آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25322

کشورهای حوزه خلیج فارس درپی ماشین‌های کشاورزی ایران

کشورهای حوزه خلیج فارس درپی ماشین‌های کشاورزی ایران/خشکسالی، نوسان قیمت مواد اولیه و مشکلات بانکی را مهمترین عوامل موثر بر عدم توسعه تولید و بازار می‌دانند.

کشورهای حوزه خلیج فارس درپی ماشین‌های کشاورزی ایران
درشرایطی که تولیدکنندگان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی کوچک توان تامین بازار داخل و خارج را دارند خشکسالی، نوسان قیمت مواد اولیه و مشکلات بانکی را مهمترین عوامل موثر بر عدم توسعه تولید و بازار می‌دانند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ پیشرفت و توسعه بخش های مختلف تولیدی غالبا در گروی به روز شدن و بهره گیری از دانش و تجهیزات روز دنیا است و بخش کشاورزی نیز مستثنی از این امر نیست.
بیشتر بخوانید: مکانیزاسیون پایدار برای کشاورزان خرده‌پا
اگرچه بخش کشاورزی جهان در سراسر دنیا نسبت به دیگر بخشها کمی دیرتر به سمت به روز شدن پیش رفت اما با ورود تجهیزات نو و دانش های نوین تاثیرات بالای آنها در بحث توسعه تولیدات و کاهش میزان ضایعات در کلیه زیربخش‌های کشاورزی موجب شده که در وهله اول کشورهای توسعه یافته و پس از آن دیگر کشورها به اهمیت مکانیزه کردن کشاورزی خود بیش از گذشته پی ببرند.
در ایران نیز پیشرفت‌هایی در این حوزه صورت گرفته به‌طوری که امروز در بخش ادوات و ماشین‌های کوچک کشاورزی نه فقط در جایگاه تولیدکننده، بلکه در جایگاه صادرکننده نیز قرار داریم و غالبا کشورهای اطراف مصرف کننده بخشی از تولیدات این حوزه هستند.
با این وجود تولید ماشین ها کوچک کشاورزی و ادوات و تجهیزات مربوطه چندان کار راحتی نیست و تولیدکنندگان با موانع بسیاری مواجه هستند که رفع آنها می‌تواند در دسترسی به بازارهای بیشتر کمک کننده باشد.
هرچند که برخی تولیدکنندگان توانسته‌‌اند از طرق مختلف و با به‌کارگیری سیاست‌های مختلف این مشکلات را خود رفع کنند.

تولید محصولات متنوع؛ راهکار گیر نیفتادن در دام رکود بازار ادوات کشاورزی

علیرضا سهرابی یکی از صنعتگران و تولید کننده های بخش کشاورزی است که در خصوص وضعیت فعلی بازار و تولید این محصولات به بازار می گوید: ما چون در زمینه ماشین های کوچک کشاورزی کار می‌ کنیم از این نظر که تنوع محصول داریم معمولا بازار رونق داری نیز داریم.
در واقع به دلیل بالا بودن تنوع محصولات تولیدی با راکد شدن بازار یک محصول می توانیم به سمت تولیدی محصول دیگری حرکت کنیم.
سهرابی افزود: این در شرایطی است که اگر کلا به صورت تخصصی و روی یک یا دو محصول کار می کردیم شاید این امکان وفق دادن خود با شرایط بازار را نداشتیم.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر چون آنچه که ما تولید می کنیم با توان خرید کشاورز به اصطلاح جور در می آید کشاورز نیاز به گرفتن تسهیلات دولتی ندارد و این خود یک امتیاز برای ما محسوب می شود.
سهرابی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ظرف مدت کوتاهی هزینه ای که صرف خرید شده به کشاورز برمیگردد؛ به این معنا که چون هزینه کارگری بالا رفته و به عنوان مثال اگر کشاورز بخواهد یک هکتار باغ داشته باشد باید ۱۰کارگر را به کار بگیرد که هزینه این میزان کارگر در مجموع ۳۰میلیون تومان می شود لذا ترجیح می دهد از ماشین آلات ما با قیمتی در همین محدوده استفاده کند تا به این ترتیب هم کارش راه بیفتد و هم پولی که خرج کرده سریعا برگردد. لذا رغبت کشاورزان برای خرید بالا است و این امر رونق بازار ما را رقم می زند.
وی همچنین با اشاره به بحران کم آبی می گوید: با توجه به خشکسالی های اخیر بسیاری از کشاورزان سعی دارند در بخش باغبانی بیشتر فعالیت داشته باشند و لذا برای برآوردن خواسته های آنها ما نیز ماشین آلات خود را متناسب با نیاز آنها انعطاف پذیر و به روز کرده ایم.

عمان و سوریه؛ خریداران عمده ماشین های کوچک کشاورزی کشور

این صنعتگر بخش کشاورزی همچنین در خصوص بازار سازی برای تولیدات این حوزه نیز می گوید: در حوزه ادوات و ماشین های کوچک خوشبختانه ایران شرایط خوبی را دارد و محصولاتی صادراتی تولید می کند.
وی ادامه می دهد: ما نیز تولیدات خود را به سوریه، عراق و عمان ارسال می کنیم و نکته جالب توجه اینکه بسیار تعجب می کند که چقدر تولیدکننده های ایران در حوزه ماشین های کوچک، باغبانی و کشاورزی پیشرفت داشته اند.
سهرابی افزود: با این وجود مانند دیگران در بحث انتقال پول مشکل داریم و لذا اگر به شکلی بود که ارتباط بانک‌ها برقرار بود و می‌ توانست ال. سی باز کند قطعا جایگاه خوبی در بازارهای صادراتی داشتیم.
این صنعتگر افزود: مساله اینجا است که چون انرژی اینجا ارزان است و هزینه کارگری هم ارزان است قطعا قیمت تمام شده پایین می آید و لذا تولید برای بازارهای خارجی صرفه دارد. اما جابجایی پول مشکل است و از سوی دیگر برخی کشورها هم به‌دلیل تحریم ها می‌ترسند با ما کار کنند و این امر بر کار ما تاثیرگذار است.

خشکسالی بازار ادوات کشاورزی را کم رونق کرده است

بر اساس این گزارش از عمده ترین مسالی که باعث شده تولد کننده های ماشین الات کشاورزی دچار مشکل باشند بحث خشکسالی و تبعاتی است که برای بخش کشاورزی به همراه دارد.
به طوری که رضا ربیعی دیگر تولید کننده ادوات کشاورزی به بازار می گوید: به دلیل خشکسالی چندان شرایط کار در این بخش خوب نیست؛ به این معنا که فروش خوبی نداریم.
ربیعی افزود: مساله اینجا است که به دلیل خشکسالی ها و بحران کم آبی حاکم بر کشور، کشاورزان در خصوص آینده شغلی خود اطمینانی ندارند و به طور خاص در مناطق جنوب کشور شاهد هستیم که کشت غالبا با عدم قطعیت انجام می شود و همین امر موجب شده تمایل برای خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی مانند سابق بالا نباشد.

کارگاه های کوچک توان تامین مالی برای تهیه خرید مواد اولیه ندارند

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در بحث تولید ادوات کشاورزی قیمت مواد اولیه و موجود بودن آنها در بازار امری مهم است که در حوزه کاری ما نوسان قیمت مواد اولیه به شدت بالا است و حتی می توان گفت نسبت به سال قبل برخی مواد اولیه افزایشی ۴۰۰ درصدی را تجربه کرده است.
ربیعی ادامه داد: با چنین نوسان قیمت های شدیدی قائدتا برای روی پا ماندن و حتی داشتن تولید حداقلی باید سرمایه زیادی در اختیار داشته باشیم که برای کارگاه های کوچک تولیدی مثل ما چنین امکان مالی فراهم نیست.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کشاورزان تقریبا برای تامین و خرید ادوات کشاورزی روی سرمایه و نقدینگی خود تکیه دارند و چندان بر تسهیلات بانکی حساب نمی کنند چون پروسه دریافت تسهیلات به اصطلاح طی کردن هفت خوان رستم است. این امر نیز موجب شده کشاورزان متناسب با پول خود برا خرید اقدام کنند و تمایل به خرید انواع ادوات نداشته باشند.
ربیعی تاکید کرد: بنابراین اگر قرار است در بحث ادوات کشاورزی، تولیدکنندگان و صنعتگران کوچک دوام بیاورند باید ضمن بازارسازی در کشورهای اطراف، به هر طریقی شده هزینه های تولید خود را کاهش دهند تا سهم بیشتری از بازار داخل نیز داشته باشند. هرچند به نظر بنده خشکسالی بزرگترین مانع محسوب می شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای