آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21873

3 عامل مهم‌ کسب نتایج مطلوب در کشاورزی

برای کسب نتایج مطلوب در کشاورزی باید به نکاتی توجه کنیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

3 عامل مهم‌ کسب نتایج مطلوب در کشاورزی
اخبار سبز کشاورزی : برای کسب نتایج مطلوب در کشاورزی باید به نکاتی توجه کنیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-خاک‌هایی با زهکش بالا، رطوبت‌پذیری اندک، فرونشست آب با سرعت بالا بایستی هیومیک با پایه لئوناردیت استفاده کنیم.
2-خاک‌هایی با وجود درصد رس بالا از هیومیکی استفاده نماییم که پایه آن هوموس و اصطلاحا در بازار نهاده پرک نامیده می‌شود که از بقایای گیاهی و کمپوست‌ها به دست می‌آید.

کسب نتایج مطلوب در کشاورزی کسب نتایج مطلوب در کشاورزی

تثبیت نرمال N نیتروژن

منبع مطلوب تثبیت نیتروژن در انواع بسترها فرم نيترات است.

تثبیت نرمال P فسفر

عنصری گران قیمت، کم رهش و مهم در کشاورزی که می‌توان برای جذب و تاثیر مناسب آن از مکمل‌های زیستی مانند مایکودها بهره برد.

تثبیت نرمال K پتاسیم

مبنی و اساس کشاورزی بر پایه این عنصر نهادینه شده که در آزادسازی آنزیم‌های فعال و کاربردی نقش به‌سزایی دارد و اصطلاحا شکم گیاه را پتاس پر می‌کند.
کمبود آن شکست اهداف زراعی را درپی دارد و پیش‌بود آن تنش‌های نامتناوبی را در مسیر هدف تولید ایجاد می‌کند.
همچنین پایه تغذیه نویسی گیاهی بر مبنای نیاز پتاسیم ثبت می‌شود.
بیشتر بخوانید: گیاه پاپایا، دنیایی از خاصیت

عوامل مقاومت در گیاهان

وجود باسیل‌ها

عموما باسیل‌ها یاریگر کشاورزان از گذشته تاکنون بوده‌اند. نا آشنایی با واژه‌ها دلیل موجهی برای عدم مصرف انواع آن در مقابله با انواع بیماری‌های خاکزاد و پاتوژن‌های بیماری‌زا گیاهی نیست.
کسب اطلاع و مطالعه منابع و روش‌های نوین که آمیختگی علم و تجربه است، نشان از فهم موضوعی کشاورز نسبت به اهداف زراعی وی است.

مایکودها

این نام برگرفته از مایکوریزا و کود است. مایکوریزا با قدمتی بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون سال آیا در قرن 21 نیاز به معرفی دارد؟
کمبود سواد زراعی تقصیر مردم کشاورز نیست. وقتی در فلات مرکزی ایران باغدار نمی‌داند عنصر کودی چیست و جدول مندلیف را نمی‌شناسد. ترویج، راهنمای و اعزام کارشناس مشاور به نقاط گوناگون کشور حتی بین عشایر هوش زراعی جهادسازندگی را نشان می‌دهد.

میکروارگانیسم‌ها

ریز جانداران مهم خاکزیست که حیات بشر و محیط زیست در گرو وجود آنان در بستر های همه خاک این سرزمین باید باشد. موجوداتی که نبودشان موجب مرگ خاک می‌شود.

کربن آلی OC

وضعیت کربن آلی خاک‌های کشور نرمال نیست.
مواد آلی و بهساز خاک که در افزایش ذخیره کربن آلی نقش دارند مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است.
سازمان‌های تحقیقاتی درباره تعیین روند تغییرات کربن آلی خاک مناطق و اقلیم های مختلف به شکل صحیح و کامل مطالعه انجام نداده اند.
تعیین توان ترسیب کربن خاک های زراعی، باغی و محل احداث گلخانه ها که به نوعی بیابان زدایی می‌کنند مورد مطالعه قرار نگرفته است.
ارائه راهکاری ایمن برای افزایش کربن آلی خاک صورت نگرفته است.
شناسایی راهکارهای مناسب بایستی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

عوامل شادابی گیاهان

عدم مصرف کود پالایشگاهی

فرآورده های نفتی و پتروشیمی با رویکردی نوین با همکاری شرکت های مادر بایستی از حالت خام فروشی از طریق تعاونی های کشاورزی تبدیل به کود شیمیایی مدرن برای غنی سازی تولیدات گیاهی به تولید مطلوب برسد.

عدم مصرف فضولات حیوانی غیر فرآوری

افزایش آگاهی کشاورزان در خصوص این ماده با علم فرآوری مدرن توسط باسیل ها که جز منابع بومی ایران می باشد و در برابر EM وارداتی و مهاجم نسبت به زمان و سرمایه کشاورز نیازمند پیش آگاهی بیشتری می باشد.

عدم مصرف سموم شیمیایی

مسئله مهم در میزان مصرف است که هیچ گاه در ایران مورد توجه قرار نگرفته است و بی رویه مصرف می‌شود که لازم است واحد های ترویج مستقر در‌ سازمان های کشاورزی با رویکردی نوین وارد این معقوله شوند.

نبود علف‌های هرز

برنامه مهم و اصولی کنترل علف های هرز نیازمند آموزش های تخصصی در حوزه اصلاح خاک می باشد که ایمن سازی در این بخش بیش از ۸۰ درصد سرطان ها را پیشگیری و کنترل می نماید.
کشاورزی نیاز به سرمایه، آب، خاک و مدیریت دارد. آب به حد کفایت اگر روش‌ها تغییر یابد داریم.
خاک هایمان فقر مواد آلی دارند اما همچنان خاک زراعی به حد مطلوب داریم. سرمایه هم از بخش تسهیلات بانکی قابل تامین است.
کلید اصلی این پروژه ملی مدیریت است که واحدهای دانش پژوه و عملگرا در سطح اجرایی وسیعی در کشور بایستی وارد عرصه توانمند سازی فکری و عملیاتی شوند.
راهکارهای اصولی و فنی با تشکیل کارگروه‌های فنی و مهندسی پروژه در نقاط زراعت خیز کشور تحت نظر سازمان جهاد کشاورزی و تحت حمایت مالی سازمان های حقوقی و مالی حضور یابند.
سرمایه اصلی این کشور آب و خاک بی رویه مصرف می‌شود و نتایج معقولی کسب نمی‌شود.
در جایی در این کره خاکی گلخانه با ارتفاع 11 متر برای کشت عمودی احداث می‌شود و علوفه دام ها به روش هیدروپونیک تولید می‌شود با 2800 لیتر آب یک تن علوفه تازه دامی و ما همچنان برای تولید 4 تن یونجه در سطح یک هکتار در هر نوبت بیش از 1 میلیون لیتر آب مصرف می‌کنیم.
بیش از 3000 سال قبل پیشینیان ما در دشت های کم آب از مدفون کردن کوزه کنار درختان برای حفظ بقای محیط زیست بهره می‌بردند و یک درخت گردو را با 20 لیتر آب نه تنها حفظ می‌کردند و هزاران هزار گردو از یک درخت برداشت میشد و امروز در هر مدار آبیاری 600 تا 900 لیتر آب به گردو می‌دهیم و نالان از بیماری و کرم خراطی که همین آبیاری سنگین باعث تخریب بافت درخت شده گله مندیم.
در‌ استان خراسان شمالی کشاورزان به روش کف کار 9 تن گندم دیم برداشت می‌کنند اما در دشت‌های پر آب کشور متوسط آمار رسمی 4230 کیلوگرم است.

مهدی سعیدی نژاد _ محقق، پژوهشگر و نویسنده

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای