار و یا کشاورز به علت کم شدن قیمت، صرفه اقتصادی نداشته باشد، تشکل‌های تعاون روستایی برای جلوگیری از دلسرد شدن تولید کننده در تولید محصول، آن را به قیمت توافقی خریداری می کند.

حمایت ویژه جهادکشاورزی رودان از باغداران لیموترش

مجموعه جهاد کشاورزی رودان هم برای حمایت از لیموکاران تمامی توان خود را بکارگرفته تا با تلاش در زمینه های مختلف کشاورزی، حمایت ویژه ای در راستای ارتقای صنعت لیموترش در سطح این شهرستان داشته باشد.
مدیرجهاد کشاورزی رودان، حمایت از باغداران این شهرستان را یکی از مهم ترین اولویت های کاری خود دانست و اظهار داشت: ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های این منطقه زیرکشت لیموترش رفته و از تیرماه امسال برداشت آن آغاز شده است.
ضیاءالدین صامتی افزود: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت بیش از ۱۱۰ هزار تُن محصول لیموترش تا پایان شهریور ماه از همه ارقام مورد کشت منطقه از جمله «مکزیکن لایم»، «لیسبون»، «خارکل» و «پرشین» برداشت شود.
وی بیان داشت: شهرستان رودان مقام نخست در سطح زیرکشت لیموترش و تولید این محصول را در کشور دارد.

مطالبه جدی باغداران رودانی

سامان دادن به بازار لیموترش و دیگر محصولات کشاورزی مطالبه جدی کشاورزان و باغداران استان هرمزگان از جمله شهرستان رودان است که می طلبد حمایت ویژه‌ای از سوی مسوولان و تعاونی‌های دولتی همچون سازمان تعاون روستایی در راستای خرید تضمینی محصولات کشاورزی صورت گیرد تا دیگر بار کشاورزان و باغداران برای فروش محصول‌شان دغدغه نداشته باشند.
شهرستان رودان با توجه به موقعیت اقلیمی خاص، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی هرمزگان است که با حمایت از حوزه کشاورزی، خرید به‌موقع محصولات، ایجاد صنایع تبدیلی و کوتاه کردن دست دلالان، نه تنها در کشور بلکه می‌تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.
طبق مطالعات؛ لیموترش یکی از پر مصرف‌ترین و پر خاصیت‌ترین موادغذایی در جهان است که بیشتر متخصصان تغذیه به مصرف فراوان این میوه مهم و ارزشمند در سلامتی افراد اشاره دارند.
شهرستان‌های رودان، میناب، بندرعباس و حاجی آباد از مناطق مهم تولید لیموترش در استان هرمزگان هستند و این استان رتبه نخست تولید لیموترش در کشور را دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای