آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22238

کشت دانه‌های روغنی کاملینا و گلرنگ در ۴۰۰ هزار هکتار

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جدید ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کاملینا و گلرنگ می‌رود که در کنار سایر سیاست‌های حمایتی

کشت دانه‌های روغنی کاملینا و گلرنگ در ۴۰۰ هزار هکتار
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جدید ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کاملینا و گلرنگ می‌رود که در کنار سایر سیاست‌های حمایتی به ارتقای بهره وری کمک می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی : محمد قربانی گفت: هم اکنون ۸ درصد روغن مورد نیاز از منابع داخل و مابقی واردات تامین می‌شود، درحالیکه قرار بود طی برنامه ششم ۱۵ تا ۲۰ درصد از منابع تولید داخل باشد.
به گفته او، با توجه به عقب ماندگی در برنامه تولید دانه‌های روغنی، ظرفیت‌های عظیمی از اراضی شالیزاری با اجرای طرح زهکش اراضی شمال باید در پاییز زیر کشت رود که این موضوع در جهش تولید تاثیر بسزایی دارد.
قربانی می‌گوید: اگر مجلس کمک به تصویب طرح برنامه تحولی زهکش اراضی شمال کند، انقلابی در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد چرا که پیش بینی می‌شود با اجرای طرح زهکش اراضی شمال، خوداتکایی به بالای ۵۰ درصد برسد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جدید ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کاملینا و گلرنگ می‌رود که این موضوع در کنار بحث قیمت خرید تضمینی به ارتقای بهره وری و افزایش خوداتکایی کمک می‌کند.
طرح خوداتکایی دانه های روغنی به عنوان یکی از هشت طرح خوداتکایی محصولات اساسی از نیمه دوم ۹۴ آغاز شده و تا افق ۱۴۰۴ ادامه دارد. براساس این طرح قرار است ۷۰ درصد نیاز کشور در داخل تامین شود. این درحالی است که بالای ۹۰ درصد روغن مورد نیاز وارداتی است.
براساس برنامه ششم قرار بود که ۵۰ درصد دانه های روغنی در داخل تولید شود که این طرح همچنان ابتر ماند. لذا با یارانه کشت کلزا و تولید دانه های جدید روغنی انتظار می رود که افزایش تولید و کاهش وابستگی اتفاق بیفتد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای